Wat moet zichtbaar zijn op pleziervaartuigen: de thuishaven of de woonplaats van de eigenaar (als deze niet overeenstemmen)? We schreven daar eerder een artikel over, maar één ding werd ons niet duidelijk. Om antwoord te krijgen op die onduidelijkheid, namen we contact op met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Na bijna twee maanden hebben we eindelijk een reactie op onze vraag ontvangen.
In het BPR hoofdstuk 2 staat vermeld dat de naam en de woonplaats van de eigenaar zichtbaar moeten zijn op een in het oog vallende plaats. Dit kan aan de binnen- of de buitenzijde van het kleine schip (een lengte van minder dan twintig meter van het vaste deel van de romp) als deze aan de scheepvaart deelneemt. “De reden dat de woonplaats zichtbaar moet zijn, heeft te maken met het feit dat een ander (bij doorvaren na aanvaring) weet welk schip het geweest is en dat bij onbeheerd aantreffen van een schip (ongeveer) bekend is wie de eigenaar is,” liet een woordvoerder van de politie ons eerder weten. “Op een klein schip moet dus minimaal iets staan als: ‘Ora et labora, K. Pieterse, Breda’.”
Een schip kleiner dan 7 meter hoeft niet te voldoen aan het in de wet vereiste.
Schepen met een lengte van meer dan twintig meter moeten juist wel de thuishaven van het schip vermelden. Aan beide zijden van het schip of aan de achterzijde.
Woonplaats vs. thuishaven
Waarom kleine schepen de woonplaats van de eigenaar moeten vermelden en op grote schepen de thuishaven aangebracht moet zijn, was voor ons niet duidelijk. Maar eindelijk weten we hierop het antwoord.
- Voor kleine schepen (korter dan 20 meter) is het tonen van de naam en woonplaats van de eigenaar voldoende om de identificatie van het schip te kunnen doen. Bijvoorbeeld bij het passeren van een verkeerspost of een sluis.
- Voor grote schepen (langer dan 20 meter) is het verplicht om een officieel scheepsnummer (ENI-nummer) te voeren. Dit is geregeld in de Binnenvaartwet, artikel 36. lid 1. Om een ENI-nummer te kunnen verkrijgen is een verplichte registratie in het Kadaster nodig en daarmee het opvoeren van meer specifieke informatie.
Dit zorgt voor meer administratieve lasten en kosten. Tot zover is iets gelijksoortig voor kleine schepen niet nodig gebleken. Dit maakt dus het verschil in het BPR tussen de kentekens van kleine schepen en de kentekens van grote schepen.
Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom <20m de woonplaats i.p.v. de thuishaven zichtbaar moet zijn. Sterker nog: wij deden er altijd wat lacherig over: “Wist jij dat Stroe een zeehaven had?”
Dat je de naam van de eigenaar moet vermelden op schepen korter dan 20 meter is voor mij nieuw en ik denk dat ik daar niet de enige in ben aangezien ik dit bijna nooit zie
Wij hebben onze thuishaven staan op 9.30 m ivm het buitenland.
Ik vind het een niet consistent verhaal.
Het bpr zegt “naam en woonplaats”. En dan wordt in het voorbeeld ook de naam van het schip meegenomen.
En vervolgens is de toelichting dat bij een schip tussen de 7 en 20 meter “bij het passeren van een verkeerspost of een sluis” de boot geïdentificeerd kan worden. Hoe dan? Het stuk geeft ook aan dat die identificatie aan de binnenzijde ( in de kajuit?) aangebracht mag worden.
Wij varen al 35 jaar met een platbodem van 17 meter. Aan de buitenzijde staat naam, woonplaats en thuishaven. Verkeersposten roep je zelf op met je scheepsnaam. Veel sluizen worden op afstand bediend. Vergeet het maar dat die dat plaatje kunnen zien. Waarschijnlijk zien ze onze naamborden geeneens. Identificatie is alleen mogelijk bij grote schepen, die hun europanummer moeten melden.
Ik heb bij beide deuren bakboord en stuurboord een bord met mijn 06 nummer er op. Zodat ik altijd bereikbaar ben. Handig?
Sterker nog: in geval van opsporing weet de havenmeester van de thuishaven zo wie de eigenaar is. De Albatros uit Den Haag lijkt me lastiger te vinden. Toch?
Ten eerste lijkt het me sterk dat naam en woonplaats aan de binnenzijde mogen worden vermeld. Als een havenmeester dan wil weten van wie het vaartuig is, dat bijv. afgesloten is, en het is geen noodgeval dan praten we over inbraak.
Wij hebben zelf een boot die kleiner is dan 20 meter daar staat wel onze woonplaats op. Wij varen al meer dan 40 jaar maar ik kan me niet herinneren dat wij ooit een boot hebben gezien met een persoonsnaam.
Ook ik heb een thuishaven. ROMMELDAM
Maak het ook nog uit of je schip kadaster geregistreerd is , of alleen een ICP heeft
In het buitenland vraagt men ‘port of registry’. Op mijn zeebrief staat ‘Willemstad’ dat is niet meer mijn thuishaven, maar het lijkt me toch logisch deze ook op het schip aan te houden. Is hier regelgeving voor? In Frankrijk heeft men dit als eens gecontroleerd. Mijn buurman werd geadviseerd ook zijn registratieplaats achterop te vermelden.
