Veel zeilers hebben bij het kopen van hun eerste boot verkeerde verwachtingen, stelt Steven Tolhuijs van Keurmijnboot.nl. Waar moet je op letten bij het kopen van een eerste zeilboot?
Als expert werk je vaak met mensen die hun eerste boot willen kopen. Waar lopen zij tegenaan?
“Wat ik vooral zie is dat mensen een verkeerd verwachtingspatroon hebben. Ze gaan met een budget van tien tot twintigduizend euro de markt op om een zeilboot te kopen en komen dan vaak uit bij een wat ouder schip. De prijzen zijn de afgelopen twee jaar behoorlijk gestegen door de toegenomen vraag tijdens de coronapademie. Uiteraard betaal je gemiddeld genomen minder dan bij recentere schepen, maar logischerwijs komen bij schepen die al langer meegaan gebreken kijken.”
Wat voor gebreken zijn dat?
“De kans is aanwezig dat de motor veertig jaar oud is. Dan kan hij er een keer mee ophouden. En het onderwaterschip kan osmose vertonen. Verder is elektra meestal achterstallig, kan het gassysteem onveilig zijn en is het dek waarschijnlijk door de jaren heen wat slapper geworden door inwatering. Dit soort gebreken zijn heel normaal bij oudere schepen.
Als je een wat ouder schip koopt, kun je niet verwachten dat je er de komende tien jaar zorgeloos mee kunt varen. Zolang je rekening houdt met wat reparatiekosten en dat je zelf een doorlopend klussenlijstje hebt is dat prima, maar dat stukje verwachtingsmanagement mist af en toe. Voor alles is een oplossing, maar daar is wel wat werk voor nodig. Daarnaast zijn een hoop dingen gewoon wat ze zijn en moet je niet alles meer in nieuwstaat willen hebben.”
Waarom moet dat verwachtingsmanagement aangepast worden?
“Ik zie dat mensen schrikken van de gebreken. Als ze de boot hebben gekocht en gelijk allerlei reparaties moeten uitvoeren die ze niet zagen aankomen, komen ze in frustrerende trajecten terecht. Ze zien door de bomen het bos niet meer en het hebben van een boot wordt alleen nog maar gedoe. Met als gevolg dat ze hun boot weer verkopen. En dat is jammer voor de zeilbranche want nieuwe, jongere watersporters zijn erg welkom. En het hoeft helemaal niet zo te gaan, het klussen aan een boot is de helft van het plezier. Zolang je vooraf maar weet wat je kan verwachten als je bij zo’n boot gaat kijken en wat er eventueel aan zit te komen.”
Hoe kun je weten wat je moet verwachten bij het kopen van een oud schip?
“Dat is lastig te zeggen, want iedere boot is anders. Het zijn stuk voor stuk verrassings-eieren. Zolang de boot constructief in orde is en de prijs van de boot in verhouding staat tot de leeftijd, is het prima. Als je veel klussen niet ziet zitten, kun je er ook voor kiezen om door te sparen voor een jongere boot. Maar ook daar zijn weer zaken waar je op moet letten. Het bezit van een boot is niet alleen maar varen maar ook onderhoud plegen en de boel bijhouden.”
Om beginnende booteigenaren een handje op weg te helpen, geeft Steven hier een overzicht van ‘normale gebreken’ op oudere schepen.
- Osmose op het onderwaterschip (alleen bij polyester boten). Steven: “Het is heel normaal dat dat gebeurt en je hoeft er niet van te schrikken. Op mijn eigen boot (een Dehler 28 uit 1988) zitten ook lichte osmoseblaasjes, ik bekijk het elk jaar en zolang het niet erger wordt doe ik er niks aan. Het is tenslotte een gebruiksvoorwerp.”
- Bij stalen boten zie je soms dat de romp dunner is geworden door corrosie van binnenuit.
- Achterstallige elektra. “Bij oudere schepen is de elektra vaak een verzameling van allerlei losse draden, kroonsteentjes en aan elkaar gedraaide draden. In combinatie met bijvoorbeeld een oude gasinstallatie kán dat gevaarlijke situaties opleveren,” zegt Steven.
- Inwatering op het dek. Als de boot een sandwichconstructie in het dek heeft met balsahout komt daar naar verloop van tijd water tussen. Dat kan het dek wat zwakker maken.
