In maart schreven we over Ronald Molenaar die met zijn boot op weg naar het Verenigd Koninkrijk te dicht bij een boorplatform voer en een boete van 1000 euro kreeg inclusief strafblad. Hij ging in bezwaar en hoorde de definitieve uitspraak van de rechter. Kan je boetes krijgen op basis van je eigen AIS-gegevens?
Mei 2023 voer Ronald met zijn boot Infinitas van IJmuiden naar Lowestoft in een georganiseerde toer. Voor ze het doorhebben varen ze te dichtbij het Tennet offshore platform, waar boten minsten 500 meter bij uit de buurt moeten blijven. De Kustwacht roept hem op over de marifoon en noteert zijn gegevens. Maanden later ligt er in januari een boete op de mat van 1000 euro met een strafblad. Daar maakt hij bezwaar tegen op grond van drie argumenten.
- De Kustwacht wist dat een groep beginnende zeilers de oversteek aan het maken was en heeft niet gewaarschuwd toen ze de verkeerde kant op gingen.
- De AIS zou niet nauwkeurig genoeg de gevaren route aan kunnen geven om in de bewijslast op te nemen.
- Uit jurisprudentie zijn eerdere zaken bekend waarvoor de strafeis uiteindelijk is verlaagd.
De argumenten werden door de Officier van Justitie verworpen en de eis bleef staan. De rechter oordeelde uiteindelijk dat de helft van de boete, 500 euro, voorwaardelijk bleef staan voor twee jaar en dat het niet als misdrijf maar als overtreding op het strafblad terechtkomt. Ronald heeft zijn lesje wel geleerd en vaart voortaan met een ruime boog om platformen en windmolenparken heen.
“Ik heb absoluut begrip voor de gehele situatie en dat wanneer je binnen een verboden zone vaart, ook al is dat maar een paar meter, dat je daar dan voor wordt bestraft. Ik ben tevreden met de uitkomst van de rechtszaak. We blijven de drukke Noordzee opzoeken voor nieuwe avonturen!”
AIS uitzetten?
“Alleen AIS-gegevens geven voldoende informatie, dus er wordt niet standaard ook naar radarbeelden gekeken” vertelt een woordvoerder van de politie. Zeilers die denken onder een boete uit te komen door te stoppen met zenden hebben het mis. Ze legt uit dat de Kustwacht soms ook gebruikmaakt van radarbeelden tot 12 mijl uit de kust. En een boorplatform kan zelf ook een anti-aanvaringsradar hebben om in de gaten te houden of schepen te dichtbij varen. Als dat gebeurt alarmeren ze zelf de Kustwacht die dan contact zoekt met het schip of uitrukt.
“AIS is in de basis een instrument voor veiligheid en communicatie. Het maakt gebruik van gps die tot enkele meters nauwkeurig is. Als je het uit zet heeft dat niet alleen invloed op je eigen veiligheid maar ook op die van anderen op het water” zegt ze.
Verschil met boetes op het land
De boetes voor overtredingen op zee zijn een stuk hoger dan die op de weg. “Dat heeft te maken met de grote risico’s die zijn verbonden aan het overtreden van regels op zee” vertelt Sylvia Kubicz, Noordzee-officier bij het Functioneel Parket in een interview met een magazine van het Openbaar Ministerie. Boetes hebben een punitief karakter, dat houd in dat de bedragen zo hoog zijn om af te schrikken. Te dichtbij een boorplatform of windmolenpark varen kost altijd 1000 euro en een strafblad.
Voor andere overtredingen (van beroepsvaart) stonden in 2019 de volgende bedragen:
- Niet volgen zeeverkeerbaan: €1.750
- Gevaarlijk vaargedrag: €2.000
- Geen AIS operationeel: €2.000
Lees ook: Boete op open zee
Praktijkgids Naar zee
€13,49
In deze compacte gids over voor het eerst oversteken naar Engeland of richting het Kanaal:
- Zeemanschap
- Tochtplanning
- Navigatie
- Meteorologie
- Inspiratietochten overzee
De uitleg dat de boetes zo hoog zijn omdat de risico’s van het overtreden van regels zoveel groter zijn, lijkt me als het om zeiljachten gaat eerlijk gezegd flauwekul. Een Noordzee officier bij het FP zou beter moeten weten.
