Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Eerste clubavond Amsterdam Yacht Club succesvol

11:56

AYC-1000Donderdag 6 november organiseerde de hagelnieuwe Amsterdam Yacht Club haar eerste clubavond in de sociëteit in het Amrath Hotel. Nieuwe leden en geïnteresseerden genoten van een lopend buffet van oer-Hollandse stamppotten, een introductie van oprichter Frans van Bellen en toespraken van jachtontwerper Jeroen de Vos en organistor van nautische evenementen; Frans Sluijters.

Tussen zoet en zout
“We willen een nautisch hoogkwalitatieve businesssociëteit worden met een internationaal karakter”, aldus van Bellen “Nergens anders op de wereld is er z’n uniek kruispunt tussen zoet en zout te vinden als hier in Amsterdam”. De club is dan ook van plan om zowel wedstrijden te organiseren op het IJsselmeer met J70’s alswel op de Noordzee met Swan 45’s. “Het stimuleren van de zeilsport voor oud en jong staat bij ons bovenaan.”

Jeroen de Vos
Inspelend op een J-klasse-evenement in Nederland georganiseerd door de club, sprak Jeroen de Vos, jachtontwerper bij Dykstra Naval Architects een paar woorden over de ontwikkeling van de J-klasse, waarvan de herleving van de afgelopen tien jaar grotendeels is verzorgd door Nederlandse ontwerpbureaus en scheepswerven. Binnenkort staat er weer één op stapel bij Holland Yacht Bouw naar het model van de in 1930 gebouwde J-klasse Yankee. “Er zijn in het begin van de twintigste eeuw in totaal twintig lijnenplannen getekend van de J-klasse toen er nog volop wedstrijd mee werd gevaren voor de America’s Cup. Van die lijnenplanen zijn er ook daadwerkelijk elf gebouwd. Dat betekent dat wanneer de huidige vraag naar J’s aanblijft we in ieder geval nog voldoende te kiezen hebben”, aldus de Vos.

J-klasse opkietelen 
De bestaande vloot is veelal door de Nederlandse ontwerpbureaus ‘opgekieteld’, zoals de Vos dat noemt. “Wij hebben twee keer Endeavour onder handen genomen. Eén keer in 1989 en recentelijk in 2006. Beide keren pasten we het schip aan de voortschrijdende techniek van dat moment aan. Langsscheepse stijfheid was bijvoorbeeld een belangrijk aspect. Door de hogere compressie op de tuigage en romp zou de oude romp als een banaan door het water gaan. Er moest dus nieuw langsverband in de romp. Ook de ontwikkeling van hydrauliek betekende dat we het dek konden ontdoen van een dozijn grote lieren en meer ‘flush’ konden creeëren . Dat werkt stukken makkelijker voor de bemanning.”

VOR-stopover 
Als laatst op de clubavond kwam Frans Sluyters aan het woord. Op 18-20 juni volgend jaar staat hij aan het hoofd van de organisatie van de VOR-stopover in Scheveningen. “Die stop over duurt geen 24, maar 48 uur, waardoor we twee keer zo lang van het circus kunnen genieten.”, aldus Sluyters. “Op het programma staat een groots concert met grote nationale en internationale bands om ook het grote publiek naar de haven te trekken. Maar onze grootste aspiratie zal er ééntje zijn die de internationale headlines absoluut gaat halen. Bij vertrek mag er op iedere boot één opstapper mee, maar die moet dan wel kort na de start in het water springen om van boord te komen. De ‘jumper’ noemen we deze bofkont. Wij hopen dat een zekere zeilster met koninklijk allure dit gaat doen, maar meer daarover hoort u snel van ons!”

www.amsterdamyachtclub.com
11 december is de tweede clubavond in het Amrath Hotel.

Last modified: 12 november 2014
Sluiten