- Lekkages.
- De kielbouten die de kiel op zijn plaats houden kunnen zijn gecorrodeerd waardoor er slijtage komt. Met als gevolg speling. Ook kan het zijn dat de constructie in zijn geheel wat slapper wordt door de tand des tijds. “Dat wil niet zeggen dat de kiel eraf valt, maar het is belangrijk om mee te nemen dat dit ooit onderhouden moet worden,” zegt Steven.
- Een oude motor. “Daar moet je de juiste verwachting bij hebben. Nu doet hij het en morgen misschien niet meer,” aldus Steven.
Moet je wel een oude boot wíllen kopen?
“Dat ligt eraan. Er zitten zeker pareltjes tussen op de markt en oudere schepen kunnen in sommige gevallen nog prima een tijd mee. Daarbij hoef je niet alles te repareren: je kunt of moet sommige dingen ook voor lief nemen. Het is geen nieuw schip; als het maar veilig is en het geen afbreuk doet aan je vaarplezier. Daarbij is het slim om een expert naar je beoogde boot te laten kijken voordat je hem koopt. Dan weet je beter wat je kunt verwachten qua reparaties en klussen in de jaren na het aanschaffen.”
Heb je nog een laatste tip voor beginnende booteigenaren?
“Begin eens met een zeilboot huren. Hoe vind je het om langere tijd op het water te zijn? Bedenk of je zin en tijd hebt om naast het varen een boot te onderhouden. Daar zit veel tijd, liefde en aandacht in. Het is op zich niet erg om een wat ouder schip schip te kopen en het een jaartje aan te kijken. Zolang je dus maar wel vooraf weet hoe ze erbij ligt en wat je kan en mag verwachten. En ik zou niet adviseren om van je laatste spaargeld een schip te kopen, je hebt zeker budget nodig voor onverwachte dingen. Als je het toch te veel gedoe vindt, is de financiële impact dan wellicht nog te overzien en kun je bijvoorbeeld weer terug naar huren.
Ik hoop dat we de komende jaren net zo’n instroom blijven zien als we nu hebben. Dat er veel jonge mensen lekker gaan varen en dat ze zien in wat een uniek land wij wonen. Nederland is zo mooi vanaf het water. Zolang mensen maar met de juiste verwachtingen aan hun eerste schip beginnen.”
Tags: eerste boot Last modified: 14 december 2021
Uitstekend verhaal, ik kan de inhoud alleen maar onderschrijven. Goede tips
En ik kan Koos ook adviseren voor een aankoop inspectie, zeer fijn en vakkundig.
Dat kan ik dan weer onderschrijven 🙂
Mooi verhaal. Het is idd belangrijk dat je weet wat je te wachten staat en dat hoeft helemaal niet af te schrikken. Het belangrijkste is dat je veilig zonder zorgen kan genieten van zeilen. Bij het beoordelen van de staat van een boot is het ook goed om te kijken naar het verwachte gebruik. Er zit veel verschil tussen mooi weer dagjes zeilen op de binnenwateren en meerdaagse oversteken op zee en zeilen boven 6bf. Daarnaast is ieder persoon anders. De ene maakt zich nergens zorgen over en vindt het prima om met bepaalde gebreken aan de boot door te varen. Bij de andere moet alles perfect zijn voordat ze de box verlaten. Keurmeesters zoals als Steven kunnen je vaak helpen met het ordenen van de eigen gedachten.
Helemaal mee eens met dit artikel, Steven heeft mijn schip gekeurt en ik heb nu een goed overzicht voor de toekomst. Heb trouwens wel die parel
Een expert in huren is zeker belangrijk als je weinig ervaring hebt met boten. Daarnaast kan de door de expert gevonden problemen in overleg met de verkoper tot een aangepaste aankoop prijs komen waardoor de klussen niet alleen bij de nieuwe eigenaar komen.
Uiteraard gewone ouderdom van onderdelen en boot moeten gerelateerd zijn aan de vraag prijs.
Zelf klussen is zeker een aanrader, naast je boot beter leren kennen ,kom je ook tijdens het vaarseizoen minder gauw in de problemen als je niet dicht bij een werf in de buurt bent.
Varen is heerlijk en je hebt je eigen vakantiehuis altijd ter beschikking.
Goede punten en heldere foto’s.
