Nieuws

Woonplaats of thuishaven vermelden op je boot: zo zit het

Woonplaats vs. thuishaven

09:16

Wat moet zichtbaar zijn op pleziervaartuigen: de thuishaven of de woonplaats van de eigenaar (als deze niet overeenstemmen)? We schreven daar eerder een artikel over, maar één ding werd ons niet duidelijk. Om antwoord te krijgen op die onduidelijkheid, namen we contact op met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Na bijna twee maanden hebben we eindelijk een reactie op onze vraag ontvangen.

In het BPR hoofdstuk 2 staat vermeld dat de naam en de woonplaats van de eigenaar zichtbaar moeten zijn op een in het oog vallende plaats. Dit kan aan de binnen- of de buitenzijde van het kleine schip (een lengte van minder dan twintig meter van het vaste deel van de romp) als deze aan de scheepvaart deelneemt. “De reden dat de woonplaats zichtbaar moet zijn, heeft te maken met het feit dat een ander (bij doorvaren na aanvaring) weet welk schip het geweest is en dat bij onbeheerd aantreffen van een schip (ongeveer) bekend is wie de eigenaar is,” liet een woordvoerder van de politie ons eerder weten. “Op een klein schip moet dus minimaal iets staan als: ‘Ora et labora, K. Pieterse, Breda’.”
Een schip kleiner dan 7 meter hoeft niet te voldoen aan het in de wet vereiste.

Schepen met een lengte van meer dan twintig meter moeten juist wel de thuishaven van het schip vermelden. Aan beide zijden van het schip of aan de achterzijde.

Woonplaats vs. thuishaven

Waarom kleine schepen de woonplaats van de eigenaar moeten vermelden en op grote schepen de thuishaven aangebracht moet zijn, was voor ons niet duidelijk. Maar eindelijk weten we hierop het antwoord.

  • Voor kleine schepen (korter dan 20 meter) is het tonen van de naam en woonplaats van de eigenaar voldoende om de identificatie van het schip te kunnen doen. Bijvoorbeeld bij het passeren van een verkeerspost of een sluis.
  • Voor grote schepen (langer dan 20 meter) is het verplicht om een officieel scheepsnummer (ENI-nummer) te voeren. Dit is geregeld in de Binnenvaartwet, artikel 36. lid 1. Om een ENI-nummer te kunnen verkrijgen is een verplichte registratie in het Kadaster nodig en daarmee het opvoeren van meer specifieke informatie.
    Dit zorgt voor meer administratieve lasten en kosten. Tot zover is iets gelijksoortig voor kleine schepen niet nodig gebleken. Dit maakt dus het verschil in het BPR tussen de kentekens van kleine schepen en de kentekens van grote schepen.
Last modified: 9 november 2023
Sluiten