Nieuws

Dit moet je weten voor je een eerste zeilboot koopt

Veel gebreken op oude schepen zijn normaal

20:54

Veel zeilers hebben bij het kopen van hun eerste boot verkeerde verwachtingen, stelt Steven Tolhuijs van Keurmijnboot.nl. Waar moet je op letten bij het kopen van een eerste zeilboot?

Als expert werk je vaak met mensen die hun eerste boot willen kopen. Waar lopen zij tegenaan?

“Wat ik vooral zie is dat mensen een verkeerd verwachtingspatroon hebben. Ze gaan met een budget van tien tot twintigduizend euro de markt op om een zeilboot te kopen en komen dan vaak uit bij een wat ouder schip. De prijzen zijn de afgelopen twee jaar behoorlijk gestegen door de toegenomen vraag tijdens de coronapademie. Uiteraard betaal je gemiddeld genomen minder dan bij recentere schepen, maar logischerwijs komen bij schepen die al langer meegaan gebreken kijken.”

Wat voor gebreken zijn dat?

“De kans is aanwezig dat de motor veertig jaar oud is. Dan kan hij er een keer mee ophouden. En het onderwaterschip kan osmose vertonen. Verder is elektra meestal achterstallig, kan het gassysteem onveilig zijn en is het dek waarschijnlijk door de jaren heen wat slapper geworden door inwatering. Dit soort gebreken zijn heel normaal bij oudere schepen.

Als je een wat ouder schip koopt, kun je niet verwachten dat je er de komende tien jaar zorgeloos mee kunt varen. Zolang je rekening houdt met wat reparatiekosten en dat je zelf een doorlopend klussenlijstje hebt is dat prima, maar dat stukje verwachtingsmanagement mist af en toe. Voor alles is een oplossing, maar daar is wel wat werk voor nodig. Daarnaast zijn een hoop dingen gewoon wat ze zijn en moet je niet alles meer in nieuwstaat willen hebben.”

Waarom moet dat verwachtingsmanagement aangepast worden?

“Ik zie dat mensen schrikken van de gebreken. Als ze de boot hebben gekocht en gelijk allerlei reparaties moeten uitvoeren die ze niet zagen aankomen, komen ze in frustrerende trajecten terecht. Ze zien door de bomen het bos niet meer en het hebben van een boot wordt alleen nog maar gedoe. Met als gevolg dat ze hun boot weer verkopen. En dat is jammer voor de zeilbranche want nieuwe, jongere watersporters zijn erg welkom. En het hoeft helemaal niet zo te gaan, het klussen aan een boot is de helft van het plezier. Zolang je vooraf maar weet wat je kan verwachten als je bij zo’n boot gaat kijken en wat er eventueel aan zit te komen.”

Hoe kun je weten wat je moet verwachten bij het kopen van een oud schip?

“Dat is lastig te zeggen, want iedere boot is anders. Het zijn stuk voor stuk verrassings-eieren. Zolang de boot constructief in orde is en de prijs van de boot in verhouding staat tot de leeftijd, is het prima. Als je veel klussen niet ziet zitten, kun je er ook voor kiezen om door te sparen voor een jongere boot. Maar ook daar zijn weer zaken waar je op moet letten. Het bezit van een boot is niet alleen maar varen maar ook onderhoud plegen en de boel bijhouden.”

Om beginnende booteigenaren een handje op weg te helpen, geeft Steven hier een overzicht van ‘normale gebreken’ op oudere schepen.

  • Osmose op het onderwaterschip (alleen bij polyester boten). Steven: “Het is heel normaal dat dat gebeurt en je hoeft er niet van te schrikken. Op mijn eigen boot (een Dehler 28 uit 1988) zitten ook lichte osmoseblaasjes, ik bekijk het elk jaar en zolang het niet erger wordt doe ik er niks aan. Het is tenslotte een gebruiksvoorwerp.”
Osmoseblaasjes.
  • Bij stalen boten zie je soms dat de romp dunner is geworden door corrosie van binnenuit.
Een dunnere stalen boot.
  • Achterstallige elektra. “Bij oudere schepen is de elektra vaak een verzameling van allerlei losse draden, kroonsteentjes en aan elkaar gedraaide draden. In combinatie met bijvoorbeeld een oude gasinstallatie kán dat gevaarlijke situaties opleveren,” zegt Steven.
Achterhaalde elektra.
  • Inwatering op het dek. Als de boot een sandwichconstructie in het dek heeft met balsahout komt daar naar verloop van tijd water tussen. Dat kan het dek wat zwakker maken.
Inwatering op het dek.
  • Lekkages.
Lekkage.
  • De kielbouten die de kiel op zijn plaats houden kunnen zijn gecorrodeerd waardoor er slijtage komt. Met als gevolg speling. Ook kan het zijn dat de constructie in zijn geheel wat slapper wordt door de tand des tijds. “Dat wil niet zeggen dat de kiel eraf valt, maar het is belangrijk om mee te nemen dat dit ooit onderhouden moet worden,” zegt Steven.
Gecorrodeerde kielbouten.
  • Een oude motor. “Daar moet je de juiste verwachting bij hebben. Nu doet hij het en morgen misschien niet meer,” aldus Steven. 
Een oude motor.

Moet je wel een oude boot wíllen kopen?

“Dat ligt eraan. Er zitten zeker pareltjes tussen op de markt en oudere schepen kunnen in sommige gevallen nog prima een tijd mee. Daarbij hoef je niet alles te repareren: je kunt of moet sommige dingen ook voor lief nemen. Het is geen nieuw schip; als het maar veilig is en het geen afbreuk doet aan je vaarplezier. Daarbij is het slim om een expert naar je beoogde boot te laten kijken voordat je hem koopt. Dan weet je beter wat je kunt verwachten qua reparaties en klussen in de jaren na het aanschaffen.”

Heb je nog een laatste tip voor beginnende booteigenaren?

“Begin eens met een zeilboot huren. Hoe vind je het om langere tijd op het water te zijn? Bedenk of je zin en tijd hebt om naast het varen een boot te onderhouden. Daar zit veel tijd, liefde en aandacht in. Het is op zich niet erg om een wat ouder schip schip te kopen en het een jaartje aan te kijken. Zolang je dus maar wel vooraf weet hoe ze erbij ligt en wat je kan en mag verwachten. En ik zou niet adviseren om van je laatste spaargeld een schip te kopen, je hebt zeker budget nodig voor onverwachte dingen. Als je het toch te veel gedoe vindt, is de financiële impact dan wellicht nog te overzien en kun je bijvoorbeeld weer terug naar huren.

Ik hoop dat we de komende jaren net zo’n instroom blijven zien als we nu hebben. Dat er veel jonge mensen lekker gaan varen en dat ze zien in wat een uniek land wij wonen. Nederland is zo mooi vanaf het water. Zolang mensen maar met de juiste verwachtingen aan hun eerste schip beginnen.”

Tags: Last modified: 14 december 2021
Sluiten