Tip: er zijn best veel verenigingen van mensen met zelfde type boot. Bijvoorbeeld Albin Vega. Daar kun je veel info en tips halen en vaak zijn onderdelen makkelijker te vinden. Hoe meer er van een bepaald type nog varen hoe makkelijker vaak. En nog een tip: een kleiner schip betekent meestal ook minder onderhoudskosten.
Let wel als je een schip koopt gaat je portemonnee open en
niet meer dicht……een schip kost nl elke dag geld !
Liggeld , verzekering , onderhoud , afschrijving , rente , vernieuwen,
Stroomkosten , diesel , etc.
Het plezier maakt heelveel goed en de keuze is reuze.
Helder en herkenbaar. Wij hebben in 2015 – na veel voorstudie- een Hurley 800- Classic gekocht uit 1981. Overigens van de eerste eigenaar en met alle onderhoud in een map (ècht alles). Uit het water gehaald en nauwgezet geïnspecteerd (olv. werfbaas). Eerlijk schip. Vervolgens ieder jaar een nieuw project uitgevoerd . Eerst voor veiligheid (staande want, onderwaterschip), dan voor het zeilplezier (nieuwe zeilen/ navigatie) en komend jaar (2022) dek /mastinrichting / elektra. Je snapt: ik vind klussen leuk, maar ik doe niet alles zelf, sommige zaken besteed ik uit. Overigens tijdens het aankoopproces er wel een paar nachten extra over geslapen om de “verliefdheid” wat te ontnuchteren. Nog steeds trots.
Goed verhaal en zo is het ook. Wij leggen maandelijks geld in een pot welke vervolgens het jaarbudget is voor alle kosten aan de boot. Zo heb je wat ruimte, wordt niet iedere uitgave een onaangename verrassing en komt de boot ieder jaar in iets betere conditie …
Leuk artikel en belangrijke tips, maar er zijn ook wel jongere boten te koop dan 40 jaar oude. Zo is onze GS 40 bv 19 jaar oud en heeft de motor nog maar 1300 uur gelopen en ziet er uit als nieuw en is de romp en kiel prima. Wij zijn achter in de 70 en zien er nu al tegenop dat we toch een keer zullen moeten stoppen ,maar daar zien we nu al tegenop. Wel weet in zeker, dat de toekomstige eigenaars er een goed schip aan zullen krijgen en een superieurer!
Maar let op, onder de keurmeesters zit behoorlijk verschil. Ik heb er helaas geen goede ervaringen mee. Erg oppervlakkig, veel uitsluitingen en het kost tijd en geld. Maar wel claimen dat alles conform HISWA voorwaarden is.
Vraag goed na en let op recenties of klop bij een ervaren eigenaar van een wat oudere boot aan. Zij weten vaak meer dan voldoende om een goed beeld te geven van het aan te kopen schip. In the end kost het je een goede fles Beerenburg in plaats van een weinig zeggend rapport dat €500 – €1.000,- kost….
Hallo, uitstekend artikel. Maar wees voorzichtig, een recente motor is niet synoniem met rust. We hebben in 2019 een nieuwe Volvo Penta geïnstalleerd en na slechts 180 uur begaf de elektronische module, die niet meer te repareren was, het zonder enige waarschuwing. Laat maar horen…
Naast de aankoopsom van een boot en in het eerste jaar de gebruikelijke verbeteringen/aanpassingen/reparaties kun je als vuistregel aanhouden dat de exploitatiekosten van een boot ongeveer 10% is van de aankoopsom. Elk jaar weer.
Eens met eerdere opmerkingen. Goed stuk! Ook een met R.H. Tiktak over de kwaliteit van keurmeesters.
Echter, Steven heeft mijn boot ook gekeurd en is TOP. Hij kijkt en toetst op plekken waar ik niet kom. Schetst een eerlijk beeld van het schip (Victoire 28 uit 1969) en geeft aan wat er op me af komt de komende jaren. Ik heb een heerlijk eerste seizoen met dit schip gezeild, weet waar ik aan toe ben en raad iedereen aan om je aankoop te laten keuren. Ja er zit ook kaf onder het koren, maar eerlijk: Steven heeft zoveel kennis en ervaring. Niet twijfelen! Schakel hem in en als hij niet kan, vraag een alternatief/collega. Ik heb zijn naam ook gekregen op recommandatie. Ik denk dat mijn ervaring voldoende zegt………
Een heel duidelijk en eerlijk artikel. Ook ik heb een budget voorzien om na aankoop (eerst wat ⛵ gevaren) te investeren in nieuwe electra, schroef, oppimpen van de buitenkant en nieuwe zeilen. En daar heb ik geen spijt van.
