Deining in de haven: in Nederland en rond de Noordzee heb je er nooit last van, maar in marina’s aan oceaankusten is het een fenomeen waar je geheid mee te maken krijgt. Hoe ga je ermee om? Je leest het in Zeilen editie 05/2024!
Voor alles is een eerste keer. Zoals deining in de haven. Nu Kirsten en ik met onze Victoire 933 Stern steeds zuidelijker komen, hebben we er regelmatig mee te maken. Als leek is er geen peil op te trekken. Zo blijkt de haven van A Coruña bijvoorbeeld een flinke klotsbak, terwijl deze diep in de beschutte zeehaven is weggestopt. De jachthaven van Tazacorte daarentegen ligt aan de door oceaandeining blootgestelde westkant van La Palma, maar is juist heer lijk rustig. Gelukkig bieden de pilot en de app Navily uitkomst.
Vingerpier
Door de rotsbodem en grote havendieptes maken eigenlijk alle buitenlandse marina’s gebruik van vingerpieren, bevestigd aan drijfsteigers aan stalen palen. Zo’n stalen constructie krijgt het flink te verduren door de grote deining en niet zelden bezwijkt er dan ook wat. Grof aluminium laswerk aan de zwaarbelaste onderdelen laat zien dat er regelmatig wat gerepareerd is.
Meren aan een vingerpier betekent dat je altijd naast een steiger ligt. Da’s praktisch, maar het betekent ook dat – lagerwal in combinatie met deining – de fenders en romp het zwaar te verduren hebben. Fenderhoezen (vroeger bekeek ik ze met dedain) beschermen beide. Zware schepen maken soms ook nog gebruik van een wrijf kleed: een stevige doek ter bescherming van de romp.
Lijnen dubbelen
Daarnaast moet je het schavielen van de landvasten voor zijn. Wij hebben hier standaard een zak met oude lappen voor klaarliggen. Ook leggen we de boot vast met dubbele lijnen. Mocht er een landvast springen, dan is dit niet direct een probleem.
Vastleggen met rek
In een haven met deining is vooral het rukken van de landvasten erg vervelend; de boot moet zo veel mogelijk kunnen bewegen. Het is dus zaak de boot relatief los vast te leggen, aan lange lijnen met flinke rek. Een geslagen lijn geeft meer rek dan het gevlochten alternatief. Nog meer rek nodig? Dan bieden landvastveren uitkomst. Deze veren zijn verkrijgbaar in een rubberen en metalen variant.
Zeilen 05/2024
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Bestel nu een digitaal jaarabonnement op Zeilen, dan heb je direct toegang tot dit artikel en vind je in ons digitale archief nog veel meer. Bestel hier.
Óf bestel een jaarabonnement 12x Zeilen+ digitaal lezen, dan krijg je maandelijks ons magazine thuisbezorgd én heb je met onze app altijd en overal de kennis van Zeilen tot je beschikking. Bestel hier.
Omslagfoto en foto: © Lars Bosma
Tekst: Lars Bosma
Last modified: 20 mei 2024
In Nederland geloof ik het artikel voor wat betreft deining in de haven wel maar rond de Noordzee…? Als de wind “verkeerd” staat dan kan het in de haven van Oostende, Montgomery dok bij de jachtclub, behoorlijk tekeer gaan. Als je daar niet goed vast maakt en niet ver genoeg van het steiger blijft loop je gemakkelijk schade op.
Bedankt voor de aanvulling Wim!
En wat dacht je van Fecamp in Normandië? Ook in Duinkerke klommen de boten ooit eens op de steiger bij windkracht 8 uit het NW (marina Grand Large, ponton vositeurs). Ook andere plekken in Normandië en iets verderop kunnen behoorlijk wild zijn.
Een geslagen lijn heeft niet alleen meer rek, maar kraakt ook minder dan een gevlochten lijn.