Nieuws

Belgische crooner Helmut Lotti doopt nieuwe Ecover 60 voeter

De in de lage landen bekende crooner Helmut Lotti knalde gisteren een fles champage tegen de gloednieuwe 60-voeter waarmee de Brit Mike Golding een absolute aanval wil doen op Vendée Globe Challenge van 2004/2005. Lotti zette een hakbijl in werking samen met de meter, Susse Philip-Sørensen, de echtgenote van de hoofdaandeelhouder van Ecover dat ecologische schoonmaakmiddellen maakt in Antwerpen. Na een onvermijdelijk frase uit 'We are sailing' zei Lotti zeer gecharmeerd te zijn door de natuurvriendelijke aspecten van zowel de producten als de sport. Hij en zijn vrouw zijn sporadische catamaranzeilers.

09:39

De in de lage landen bekende crooner Helmut Lotti knalde gisteren een fles champage tegen de gloednieuwe 60-voeter waarmee de Brit Mike Golding een absolute aanval wil doen op Vendée Globe Challenge van 2004/2005. Lotti zette een hakbijl in werking samen met de meter, Susse Philip-Sørensen, de echtgenote van de hoofdaandeelhouder van Ecover dat ecologische schoonmaakmiddellen maakt in Antwerpen. Na een onvermijdelijk frase uit ‘We are sailing’ zei Lotti zeer gecharmeerd te zijn door de natuurvriendelijke aspecten van zowel de producten als de sport. Hij en zijn vrouw zijn sporadische catamaranzeilers.


(c) Pit de Jonge


Goldings boot werd in Zeebrugge afgeleverd na een overtocht per vrachtschip uit Nieuw-Zeeland en razendsnel zeilwaardig gemaakt. Er was ook even tijd voor een officieuze doop waarbij de champagne hakbijl werd uitgeprobeerd: het racemonster heet Søren Gold naar het zes maanden jonge zoontje van Mike. Deze nieuwe Ecover is de eerste van een nieuwe generatie Open zestigvoeters die op het water komt. Het wordt uitkijken naar de tegenstrevers die de Transat Jacques Vabre als testcase zien. Deze double handed race start op 1 november in Le Havre en telt momenteel 19 ingeschreven 60-voets monohulls. Voor Bruno Dubois, een van Goldings bemanningsleden, was het een terugkeer in Antwerpen sinds de Whitbread ’98-90 naar het geboorteland. De Brusselaar staat van het hoofd van de North Sails France afdeling die de zeilen voor de Open zestigvoeters ontwikkelt.


Na de ceremonie verdween Golding met zijn team richting Southampton waar hij in de Boat Show zijn schip aan het Britse publiek gaat voorstellen.

Ecover maakte van de gelegenheid gebruik om de Ecover Ocean Sailing Academy te lanceren. Een werkgroep voor Belgische talentvolle langeafstandszeilers die geadviseerd zullen worden door de meest gekwalificeerde specialisten op het vlak van sportmanagement, communicatie, relaties met pers en sponsors, wedstrijdtactiek, rust- en slaaptechnieken, weerkunde op lange termijn en meerdere kennispakketten die de zeilers alleen maar in het buitenland vinden. Ecover wil een referentiekader helpen creëren voor de overvloed aan natuurtalenten op het vlak van oceaanzeilen. Hiermee worden kansen vergroot op een carrière die steeds maar meer kennis vereist om het van plassenzeiler tot kansmakende topzeiler te brengen. Golding superviseert en stuurt deze academy en brengt een ervaring in die best kan samengevat worden als: van brandweerman tot topzeiler.

Aan deze doop van de nieuwe Open zestigvoeter zijn drie jaren harde voorbereidingen voorafgegaan. Zes schaalmodellen werden voor sleeptanktesten gebruikt, vijf andere modellen voor aërodynamische testen. Het Owen Clake kantoor spendeerde tientallen maanden aan ontwerpen, aangestuurd door de ervaring van Golding. Hij heeft ruim 300 000 zeemijl ‘onder de kiel’ en had een grote invloed op iedere beslissing. Zijn obsessie voor gewichtsbesparing is legendarisch maar toch zijn er toegevingen gedaan op het vlak van comfort. Zo kwam er een ergonomische T-kuip en gaat de besturing van het dubbele roersysteem met stuurraden in plaats van met de obligate maar weinig efficiënte helmstokken. Er werden Americas’ Cup gewijs speciale lieren ontworpen om de haalrichting aan te passen aan de beste positie van de bemanning.

Er staat een revolutionair tuigage op. Hoewel de mast een eerder normaal profiel heeft, is hij toch draaibaar naar de windrichting zodat de aanstroming van de lucht minimale turbulentie ondervindt. Het draaisysteem zit helemaal onderdeks, waardoor het gewicht zo dicht mogelijk bij het lateraal punt van het schip komt. Deze centralisatie minimaliseert de beweging van het schip op het water. Om de aandewindse prestaties te verbeteren ten opzichte van de voorgaande zestigvoeter kunnen er twee koolstof steekzwaarden net voor de mast neergelaten worden. Het is zonder twijfel de meest geavanceerde boot van de nieuwe generatie 60 voets oceaanracers, hoewel Golding benieuwd is naar de eerste confrontatie met de nieuwe concurrenten die dit jaar zullen te water worden gelaten.

Op 1 november start de Transat Jacques Vabre vanuit La Havre naar Salvador de Bahia in Brazilië. Vervolgens staat de Single Handed Transatlantic Plymouth – Newport (USA) op het programma en dan zouden zowel Mike als het schip klaar moeten zijn voor de Vendée Globe challenge die in november 2004 vanuit La Rochelle start. Zie ook http://www.mikegolding.com/ of http://www.ecover.com/ of http://www.imoca.org/.


Pit de Jonge

Last modified: 4 september 2007
Sluiten