Immers, op de weg is de boete voor door een rood verkeerslicht rijden € 300. Terwijl dat een soort Russisch roulette is met direct potentieel dodelijke gevolgen.
Daarbij vergeleken zijn de risico’s van het door een zeiljacht passeren van een booreiland op 450 meter minimaal. Goed dat de rechter dat kennelijk heeft meegewogen in de beslissing.
Plus het blijft wringen dat dit soort boetes die kennelijk moeten bijdragen aan de veiligheid op zee het tegenstrijdige gevolg kunnen hebben dat schippers liever hun AIS transponder uitzetten om te voorkomen dat elk navigatiefoutje grote consequenties heeft.
Ik volg niet goed waarom er bij pleziervaart in het geval van een vergissing, of een ongelukje, of wellicht een overtreding, zo’n bizar hoge boete opgelegd zou worden, laat staat een strafblad. Dat is in mijn ogen volkomen disproportioneel. Helemaal eens met Niek dat de risico’s van door een rood verkeerslicht rijden op land veel groter zijn.
Vraag die nog open staat volgens mij, is waarom de kustwacht die er toch echt is voor de veiligheid op zee, de zeilers niet tijdig gewaarschuwd heeft toen ze het zagen aankomen. Is daar al iets meer over bekend?
In Noorse wateren wordt tijdig geïnformeerd als je koers je in de buurt van een platform brengt.
Ik vraag mij ook af of je verplicht bent het AIS te moeten aanzetten. En ik ga er ook niet vanuit dat ze voor elk bootje uitrukken want wij zijn genoeg grote vissersschepen tegen gekomen zonder AIS aan te hebben.
Deze vraag kan ik uit eigen waarneming ter plaatse beantwoorden. De kustwacht heeft minstens 1 x duidelijk en vóóraf gewaarschuwd op kanaal 16 met instructie aan het schip om de koers te verleggen.
Ik doel op de vraag van Werner
Waarschijnlijk worden geen boorplatformen maar productieplatformen bedoelt.
Inderdaad de straf is buiten elke proportie.
Ik deel de mening dat de kustwacht best even had kunnen waarschuwen. Uit eigen ervaring aan de Engelse kant. Ik dreigde zonder dat ik het doorhad uit mijn laan te raken, het was nog niet zover, maar toch. Er zit nou eenmaal geen streep zoals op de weg. Ik werd erop geattendeerd vanuit het wachtschip. Ik heb ze vriendelijk bedankt en heb m’n koers verlegd. Niets aan de hand kan gebeuren sir. Goede vaart. Zo kan het dus ook.
Het gedrag van de kustwacht net zo laakbaar als Ronald. Ze zien een blijkbaar levensgevaarlijke situatie aankomen, doen niets om dat te voorkomen ( lees waarschuwen), laten het gebeuren en noteren dan wel even de gegevens en komen dagen later plots met een idioot hoge boete op de proppen. En dat terwijl de kustwacht juist door de AIS gewoon even had kunnen bijsturen om het veilig te houden. Dat is nagelaten. Gaat het dan toch gewoon om geld binnenhalen?
En een officier van justitie, ach die vindt elk beroep ongegrond, de vraag is zelfs of dat beroep wel aandachtig is gelezen. Ongegrond verklaring is standaardprocedure. Hamerstuk, en weer een deuk in het rechtsgevoel.
Dus wat nu? Ik heb mijn AIS aangeschaft voor veiligheid van mij en anderen en een goede communicatie. Het is wel erg zuur dat dit nu keihard tegen je gebruikt wordt bij een vergissing. Eigenlijk niet verkroppen.
Het is mij niet overkomen, maar de stoom komt uit mijn oren.
Het zijn mannen met grote snorren die ‘s avonds bij moeder de vrouw kunnen vertellen hoe belangrijk ze wel niet zijn en dat ze een grote ramp hebben kunnen vermijden.
🙂 In dit geval lijkt dat er zeker op
Er zijn nogal eens spooksignalen op de ais. Door verstoorde gps coördinaten of Putin. Is er niet n handige zeiler die zorgt dat je ais route altijd keurig vrij blijft van al die dure objecten?