Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Beurtveer en de Strontrace live met track en trace

10:06

Het aanstaand weekend van 20 en 21 oktober staat dit jaar weer in het teken van de start van de meerdaagse klassieke zeilevenementen ‘de strontrace’, ‘het beurtveer’ en ‘de visserijdagen’ in Workum. Het aanstaand weekend van 20 en 21 oktober staat dit jaar weer in het teken van de start van de meerdaagse klassieke zeilevenementen ‘de strontrace’, ‘het beurtveer’ en ‘de visserijdagen’ in Workum.

Hoewel de start daadwerkelijk plaatsvindt op de maandochtend 22 oktober, zal de havenkom ook het weekend overlopen van bedrijvigheid. De vissers controleren hun visgerei, de strontschepen lopen hun tuigages en jaaglijnen nog eens na en de beurtvaarders verwelkomen honderden gasten aan boord. Dit alles, vergezeld door de maritieme markt met vele ambachten en gerookte vis.

Wanneer de schepen uit het zicht zijn van de toeschouwers zijn zij echter nog steeds te volgen via het Track & Trace systeem van de Stichting Zeilvaart Warmond. Een gps-ontvanger met een aangesloten mobieltje in een sigarendoosje, gewikkeld in een plastic zak die vastgebonden ligt aan dek van de deelnemers, zal de vaak de enige verbinding zijn tussen de vloot en de thuisblijvers. Ieder jaar volgen duizenden mensen de race zo alsnog ‘op de voet’.

Met real-time informatie over koers, snelheid, een duidelijk zichtbaar kielzog tot aan een half uur ervoor en een kleine foto met informatie over het betreffende schip, is de vloot de gehele week te volgen vanaf uw computer. Voor de strontrace betekent dit van Workum naar Warmond en weer terug. Het Beurtveer zal van Workum naar Amsterdam varen en weer terug. Daarbij moeten de schepen nog een aantal verplichte en facultatieve Zuiderzee havens aandoen. Dat alles onder zeil, bomend en jagend!

De wedstrijden zijn vanaf een kwartier voor de start op maandag 22 oktober 12.45 te volgen via:
Strontrace: http://www.strontracetrackentrace.nl
Beurtveer: http://ttbv.zeilvaartwarmond.nl

Voorbeelden van scheepsinformatie op Trace&Trace
De Eelkje 2 was vroeger het beurtschip tussen Leeuwarden en Dokkum. Toen vrachtwagens en gemotoriseerde schepen de overhand namen werd van de Eelkje een woonark gemaakt, totdat Yde Schakel het schip weer in oude luister herstelde in het begin van de jaren tachtig. Sindsdien zeilt de Eelkje mee aan allerlei wedstrijden zoals ifks, bolkoppenrace, lemmer ahoy, en van 98 tot 02 ook in de strontrace. Dit jaar (2012) is de comeback.

 

 

Karin is als klipperkraak in 1900 van stapel gelopen op de werf Boot te Vrijenban bij Delft. Het is, voor zover bekend de enige klipperkraak, een kraak met klipperkarakteristieken. De eerste schipper, van Kleef uit Puttershoek voer waarschijnlijk veel op Zuid Holland in de omgeving van Den Haag en het Westland. Voor de Zuidhollandse wateren was een klipperkop een geschiktere vorm. Tot 1964 is de Karin in de vrachtvaart actief gebleven. De laatste jaren als pakschuit voor oude heipalen in Amsterrdam. Daarna is zij verbouwd tot woonark. In 1985 is zij weer als volledig gerestaureerd zeilschip in de vaart gekomen. Hoewel voor de strontrace niet relevant mag ook de eencilinder Deutz uit 1926 een bezienswaardigheid worden genoemd.

 

Deo Volente werd in 1910 gebouwd door Gerrit Douwes Barkmeijer in Dokkum met de naam ‘De Jonge Feie’. Veertig jaar geleden kwam het schip in onze familie en nu varen we voor de eerste keer mee in de strontrace. Met een lengte van 15,66 en nog geen 80 m2 zeil proberen we niet al te veel tijd te verliezen op het IJsselmeer en zo de grotere deelnemers in de provincies weer te pakken op het jagen en bomen. We hopen dat onze gedegen voorbereiding z’n vruchten gaat afwerpen voor dit ‘nieuwe’ schip en dito bemanning.

 Meer informatie over het evenement en de verschillende wedstrijden:
www.strontraceworkum.nl
www.zeilvracht.nl

Tags: , , Last modified: 18 oktober 2012
Sluiten