De Noordelijke IJszeeroute wordt voor de handelsschepen steeds populairder om van Europa naar Azië te varen. Deze gaat in plaats van via het Suezkanaal of om Kaap de Goede Hoop bovenlangs over de IJszee.
Deze route is sneller en daardoor ook goedkoper. Het schip komt naar verwachting twintig dagen eerder aan dan via een andere route, wat veertig procent van de reis is. Tegenwoordig is deze route ook minder gevaarlijk dan de andere routes, omdat de poolkap smelt en er dus ruimte is voor deze route. Dit jaar is de oppervlakte van de Noordpool gemeten op 3,4 miljoen vierkante kilometer, dit is de helft van het gemiddelde in de periode 1979-2000. Ook politiek gezien roept deze route minder geografische problemen op.
Afgelopen jaar hebben al 45 schepen gebruik gemaakt van de route, waar dit er twee jaar geleden nog maar vier waren. Ook is voor het eerst vloeibaar gas van Noorwegen naar Rusland vervoerd. De tanker Ob River werd begeleid door een Russische atoomijsbreker. Volgens energiedeskundige Coby van der Linde van het Nederlandse Instituut voor Internationale Betrekkingen Clingendale is het vloeibare gas geen ramp voor het milieu. De ijsbreker vindt ze schadelijker.
Last modified: 5 december 2012