Nieuws

Hydrofoils in de Moth klasse

De Internationale Moth klasse bestaat dit jaar 75 jaar. Al die jaren is het een vrije klasse waarin naar harte lust gesleuteld en geëxperimenteerd mag worden. Binnen de Moth klasse zijn hydrofoils (draagvleugels) toegestaan, zolang deze van de boot geen catamaran maken. Dit betekent dat de foils niet mogen worden bevestigd aan de zijkanten van de romp of aan de vleugels.

12:51

Tijdens het wereldkampioenschap, eind augustus in Frankrijk, kwam de Australische zeiler Rohan Veal met een nieuwe configuratie op de proppen: een zwaard waaronder een horizontale draagvleugel is bevestigd. De draagvleugel heeft een trimvlak dat automatisch wordt bediend door een voelspriet op de boeg. Als de boot omhoog komt wordt de draagvleugel vlakker en als de boot terug in het water daalt worden de flappen naar beneden gekanteld.

Aan het roer is een ook een horizontale vleugel bevestigd, die wordt bediend door de helmstok te draaien op dezelfde manier als de gashendel van een brommer. De belangrijkste functie van het roer is niet het produceren van lift, maar het trimmen van de boot in langsrichting.

Het zwaard is naar voren gekanteld en het roer wordt ongeveer 40 cm achter de boot gemonteerd, zodat de afstand tussen beide zo groot mogelijk is.

Het zeilen met hydrofoils is niet veel moeilijker dan zeilen met een gewone moth. Het is wel even wennen aan de besturing van de extra as die wordt toegevoegd. Door het roer te draaien en je eigen gewicht te verplaatsen wordt de boot getrimd zodat deze op ongeveer 80 cm hoogte boven het water stabiel blijft.

De grote uitdaging van het zeilen met hydrofoils is echter niet zo snel mogelijk gaan op een koers naar keuze, maar het behalen van een voordeel tijdens een gehele wedstrijd. En dat betekent dat je de boot goed moet kunnen zeilen, goed kunt manoeuvreren en dat de boot sneller is op alle koersen. Tijdens het afgelopen wereldkampioenschap is er voor het eerst een serieuze poging hiertoe gedaan door Veal. Door de hoge golven en onvoorspelbare wind kwam hij echter niet verder dan een derde plaats.

De romp van een moderne Moth weegt minder dan 10 kilo, waardoor de boot al bij 8 knopen wind uit het water komt. Zowel op aandewindse koersen als op ruime koersen geven de huidige hydrofoils een aanzienlijk voordeel. De enige problemen die momenteel nog resteren zijn het zeilen in golven van meer dan 60 cm en het gevaar van plotseling licht weer. Het is namelijk niet altijd mogelijk tussen twee races snel naar de wal te zeilen om de hydrofoils te vervangen door een normaal zwaard en roer. Voor je het weet moet je in licht weer het gevaarte onder water een hele wedstrijd met je mee slepen.

Een derde probleem dat nog moet worden overwonnen is het ontstaan van te veel onderdruk aan de bovenkant van het profiel. Surfers kennen hetzelfde probleem met hun staartvin. Bij grote snelheden ontstaan plotseling heel veel luchtbellen onder water en verliest de draagvleugel in één keer al zijn lift, waardoor de boot met een klap terug in het water valt.

Een bedrijf in Australië dat eigendom is van een fervente Mothzeiler produceert hydrofoils voor allerlei boten en heeft een speciale kit voor de Moth klasse ontwikkeld. Het past op iedere moderne Moth en bestaat uit een naar voren gekanteld zwaard, een voeler en een roer.

Na 75 jaar is de Moth-klasse nog niet uit-ontwikkeld. In de jaren zestig en zeventig werden de Moths voorzien van vleugels. Daarna werden de rompen steeds smaller tot ongeveer 30 centimeter. Door de komst van carbon en epoxy werden de boten steeds lichter. Nu de ideale rompvorm lijkt te zijn gevonden, volgt een nieuwe uitdaging: de ontwikkeling van bruikbare hydrofoils.

Zie ook www.moth.nl

Last modified: 26 augustus 2015
Sluiten