Nieuws

Duurzame ontwikkelingen in botenland

Feit of fabel?

16:54

Als we niet snel minder broeikasgassen gaan uitstoten, gaat klimaatopwarming ons de kop kosten. Tijden de laatste klimaattop in Glasgow stelden bijna 200 landen vast dat de wereld moet streven naar een maximale opwarming van 1,5 graad om desastreuze gevolgen te voorkomen. Zelfs gezanten van de meest vervuilende en stroperige bureaucratieën tekenden het slotakkoord van de top. Ook de maritieme sector zal een steentje moeten bijdragen om onder de 1,5 graad opwarming te blijven.

Verandering op komst?

Op de METSTRADE, ‘s werelds grootste vakbeurs op het gebied van pleziervaart, werd er wat afgejubeld over duurzame ontwikkelingen in botenland. Zo schreef huisblogger Peter Franklin: “Als je zo veel tijd besteed aan online-onderzoek als ik, duwen de algoritmes van de sociale media vanzelf informatie naar je toe. De laatste maanden heb ik meer innovatieve concepten, producten en energie-gerelateerde ideeën zien langskomen dan ooit te voren. Ik ben er zeker van dat het een indicator is voor verandering, die nu sneller gaat komen dan we durfden te dromen.”

Wat Franklin over het hoofd ziet is dat de algoritmes van de sociale media zijn bedoeld om de gebruiker te laten zien wat hij of zij wílt zien. De berichten die langskomen op sociale media zijn dus geen indicator voor wat er in de echte wereld gebeurt. Bij Zeilen waren we erg benieuwd of bedrijven in de maritieme sector zich echt zo veel bezig houden met duurzaamheid. We namen een kijkje op de beurs.

Elektrische voortstuwing

Op het eerste gezicht leek het op de METS inderdaad alsof de botenbranche overstag is; ‘groene’ stands vlogen er om je oren. Veel bedrijven spelen in op de behoefte van consumenten om schoner en stiller te gaan varen, en dat zie je vooral terug in de markt voor elektrische aandrijvingen. Het aanbod groeit: steeds meer nieuwe boten kunnen geleverd worden met een elektromotor, zoals bijvoorbeeld de Saffier SE 27. Ook  gevestigde merken van scheepsmotoren leveren inmiddels elektromotoren, zoals Vetus en Volvo Penta.

De stand van het Duitse merk Torqeedo, dat naast elektrische buitenboordmotoren inmiddels ook binnenmotoren en saildrives verkoopt, nam op de METS een centrale plek in. Verder zijn er steeds meer nieuwe spelers die elektromotoren leveren voor op boten, zoals het Duitse Aqaforce, het Noorse Seadrive en Sloveense startup Remigo. Remigo werd genomineerd voor de DAME Awards en kreeg tijdens de uitreiking een special mentionHet bedrijfje verkoopt een alles-in-een buitenboordmotor; het accupakket en motor zijn geïntegreerd in een roervormig blad.

Verduurzamen

Natuurlijk is overstappen op elektrische voortstuwing een stap in de goede richting, zeker als je de benodigde energie met zonnepanelen, een windgenerator of sleepgenerator opwekt. Maar het hebben van een boot blijft een vervuilende hobby. Is botenland op zoek naar meer manieren om duurzaam varen mogelijk te maken? Op de METS gingen we bij tien stands langs voor een kleine steekproef. Dit zijn de resultaten.

Een groot deel van de bedrijven die we spraken wil wel verduurzamen, maar wacht op een grotere vraag uit de markt of regelgeving van overheden. Kurt Smits, van het Belgische bedrijf Mullion: “We zijn er klaar voor om gerecyclede grondstoffen te gaan toepassen. We kunnen de hoezen van onze zwemvesten produceren met 80 procent gerecycled polyester. Maar voor deze producten is nog geen markt, dus tot die tijd gebruiken we volledig nieuwe materialen.”

Andere bedrijven hebben totaal geen ambities om te verduurzamen. Een vertegenwoordigster van het Duitse bedrijf SPW, dat klapschroeven ontwerpt en produceert, reageert geïrriteerd en verontwaardigd op onze vraag. Het bedrijf is niet bezig met het verduurzamen van de productieprocessen en kan ook geen redenen bedenken waarom dat zou moeten. “Alleen als de overheid ons voorziet van groene energie kunnen we stappen zetten.”

Geen woorden maar daden

Gelukkig zijn andere bedrijven wel degelijk op zoek naar manieren om hun productieprocessen te verduurzamen. Zij zoeken slimme manieren om met reststromen, verpakkingsmaterialen en groene energie om te gaan. Zij zetten woorden nu al om in daden. Het Italiaanse Armare Ropes gebruikt bijvoorbeeld gerecycled polyester in hun lijnen en produceert sinds kort ook biobased Dyneema. Tijdens het productieproces komt 90 procent minder CO2 vrij dan bij lijnen van HMPE.

Het Britse Barton levert producten zonder plastic verpakkingen. Karton dat overblijft wordt opgehaald door een lokale veehouder, die het kan gebruiken in de stallen als alternatief voor stro.

Duurzaam varen komt dichterbij

Op de METS was dus een tweedeling te zien. Veel bedrijven zien in dat er een revolutie op stoom komt waar ze bij aan moeten haken, maar vaak lukt dat nog niet. Gelukkig zijn er inmiddels wel veel producten op de markt die zeilen een minder vervuilende hobby maken. Laten we hopen dat de achterblijvers snel aanhaken.

Een bedrijf dat daarbij als voorbeeld kan dienen is Elvstrøm Sails. Hun fabriek draait volledig op groene stroom. Bovendien koopt de zeilmaker groene stroom in voor onderleveranciers, om uitstoot van broeikasgassen over de hele productieketen terug te dringen. Vorig jaar lanceerde het bedrijf haar eerste zeilen waarvoor gerecycled plastic als grondstof dient. Deze zomer kwam daar een lijn laminaatzeilen bij.

Foto’s: Joris Westerveld

Tags: , Last modified: 24 november 2021
Sluiten