Nieuws

America’s Cup op de schop

Het wordt een multihull met vast vleugelzeil in twee formaten voor twee leeftijdscategorieën. Een grote boot voor de profs en een kleine boot voor de 'jeugd', ter voorbereiding op het grote werk.

15:18

Onlangs werden niet alleen de nieuwe ontwerpregels, maar ook het nieuwe deelnameprotocol omtrent de 34e America’s Cup (AC) gepresenteerd. Na alle commotie rondom de geldverslindende campagnes en het veronderstelde machtsmisbruik tijdens de vorige editie, gaat de gehele organisatie van het evenement op de schop.

 

Twee boten

Allereerst zijn er ontwerpregels opgesteld voor een tweetal nieuwe boten, de AC45 en de AC72, beide multihulls. Met de 72-voeter wordt het reguliere evenement gevaren. De 45-voets catamaran is ontworpen voor jaarlijks terugkerende races voor de ‘jeugd’, om niet alleen een nieuwe generatie zeilers op te leiden, maar ook om het publiek warm te houden voor de volgende races.

 

AC72

De klasseregels voor de nieuwe reuzen zijn opgesteld door Pete Melvin, voormalig C-cat wereldkampioen en medeontwerper van recordmaxi-catamaran Playstation. Naast de lengte van 22 meter, zijn de afmetingen van het vleugelzeil van de AC72 gelimiteerd tot een hoogte van 40 meter en een oppervlak van 260m2. In vergelijking met de winnende boot van de 33e editie is dat een behoorlijk stuk kleiner – BMW Oracle is 34 meter lang en heeft een vleugelzeil van 68 meter hoog, maar desalniettemin overtreft het nog steeds de Boing 747-vleugel van 31 meter.

 

De AC72 is een zogenoemde box rule-klasse, waarbij de deelnemers tot op zekere hoogte vrij zijn om hun eigen boot te ontwerpen. Door limieten of afmetingen of materiaalgebruik lijken de booten toch op elkaar, waardoor een eerlijker race mogelijk wordt.

 

Actie

Waar de deelnemers de vorige keer nog weersomstandigheden op de knoop nauwkeurig nodig hadden om ueberhaupt te kunnen starten, is de AC72 getekend om met windsnelheden van 5 tot 30 knopen te kunnen varen. Deze brede inzetbaarheid vermindert het wachten voor de teams, creëert de mogelijkheid te specialiseren in licht of zwaar weer en geeft niet in de laatste plaats het publiek meer kans op actie.

 

Organisatie

Organisatorisch gezien is er ook flink wat veranderd. Zo is het concept van de AC72-klasseregels ter beoordeling voorgelegd aan de potentiële teams. De protocollen voor de 34e AC ondergingen een soortgelijke behandeling. Voordelig gevolg van deze democratie is dat de regels voor het eerst af zijn voordat de wedstrijden beginnen.

 

Eenmaal definitief worden de klasseregels officieel uitgegeven door de America’s Cup Race Management, een onafhankelijke wedstrijdleiding die wordt benoemd in onderling overleg tussen de uitdagers en de verdediger.

Beeld: Gilles Martin-Raget/America’s Cup

(MvS)

Last modified: 24 september 2010
Sluiten