Nieuws

AC: Alles of niets

Na 30 maanden strijden in de rechtbank komt het er vandaag eindelijk van. Er wordt gezeild in, wat nu al, een van de meest beladen America’s Cup edities genoemd kan worden.

09:06

Ellison (USA) en Bertarelli (SUI) vechten een keiharde strijd om de macht in zeilland. Twee super extreme raceboten gaan het tegen elkaar opnemen in een ‘best out of three match race’. Beide teams hebben ongeveer 200 miljoen USD uitgegeven om deze vete te winnen. De eerste die twee wedstrijden wint, pakt de legendarische Cup. De tweede plaats is helemaal niets waard. De eerste plus gaat naar BMW Oracle die de loting heeft gewonnen en over bakboord, met voorrang, het startgebied mag invaren.

De eerste start staat gepland om 10.00 uur op 8 februari 2010 in Valencia, Spanje. Race director Harold Bennet is degene die bepaalt of er gezeild gaat worden. De baan is heel eenvoudig en bestaat uit een kruisrak en een voordewindserak van elk 20 zeemijlen. In de regels staat dat boven de 15 knopen (4 beaufort) niet gestart wordt. Op zondagavond voorspelde Bennet lichte landwind die mogelijk gedurende de dag naar het zuiden zou draaien. Als de wind teveel draait, meer dan 30 graden, kan Bennet de race afbreken.

Beide teams zijn de afgelopen maanden koortsachtig bezig geweest om hun extreme boten op snelheid te krijgen. En het ziet er naar uit dat ze in licht weer de boel een beetje op orde hebben. Het is een ongelofelijk gezicht als je een 90 x 90 voet trimaran met een 70 meter hoge mast vele harder ziet gaan dan de wind. Volgens Larry Ellison kunnen snelheden van 40 knopen (75 km) gerealiseerd worden. Maar wat kunnen deze beste zeilers met deze racemonsters als het harder gaat waaien? En nog veel belangrijker wat gebeurt er als twee van dit soort supersnelle, niet wendbare racers elkaar gaan opzoeken……

Schipper van BMW Oracle is James Spithill, van origine Australiër. Met zijn rauwe accent zei hij laconiek ““It is all new to us. De twee boten hebben totaal verschillende eigenschappen. En we hebben maar een boot dus we hebben nog niet 1 tegen 1 kunnen trainen. Wij hebben ons geconcentreerd op snelheid. Ik verwacht dat we af en toe best ver uit elkaar zullen liggen en onze eigen wedstrijd zullen zeilen. Maar het gaat om die eerste keer dat we elkaar kruizen. Het winnen van de eerste windshift is cruciaal maar het zal er vooral om gaan dat je de gewenste goede kant op gaat. Elke manoeuvre is langzaam en dus heel kostbaar.”

Schipper van Alinhgi is eigenaar Ernesto Bertarelli bijgestaan door Franse zeillegende Loick Peyron. Alain Gautier (FRA) hoort ook bij de ‘afterguard’ en klonk wat aanvallender. “De boot die de startbox mag in varen met voorrang zal proberen een penalty aan zijn tegenstander te geven. Het is minder belangrijk dat we precies op tijd starten, we streven naar over de lijn te gaan met maximale snelheid zonder een penalty.”

Kijk live op www.americascup.com.

Simon Keijzer

Last modified: 10 februari 2010
Sluiten