Actueel, Nieuws

Nederlandse bijdrage aan bouw van Volvo Ocean vloot

07:43

De organisatoren van de Volvo Ocean Race hebben in 2012 Green Marine, het dochterbedrijf van het Nederlandse bedrijf Vitters Shipyard, gekozen om in een internationaal consortium zeven Volvo Ocean Race boten te bouwen. De Nederlandse inbreng in de Volvo Ocean Race gaat veel verder dan alleen Team Brunel, en de zeilers Carolijn Brouwer van Team SCA en Wouter Verbraak van Team Vestas Wind.

Engelse dochter

Volvo Ocean 65 onder constructie Alle zeven identieke schepen zijn gebouwd bij Green Marine in Southampton, een dochteronderneming van de Nederlandse jachtbouwer Vitters Shipyard in Zwartsluis. Deze Engelse dochteronderneming, die in 2010 tot de groep is toegevoegd, is gespecialiseerd in de bouw van grote carbon (koolstof) constructies en met name in de bouw van carbon zeiljachten.

Green Marine heeft een wereldwijde reputatie als specialist in het custom bouwen van composiet racejachten en de rompen van high-performance super jachten. In de afgelopen 30 jaar heeft Green Marine meer dan 180 composiet rompen gebouwd. Green Marine heeft VOR de mogelijkheid geboden om het vereiste aantal boten voor de Volvo Ocean Race in de relatief korte periode te bouwen en werd aangesteld als de leider van het ontwerp en bouwteam.

Voor de bouw van de zeven jachten die momenteel de VOR varen is gebruikt gemaakt van twee andere leveranciers om het project binnen de gestelde tijd te kunnen klaren. De productie startte eind 2012 en de eerste dek- en rompdelen werden voor montage en fit-out bij Green Marine in maart 2013 afgeleverd. In september 2013 werd het eerste jacht afgeleverd aan het dames team van SCA. De totale bouw van de zeven schepen heeft totaal 18 maanden geduurd.

Laatste fase in het bouwen van de eerste romp van de Volvo Ocean 65  bij Persico Marine, Italy.Volvo Ocean Race en Green Marine

Green Marine heeft in samenwerking met de organisatoren van de Volvo Ocean Race een high-performance, sterk, betaalbaar, one-design racejacht gecreëerd. De uitdaging zat met name in het ontwerp en de constructie de schepen.

Naast de veiligheid was het van het grootste belang dat alle schepen identiek zouden zijn in elk aspect, van composiet onderdelen, dek apparatuur, boordsystemen tot de masten en zeiluitrusting. Voor het eerst in de historie van de Volvo Ocean Race en voorheen de Whitbread race, zeilen identieke boten de race. Naast het sportieve aspect dat alle schepen hetzelfde zijn en het nu helemaal op de bemanning aankomt, heeft de eenheidsklasse en de organisatie, met centraal georganiseerde shore support, het voordeel dat de prijs voor een campagne aanzienlijk lager uitkomt dan voorheen. Dit was van belang om de race betaalbaar te maken en daarmee ook aantrekkelijker voor de sponsoren.

De nieuwe racejachten hebben een lengte van 22.14 meter oftewel 65 voet en hebben een breedte van 5.60 meter. De  Volvo Ocean 65’s wegen per boot 12.500 kilogram.

Internationale samenwerking

Het carbon dek van de 65-foot one-design wordt gebouwd in Multiplast, France.Green Marine vormde een consortium van twee andere composiet bouwers met voldoende capaciteit om de onderdelen te leveren voor de hoofdconstructie. Toeleveranciers uit Frankrijk, Italië en Zwitserland leverden respectievelijke onderdelen aan voor de bouw van de schepen. Als hoofdaannemer had Green Marine de centrale plaats in het grootschalige project. Green Marine was verantwoordelijk voor de productie van meer dan 70 componenten voor elke boot, het opzetten van een wereldwijde supply-chain voor het leveren van de nieuwste technologieën op elektronica en communicatie, de montage, de fit-out, en de proef vaarten voorafgaand aan de overdracht aan de teams. “Dankzij deze internationale samenwerking hebben we een nieuw product kunnen ontwikkelen dat ruim voldoet aan de uitdagende eisen die aan deze schepen gesteld worden,” meldt Green Marine.

De organisatorische uitdaging lag met name in het krappe tijdsschema van het concept tot de bouw van alle schepen. De tijd tussen ontwikkeling en bouw van de eerste onderdelen was slechts een paar maanden en daarmee was er dus geen tijd voor het maken van prototypes.

De technische uitdaging lag er met name in om een schip te bouwen dat allereerst sterk en veilig genoeg was om deze race te zeilen en dat daarnaast een lichtgewicht zou zijn om ook de prestaties te waarborgen, die van een racer verwacht mogen worden.

Jo Elliot, Purchase Manager en Tara Troussier, Project Engineer van de Volvo Ocean 65 Project bij Green Marine.De eerste test

De eerste etappe van Alicante naar Kaapstad hebben de schepen zich ruimschoots kunnen bewijzen en zijn de voordelen van de eenheidsklasse goed naar voren gekomen. Met de afstand van twaalf minuten en vier seconden tussen de nummer 1 en 2 op een afstand van 6487 zeemijl is aangetoond hoe spannend een lange afstand race kan zijn. Afgezien van enkele kleine schades, is er geen averij geweest en hebben alle schepen de finish in Kaapstad onder goede omstandigheden gehaald.

 

Last modified: 20 november 2014
Sluiten