Voor de kust van Portugal is afgelopen vrijdag een boot omgeslagen met vier dodelijke slachtoffers tot gevolg. Op videobeelden op social media is te zien dat de Bavaria 38, die onder Deense vlag voer, vertrok uit de haven van Peniche, ten noorden van Lissabon. De boot was onderweg in zuidelijke richting. Waarom de opvarenden besloten uit te varen in het extreme weer is niet bekend.
Op de video is te zien dat de boot een halve mijl uit de kust met weinig zeil door hoge golven vaart, en uiteindelijk omslaat door een breker. De Portugese marine kreeg om 11.08 uur een melding van het ongeval en rukte uit met een helikopter. Al snel was duidelijk dat drie van de opvarenden, twee vrouwen (46 en 61) en een man van 56, waren overleden. Zaterdag kwam naar buiten dat er nog een man (57) was aangetroffen in de aangespoelde boot. Alle opvarenden hadden de Deense nationaliteit. Geen van de slachtoffers droeg een reddingsvest toen ze gevonden werden.
Waarschuwing
Het Portugese medium Correio da Manhã meldt dat de opvarenden gewaarschuwd waren door andere zeilers uit de haven van Peniche. Toch voer de boot op zee tijdens weercode rood – afgegeven door Portugees metereologisch instituut – tussen golven van acht meter hoog.
Een foto op het strand laat de boot ondersteboven zien zonder mast, kiel en roer. Vragen over waarom de boot de zee opging, wie de opvarenden precies waren, waarom ze geen reddingsvesten droegen en waarom de boot niet terug naar wal kon komen zijn vooralsnog onbeantwoord.
Tags: Ongevallen Last modified: 8 november 2023
Afgezien van de vraag waarom je uitvaart met zulk weer is ook de vraag waarom er zo dicht bij de kust in de branding werd gevaren.
Niemand kan je dat meer vertellen
Dat is precies mijn vraag – en dan ook nog alle 4 geen reddingsvest aan?
De haven lag al aan lagerwal ,als je dan uitvaart met deze golven is het nagenoeg onmogelijk om van lager wal weg te varen ,je ziet ook dat hij steeds meer naar de kust ( lagerwal word gedreven , steeds ondieper steeds grotere grondzeen en dan is het afgelopen
Eens, precies dat Jan
Veel te weinig zeil om ook maar mijlen te kunnen maken en waarom vaart hij parallel met de kust , halfwind en niet aan de wind om asap dieper , zonder rollers en verder van lagerwal te geraken .
Zo zie ik het ook. Bavaria bashers kunnen weer hun gang gaan. Trieste afloop.
Betreft aantallen scheepsongevallen in 2019 en 2020: in dat laatste jaar begon toch de Corona epidemie? Dan is het niet zo verwonderlijk…..
Peniche staat bekend om zijn surfersgolven! Wie daar uitvaart bij code rood is een vogel voor de kat!
Peniche, daar ben ik meermaals langsgezeild. De golven resp de deining zijn daar wel hoog. Maar dan de branding invaren? De boodschap is daar : zo ver mogelijk op zee blijven.
En niet luisteren naar zeilers die locaal bekend zijn en waarschuwen, dat is niet verstandig.
De ongebruikte vesten kunnen op Marktplaats.
Zelf draag ik ook niet altijd een vest bij slap weer, maar als er zo een deinig staat draagt iedereen aan boord een vest en een AIS homing device.. ben niet levensmoe.
Steeds meer zie je mensen de zee op gaan zonder de kennis- en ervaring die daar voor nodig is. De Bavaria in beeld heeft zelfs de kuip geheel gesloten met een kuiptent….Er wordt duidelijk ook te weinig zeil gevoerd, waardoor er nauwelijks voortgang is en dus veel drift. Dit herinnert ook aan de Bavaria die afgelopen nazomer met slecht weer de zee opging en onder de Belgische kust in problemen kwam door lekkage van de boegschroef…. Hulp werd niet ingeroepen d.m.v. de marifoon maar door te bellen met de mobiel naar de havenmeester van de jachthaven van Vlissingen…
M.i. wordt er door watersport tijdschriften te makkelijk over gedaan om de zee op te gaan. In plaats daarvan zou er meer over de gevaren daarvan moeten worden geschreven.
Het uitvaren was zeker na waarschuwingen al een slecht idee (en waarom, maar dat weten we niet), vervolgens steeds dichter op de lage wal geraken had een alarmbel moeten doen afgaan denk ik. Als je daar dan bent, op dat moment, wat te doen?
Ik denk op dicht gereefd grootzeil proberen hoogte te maken, weg van de lage wal.
Wat een ‘horribal’verhaal’. Was daar in juni ook nog, met licht weer.
Ik draag zelfs een reddingsvest op de ringvaart van Gent.
Van uit zee zie je de branding niet. Je moet het op je diepte meter en je kaart kunnen zien, maar die was waarschijnlijk binnen en de 3 opvarenden zeeziek. Het is mij twee maal overkomen dat ik in de branding was aan de noord kust van Oahu, Hawaii (voor GPS) en in de Seychellen. Gelukkig was het geen storm en kon er snel uitzeilen. Van de video heeft hij een redelijke goede snelheid en onder controle. Heel jammer.
Te weinig (groot) zeil om scherper te kunnen varen.
Foute inschatting? Vreselijk tragisch.