Goedenavond,
Inderdaad een helder en duidelijk artikel maar iemand schreef ga ook eens te rade bij leden die al lang een zeilboot hebben en doe dat dan bij degene die ook zo’ntype boot heeft als waar jij voor gevallen bent dan hoor je eerlijke zaken aar je op moet letten en geen verkoop praatjes.
Wat ik ook slim vind huur er eerst eens 1 en neem je vrouw,vriendin of vriend mee misschien vind hij of zij er niets aan en dan weet jedat jevaak alleen kunt gaan varen dan is het toch wat anders misschien.
Groet Erwin.
Wel goede analyse maar geen oplossingen. Ja , electronica is chaos, dus? Ja motor is oud? Dus, preventief vervangen of wachten tot hij het begeeft op groot water? Maw; wat is acceptabel, en wat is (te) gevaarlijk?
Koos Blonk heeft er twee boeken over geschreven. Ik heb in Griekenland een zeilboot gekocht en gekeurd met zijn en mijn kennis. In twijfel gevallen via Whatts App fotos doorgestuurd en telefonisch advies gevraagd op afstand tegen een afgesproken tarief. Wel de hele GRP romp met kunststof hamertje beklopt. Een “hard” schip maar wel met achterstallig onderhoud. Gelukkig een prima werf gevonden in Volos waar ik mee kan lezen en schrijven tegen meer dan redelijke tarieven. Laat wel de kielbouten vervangen, hopelijk dit voorjaar, ijs en corona dienende. Als het meezit eindelijk gelegenheid om een aantal maanden te gaan zeilen op de Aegean.
Goede informatie daarom moet je naar de goede staat en upgrades van de boot kijken en is het bouwjaar minder relevant. Daarbij zeilboten van voor 1999 zijn nog traditioneel gemaakt, laag voor laag polyester met dikte van 10-12 cm opgebouwd en niet snel geperst in een mal met gevolg dunne huid met luchtbellen en zo osmose.
Verder werden zeilboten van voor 1999 nog met een massief houten interieur gemaakt en geen plastiek caravan kastjes. Echt hout geeft de boot karakter en luxe uitstraling dus een boot van voor 1999 behoudt zijn waarde mits perfect onderhouden en geüpgraded.
Tip: deel een boot met vrienden. Scheelt in geld, klussen en ook leuk om met elkaar te klussen. Je vast meestal toch niet ieder weekend.
Laat je boot keuren. Dan weet je wat er aan de hand is. Reserveer een stevig bedrag voor echt goed [ merk] gereedschap. Dat gereedschap levert zijn geld dubbel en dwars op als je er goed mee omgaat. Heb al 37 jaar een doppendoos aan boord die ik weinig, maar regelmatig gebruik. Idem schuurmachine en afzuiging, speciale tangen etc. maken je onafhankelijk.
Mooie Contessa 32 ook!
Heb echt een byzonder pareltje, een prachtige klassieker: Pilot Cutter. Helaas i.p.v. het voorstelde klusjaar 6 jaar aan gerestaureerd wegens alle verborgen gebreken die mijn keurmeester niet heeft gezien. De vorige eigenaar na 2 jaar klussen gebeld om hierover toch eens te praten.Was helaas overleden. Echter met de bodem van de oorspronkelijk gevulde reparatie schatkist sinds enige tijd ruim in het zicht toch erg blij met mijn beauty. Maar wees gewaarschuwd.
Wij hebben een kennis die zijn gebruikte boot verkopen wil. Wij zijn op zoek naar onze eerste boot en overwegen zijn boot te kopen. Het is goed om te weten dat er veel achterstallig onderhoud bij een oudere boot kan komen kijken. Wij zijn zelf niet zo handig, dus we zijn er niet zeker van dat dit een goede boot voor ons is. We overwegen om ons door een specialist te laten adviseren. Hopelijk komen we dan tot een goede keuze! https://www.schepenkring.nl/gebruikte-boot-verkopen