Ik heb mijn 34 voeten ingeschreven in het Belgische vaarregister. Het inschrijvingsnummer hoort in België op de bijde zijkanten aangebracht te worden.Scheepsnaam en thuishaven( woonplaats) op de achtersteven. Duidelijker kan het niet..
Op veel schepen <20 m. kun je op meer dan een scheepslengte afstand de naam niet meer lezen laat staan de plaats.
Aanroepen met de naam kun je vergeten tenzij het schip AIS uit zend. Die naam is voor in de haven of in een sluis bij een brug voor de andere schepen wel handig.
Fijn, die naam en woonplaats zichtbaar voor de havenmeester, dus iedereen. Kan men in Friesland lekker zien dat er in Zeeland niemand thuis is. voor ik terug ben is mijn huis leeggehaald.
Binnen in mijn schip zijn mijn gegevens te vinden. en de thuishaven is achterop vermeld.
Staat toch duidelijk in BPR:
Een klein schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien hierop niet zijn aangebracht:
a.hetzij de NAAM VAN HET SCHIP die ook een kenspreuk kan zijn, hetzij de naam van de instelling waaraan het schip toebehoort of de gebruikelijke afkorting daarvan, al dan niet gevolgd door een nummer, aan de BUITENZIJDE van het schip in lichte kleur op donkere ondergrond of in donkere kleur op lichte ondergrond in goed leesbare en onuitwisbare Latijnse letters en Arabische cijfers; en
b.de NAAM en WOONPLAATS van de eigenaar op een in het oog vallende plaats AAN DE BINNEN OF BUITENZIJDE van het schip.
Dus er hoeft helemaal geen thuishaven of woonplaats vermeld te worden op de buitenzijde volgens BPR.
Blijft nog steeds onbeantwoord hoe het volgens de geldende moes moet!
Helemaal correct.
Wij hebben ook de thuishaven achterop (daar wordt ook naar gevraagd als je bij een andere haven als gast registreert). Tevens heeft onze WSV in de havenregelementen staan dat de thuishaven vermeld moet worden. ook is het zo dat in het buitenland wel vaak de thuishaven vereist wordt.
De BPR eis voor naam en woonplaats kan je voldoen met een klein plaatje (of desnoods een blaadje), binnen of buiten. Die opmerking van de politie betreft dan ook dit plaatje.
Wij hebben naam van het schip en thuishaven op ons schip staan en daarnaast een klein plaatje gemonteerd bij de ingang met onze naam adres en mobiele nummer. Volgens mij voldoe je dan aan alle eisen.
Tip: lees bij twijfel het ‘hoofdstuk bedoelingen’ van de wetgever, dat doet de rechter ook.
In dit geval staat er in de toelichting op BPR art. 2.02 o.a. het volgende:
“Het eerste lid, litt. a, behelst de verplichting tot aanduiding van de naam van het schip. Aldus is het mogelijk het schip aan te roepen.”
en:
“In het eerste lid, litt. b, dient de aanduiding van de naam en de woonplaats van de eigenaar niet het belang van de verkeersveiligheid, maar het belang de eigenaar van een gevonden, onbemande boot op te sporen.”
Conclusie: de naam van het (kleine) schip zichtbaar op afstand aanbrengen is voldoende want bedoeld voor aanroepen. Naam en woonplaats kan op het formaat van een visitekaartje want dient alleen voor opsporing.
Maar dan zijn we er nog niet…… er zijn ook kleine schepen die de zee op gaan en onder Nederlandse vlag varen (lees: in het vlagregister opgenomen zijn). Daarvoor geldt:
“draagt de reder, de rompbevrachter of eigenaar er zorg voor dat de
naam en het internationaal vastgestelde kenmerk van het zeeschip en de
thuishaven, gelegen in het land waar inschrijving in het vlagregister
plaatsvindt, in duidelijk leesbare letters op het zeeschip vermeld staan”
(Rijkswet Nationaliteit Zeeschepen, art. 5)
Noot: een boot zonder registratie in het vlagregister, b.v. met een ICP, is juridisch een statenloos schip en daarvoor geldt deze verplichting niet.
Conclusie: op een ‘zeegaand schip’ kan naast de naam ook goed zichtbaar de plaatsnaam van de thuishaven moeten staan. De woonplaats van de eigenaar groot op een schip zetten is nooit verplicht.
Tot slot: op binnenwater moet volgens het BPR/RPR ook op je bijboot een kenteken aangebracht zijn om vast te stellen of je de eigenaar bent. Zou b.v. kunnen m.b.v. het CIN/VIN nummer (meestal op een plaatje) en een factuur van aankoop met daarop dat nummer.
Bedankt Remco, voor mij is nu alles duidelijk. Ik heb een roestvrij stalen plaatje van 8 x 4 cm besteld met naam, adres en mobiel. Plak ik aan de binnenkant op een opvallende plaats. Thuishaven blijft op de spiegel.
Zie de laatste 10 jaar als ik mijn rondje langs de ringvaart fiets steeds meer scheepjes waar nooit meer mee wordt gevaren je ziet het ook aan de bootjes staan in de roest denk ook dat deze bootjes vanuit de jachthavens gedumpt worden om dat er geen ligt gelden voor betaald wordt.ik noem dit waterkant vervuiling. Vind dat gemeenten waar deze bootjes zich bevinden deze bootjes horen op te ruimen. Bij sommigen bootjes zie ik mensen wonen zonder vasten verblijfplaats.