Nieuws

AC: Hurry up and wait

Het zal frustrerend geweest zijn voor de zeilers in de 33ste America’s Cup. Na 30 maanden touwtrekken in de rechtbank mochten de beste zeilers van de wereld eindelijk weer eens het water op. Genoeg tijd om te testen en te oefenen was er niet. Met kunst en vliegwerk haalden beide zeilsyndicaten de start van deze nu al legendarische wedstrijd. Maar er werd niet aan touwen getrokken. Wedstrijdleider Harold Bennet besloot de wedstrijd af te lassen wegens een gebrek aan wind. “Hurry up and wait.”

17:34

Het was ook frustrerend voor alle fans. Met een snelle rubberboot met 500 pk erachter, lagen we tussen de vele toeschouwersboten de hele dag te wachten met vrienden van zeilveteraan Gideon Messink. Bijna 400 miljoen US dollar lag op de startlijn te wachten. Het is een indrukwekkend gezicht. De BMW Oracle met zijn torenhoge mast en vleugel. Er komt geen zeildoek meer aan te pas. Het is echt een vleugel. Het is bijna onecht dat daar dan ook nog een paar mensen op staan, stipjes zijn het meer, die dat moeten bedienen. Maar ook de Alinghi catamaran is indrukwekkend vanwege de afmeting maar nog veel meer omdat je kan zien dat het op de grens is van wat kan, wat we weten, wat we willen en kunnen.

Om te winnen hebben de twee miljardairs de allerbeste zeilers, scheepsontwerpers, aerodynamici, scheepsbouwers, match racers, catamaranzeilers, meteorologen, zeilmakers, chef-koks, diëtisten, fitness trainers ingelijfd.

Dat maakt het wel heel bijzonder dat twee Nederlanders, Dirk de Ridder en Piet van Nieuwenhuyzen ook meezeilen. De twee goede vrienden zijn nu even rivalen. De Ridder als grootzeiltrimmer van BMW Oracle en Van Nieuwenhuyzen is voordekker, als je nog van een voordek mag praten, op Alinghi.

De twee oude zeilmaten komen aanstaande woensdag weer in actie voor het vervolg van deze 33ste America’s Cup. Ik ga morgen kijken of ik een van de twee kan opsporen voor een reactie. De persvoorlichter van BMW Oracle zei dat dat niet makkelijk zal worden. “Cheese (de bijnaam van De Ridder SK) is one of our main characters onboard, I will see what I can do for you.”

Tot morgen,
Simon Keijzer

Last modified: 10 februari 2010
Sluiten