Het Finse ingenieursbureau Norsepower Oy Ltd. heeft een exemplaar van het Norsepower Rotor Sail aan boord van een Ro-Ro schip Estraden geplaatst voor de eerste proefvaarten. De Flettner-rotoren zijn ontworpen om de huidige koopvaardijvloot te zuiniger te laten varen en zo te verduurzamen. “Wereldwijd zijn er ruim 20.000 schepen die geschikt zijn om met Flettner-rotoren te varen. Dat levert per schip een brandstofkostenbesparing tot wel 20 procent op”, aldus CEO Tuomos Riski.
Eindelijk commercieel
Het achttien meter hoge cilindervormige zeil werd in een dag tijd aan boord geïnstalleerd en is nu klaar voor een jaar lange proefvaart. Riski: “We willen de wereld laten zien dat deze technologie een groot besparingspotentieel heeft en makkelijk te installeren is op bestaande schepen.” In 2008 werd eerder ook al een vrachtschip, E-ship 1, van de Duitse windmolenproducent Enercon uitgerust met Flettner-rotoren. Betrof het daar nog een testopstelling, Norsepower is duidelijk over hun intenties: “Ons systeem levert gemiddeld 20% brandstofkostenbesparing op en is daardoor in minder dan vier jaar terugverdient”.
Magnus & Flettner
De technologie is bedoeld om de hoofdvoortstuwing bij te staan, niet om deze volledig te vervangen. De natuurkundige Heinrich Gustav Magnus toonde in 1852 al aan dat een ronddraaiend voorwerp in een luchtstroom een kracht oplevert die loodrecht staat op die luchtstroom. Geheel in stijl noemde hij dit het Magnus-effect. De ontdekking bleek de basis voor de uitvinding van de Flettner-rotor driekwart eeuw later. De ronddraaiende rotoren van de Flettner-rotor wekken op basis van wrijving tussen de lucht en de wand een rondgaande wervelstroom op. De wervel zal aan de ene zijde van de rotor de snelheid van de inkomende stroom verhogen en aan de andere zijde juist verlagen. De wet van Bernoulli zegt hierover dat aan de hogere snelheidszijde de druk afneemt en aan de lagere snelheidszijde juist toeneemt. Het resulterende drukverschil genereert daarop een kracht die haaks staat op de inkomende stroom. In principe staat dit gelijk aan de krachten waaraan vliegtuigvleugels, scheepsschroeven en zeilen hun werking aan te danken hebben. Het enige verschil is dat laatstgenoemden dit doen door een vaste vorm, terwijl de Flettner-rotor dit effect door draaiing opwekt.
Last modified: 3 december 2014