Ben jij te tevreden over de Nederlandse vaarwegen? Rijkswaterstaat krijgt graag antwoord op die vraag. Door middel van een (anonieme) vragenlijst willen zij achterhalen hoe wij denken over de veiligheid, informatievoorziening en stremmingen op de vaarwegen. Onderaan het artikel vind je de verwijzing naar de vragenlijst.
In de vragenlijst wordt er onder andere gevraagd naar waar je te spreken over bent en waar volgens jou nog ruimte is voor verbetering. Ook zijn er vragen waarbij je de laatst gevaren route in gedachte moet houden bij het antwoorden. Wat vond je bijvoorbeeld van de bevaarbaarheid (baggeren/maaien), stremmingen, waterstanden, doorvaarthoogte en betonning tijdens die tocht. Ook wordt gevraagd naar de gang van zaken rondom de bediening van de bruggen en sluizen. Vervolgens komen de onderwerp ‘hinder bij werkzaamheden’ en ‘veiligheid’ aan bod.
Hoe ervaren ben je?
Met achtergrondvragen wordt er afgesloten. Hoe oud ben je, wat voor type watersporter ben je, wat is de scheepslengte, ben je in het bezit van een vaarbewijs en hoe ervaren ben je. Je kunt ervoor kiezen de vragenlijst anoniem af te sluiten, maar je kunt ook je mailadres achterlaten en lid worden van het Klantenpanel Rijkswaterstaat zodat je vaker je mening kunt geven.
Klik op het Facebookbericht voor de link om naar de vragenlijst toe te gaan.
Omslagfoto: © TUFOWKTM/CC BY-SA 3.0
Last modified: 31 August 2022
Beste,
Als ik de vragenlijst wil openen krijg ik een ‘error’…
Ehh, er wordt verwezen naar een link naar Facebook. Maar wie heeft dat?
Ik niet meer in ieder geval.
Schandalig zo als RWS om gaat met de recreatie vaart in Groningen
Zonder enige reden de Dreibondsbrug dicht gooien voor de staande mastroute
En deze mensen verwijzen om gevaar voor leven de route te nemen over zee in ze te sturen door het gevaarlijk westgat naar Lauwersoog
En waardoor diverse bedrijven in Groningen worden gedupeerd
Wat ik er van vindt, ik heb jaren genoten op her markermeer en IJsselmeer. Markermeer is onbevaarbaar door waterplanten die de boot regelmatig onbestuurbaar maken. Met tonnen het water kleiner maken is het antwoord van RWS. Was het een paar jaar geleden bij 2,5 m diepte fonteinkruid, nu is het ook in water van 3,5 meter.
IJsselmeer wordt ingepolderd met windmolens. Het beroemde hollandse binnenwater waar in het buitenland over geroemd werd bestaat niet meer, en de dorpjes rond het Markermeer zijn nauwelijks nog zonder ergenis en gevaar te bereiken.
Mijn schip Bavaria 37C diepgan 200 cm
Deze vragenlijst van RWS is een farce, want zoiets doe je niet via Facebook als je jezelf en degenen aan wie je de vragen wilt stellen, serieus neemt.
Het komt opmerkelijk genoeg niet vaak meer ter sprake, maar het fonteinkruid is het gevolg van een uit de hand gelopen experiment van RWS om het water van het Markermeer helder te maken, hetgeen RWS had beloofd aan Brussel. Deze belofte werd ons medegedeeld ong. 10 jaar geleden met als saillant detail dat als het water dan na 10 jaar helder zou zijn geworden, er dan een andere op de bodem groeiende plant voor zou zorgen dat het fonteinkruid geen licht meer zou krijgen en daardoor zou verdwijnen. Dat was een belofte!
Vorig jaar werd door RWS de melding gedaan, dat na recent bodemonderzoek was gebleken dat de bodem van het Markermeer toch niet geschikt bleek te zijn voor die specifieke plant.(…) Jammer maar helaas.
Nu dit experiment volledig uit de hand begint te lopen is het op zijn zachtst gezegd schandalig, hoe RWS de dramatische werkelijkheid onder het tapijt blijft vegen, temeer omdat het in de taakomschrijving van RWS staat beschreven dat zij er verantwoordelijk voor zijn het Nederlandse vaarwater veilig bevaarbaar te houden (…). Alleen geulen bevaarbaar houden is een truc om juridisch mee weg te komen. Het is en blijft een schande , met verstrekkende gevolgen voor watersporters maar ook voor omliggende havens welke hun inkomsten zien verdwijnen, dat RWS het Markermeer op den duur onbevaarbaar laat worden!
Weetje: RWS geeft een formulier uit waarop je schade aan je vaartuig kunt melden, veroorzaakt door onveilige situaties op het vaarwater.
Kans op succes lijkt twijfelachtig tenzij jouw juristen beter zijn dan die van RWS, want hoe kan je bewijzen dat een schade is ontstaan door b.v. het fonteinkruid?