Nieuws

44Cup afgesloten met weinig wind

Met amateurs en professionals is de RC44-klasse bloedfanatiek en exclusief

19:46

Beeld: (c) Nico Martinez

Owner-driven, volledig van koolstof en met crew van zowel olympiërs als amateurs: de RC44 is een klasse apart. Afgelopen weekend werd op Lanzarote gestreden om de winst van de 44Cup. Voor het team van Nederlander Nico Poons lag de beker net buiten bereik.

Het waaide zacht op Lanzarote. Zo zacht, dat veel wedstrijden werden afgelast. Nico: “Dat was wel een domper. Het komt niet vaak voor dat er in deze tijd van het jaar zo weinig wind staat daar.” Met zijn RC44 Charisma werd hij overall vierde, net buiten de podiumplekken. De Britse Chris Bake pakte met Team Aqua de winst. 

De boten racend Lanzarote, afgelopen weekend.

Fotofinishes en Carlo Huisman

Een fotofinish is niet ongewoon als je RC44 vaart. Deze boten – van uiteraard 44 voet – zijn one-design en puur bedoeld voor wedstrijdzeilen. Met acht man aan boord gaat het om tactiek, vaardigheid en goed op elkaar ingespeeld zijn. De 44Cup bestaat uit vijf evenementen van vier dagen, verspreid door heel het jaar op verschillende locaties. Per dag zijn er drie wedstrijden en een van de weekenden telt mee als WK. 

Nico doet sinds 2014 mee aan de 44Cup. In de geschiedenis van de klasse, opgericht in 2008, is er één keer eerder een Nederlandse eigenaar geweest. “Wat zo bijzonder is aan RC varen is het hoge niveau. Over het algemeen doen er winnaars van de Olympische Spelen en de America’s Cup mee,” vertelt Nico over de telefoon vanuit Frankrijk. Via zijn team is ooit Carlo Huisman gescout voor het Nieuw-Zeelandse America’s Cup-team.    

Amateurs en professionals

Aan boord zat ook Dimitri Simons. Als een van de amateurzeilers vindt hij het “heel gaaf” om met professionele zeilers aan boord te zitten. “Dat je als normale zeiler uit Nederland meestrijdt in zo’n team, dat kan echt alleen in de RC44,” zegt Dimitri. “Het zijn allemaal goede zeilers en iedereen weet wat ze moeten doen, waardoor het zo gesmeerd loopt.” Voor hem is het zeilen iets waar hij zijn vakanties omheen plant, het is niet zijn baan.

Team Charisma in actie.

De RC44 boten zijn ontworpen door vijftallig America’s Cup-winnaar Russel Coutts en scheepsarchitect Andrej Justin. Stuk voor stuk worden ze gebouwd in Boedapest en zijn ze identiek. Dat maakt de wedstrijden zo spannend. De bemanning bestaat uit vijf professionele zeilers en twee amateurs. De eigenaar – voor wie zeilen niet als baan toegestaan is – stuurt. Deze betaalt de boot, de evenementen en de salarissen van de professionele zeilers. 

Kennis delen

Ivan Peute, de laatste Nederlander in team Charisma, is professioneel zeiler en neemt de taak van voordek op zich tijdens de races. “Door het jaar heen zeil ik in verschillende evenementen mee, waaronder alle wedstrijden van de 44Cup,” zegt Ivan. “Tijdens het zeilen met amateurs vind ik het mooi om zo veel mogelijk kennis te delen. Als team hebben we daar profijt van, maar ook het individu als zeiler.” Daarbij vindt hij het gezellig om met mensen op te trekken die een andere carrière hebben: “Dan gaan de gesprekken een keer over andere onderwerpen.”

Voor de meeste eigenaren is RC44 varen een hobby. Ivan legt uit: “Je omringt jezelf met goede zeilers en strijdt om de eer. Het zoeken naar de bemanning, de juiste matches vinden en zelf de persoonlijke zeilontwikkeling; dat is waarom mensen een RC44 kopen.” 

Nico Poons aan het roer tijdens het WK in Italië. Op één punt na werden ze tweede.

Mislukt in Scheveningen

Desondanks is RC44 varen in Nederland nog vrij onbekend. Hoe komt dat? “Het is net een stapje verder dan het zeilen dat je in Nederland tegenkomt. In Nederland wordt echt wel fanatiek gezeild, maar minder met professionele zeilers,” zegt Dimitri. Ivan benoemt ook dat er in Nederland nog nooit een RC44-evenement is georganiseerd. “Hierdoor komen er minder mensen mee in aanraking,” zegt Ivan.

Twee jaar terug had eigenaar Nico het geprobeerd; een 44Cup-evenement in Nederland organiseren. “Ik had het bijna rond,” zegt Nico, “Maar toen liep het stuk door onder meer het management in Scheveningen.”

Exclusieve klasse

Morgen opstappen op een RC44 zit er niet in. Ook de amateurs hebben meestal al jaren zeilervaring en prijzen behaald. “Misschien is de RC44 ook onbekend in Nederland omdat het overkomt als exclusieve klasse,” zegt Ivan.

Want inderdaad, een RC44 aanschaffen is niet goedkoop. Tijdens de evenementen stelt de organisatie dikwijls een testboot beschikbaar, zodat potentieel geïnteresseerde eigenaren voor weinig geld kunnen meevaren in de wedstrijd. Op dit moment doen er acht boten mee. Volgend jaar zal daar in ieder geval een vrouwelijke eigenaar met een team bijkomen, dus zullen er negen boten om de titel strijden. 

44 voet en helemaal van koolstof: de RC44.

Hoge snelheden

Tot slot is het fysiek een zware boot. “Ik zorg dat ik door het jaar heen fit blijf,” zegt Dimitri, “Want het is sporten aan boord.” De schepen varen met 22 knopen wind zo’n 20 knopen, voor de wind. Tijdens het WK in Italië behaalde Charisma een snelheid van 25 knopen terwijl er een vlaag van 28 knopen was. 

Ondanks de teleurstelling van afgelopen weekend, gaat het team er volgend jaar weer met goede moed tegenaan. “We zoeken naar wat er niet goed is gegaan en werken daaraan. Zodat we volgend seizoen niet dezelfde fouten zullen maken,” zegt Ivan.

Beeld: (c) Nico Martinez

Tags: Last modified: 29 november 2021
Sluiten