Het jaar is nog geen maand oud en we hebben nu al te maken gehad met drie officiële stormen. Henk, Isha en Jocelyn trokken over ons land en zorgden ervoor dat het KNMI code oranje en code geel uitgaf voor bepaalde provincies. En dat waarschuwingssysteem met kleurcodes hebben we grotendeels te danken aan de storm die op 25 januari 1990 Nederland en West-Europa teisterde.
Het is vandaag precies 34 jaar geleden dat Nederland door één van de zwaarste stormen uit de moderne geschiedenis getroffen werd. De depressie, die nu ook wel als orkaan Daria bekend staat, wordt nog steeds gezien als een van de ergste in zeker 100 jaar. Zeventien mensen lieten het leven, honderden personen raakten gewond en er was voor miljarden aan schade ontstaan. De scheepvaart verkeerde vanzelfsprekend ook in moeilijkheden. Het was een memorabele weerdag.
Windkracht 11
Aan zee werden uurgemiddelden van windkracht 11 gemeten. De waarschuwingen werden opgeschaald tot windkracht 12, dat is uniek in ons land, maar zover kwam het niet. In IJmuiden werd een windstoot van 158 km/u gemeten.
Bijzonder aan deze storm was ook de hoge windsnelheid in het binnenland. Normaal waait het langs de kust het hardst, maar dit keer niet. Zo werd op Schiphol op de Kaagbaan maar liefst 88 knopen gemeten. Dergelijke windstoten behoren tot de hoogst mogelijke in ons land. Overigens, de zwaarste windstoot in honderd jaar die tijdens een storm is gemeten, was in Hoek van Holland waar de meter op 6 november 1921 162 km/u aangaf.
Gestrande reizigers
Juist tijdens de avondspits bereikte orkaan Daria het hoogtepunt en daardoor waren de gevolgen gigantisch groot. Schiphol was tijdelijk onbereikbaar en het weg- en treinverkeer werd stilgelegd door omgewaaide bomen, kapotte bovenleidingen en defecte spoorwegovergangen. In totaal zijn op de rijkswegen 130 vrachtwagencombinaties, caravans en opleggers gekanteld. Duizenden reizigers strandden in de grote steden en moesten daar de nacht doorbrengen.
Bekijk hieronder de nieuwsuitzending van 25 januari 1990:
Waarschuwingssysteem met kleurcodes
De storm van januari 1990 werd in de dagen voorafgaand aangekondigd, maar de waarschuwingen bereikten het volk niet voldoende. Het belang van de waarschuwingen drong niet echt door, waardoor veel mensen ondanks de verwachtte windsnelheden toch buiten waren. Onder andere de gebeurtenissen die 34 jaar geleden plaatsvonden, leidden uiteindelijk tot de invoering van het waarschuwingssysteem met de kleurcodes groen, geel, oranje en rood. Deze methodiek is grotendeels bedacht naar aanleiding van 25 januari 1990. Voornamelijk om de ernst van het verwachte extreme weer aan te duiden, zodat een nieuwe ramp als deze voorkomen zou worden.
Kun jij je deze storm nog herinneren?
Omslagfoto: © Fotopersbureau De Boer/CC BY SA 1.0
Last modified: 25 januari 2024
Niet echt zeil-gerelateerd maar ik had die dag mijn eerste rijles ;-).
Met de vrachtwagens van ons familiebedrijf gebeurden ook vreemde dingen!
Dat vergeet je nooit meer! Hopelijk ging het goed en is er geen een van jullie chauffeurs gekanteld…
We woonden in Den Haag, een kennis reed, voor de wind, over de Laan van Meerdervoort.
Ze voelde dat de achterkant van haar Ford Taunus door de wind werd opgetild en reed enkele tientallen meters op 2 voorwielen.
Verder stuwde de wind het riool op en kwam het badwater van de bovenburen met schuim en al uit ons toilet gestroomd.
Een vriendin die op cursus was in Den Haag, is bij ons blijven slapen omdat ze niet meer met de trein naar Friesland kon. Een onrustige avond werd het zeker, in de straat waaiden alle zonweringen van de gevels. Vaak met flinke schade aan de gevel door het klapperen van de metalen onderdelen van de zonneschermen.
We woonden in een woon-winkel pand in het Centrum van Baarn. Het uit 1887 daterende pand is hoger als alle omliggende bebouwing. (Laanstraat 16) We hadden al verdachte geluiden gehoord maaar waren stom verbaasd toen we bij eerste daglight na de storm de zware loden bevestigings / verzwarings-strip op de hoek van het dak omhoog zagen staan. Daardoor talloze dakpannen in de bijna een meter brede dakgoot. We waren er verder netjes doorheen gerold – die strip was al lang aan vervanging toe zei onze loodgieter. (Nog zo’n looggieter van de oude stempel die het geheel restaureerde zoals het al generaties lang gedaan werd.
En om in extremen te blijven : Ik type dit terwijl het buiten 39 graden in de schaduw is , in Australia !
De meest vreselijke storm ooit staat in mijn geheugen gegrift.
We hadden heel veel schade aan onze boerderij en ook waaide de complete loods plat.
Ik was aan ‘t werk in een winkel en de reclameborden waaiden van de gevel.
Je kon tegen de harde wind in niet lopen.
Mijn partner moest na t werken vanuit Utrecht naar Brabant naar huis komen en deed er 6 uur over. Mobiele telefoons waren er nog niet, we konden elkaar dus niet bellen. Al die tijd in angst gezeten.
Om 11 uur ‘s avonds was hij pas thuis.
De volgende ochtend zagen we de vreselijke ravage.
Sindsdien ben ik als de dood voor storm!
Dat raak je nooit meer kwijt!