Je denkt er liever niet aan, maar een ongeluk zit in een klein hoekje: overboord gaan. Gelukkig zijn er een aantal methoden waardoor je iemand weer aan boord kunt krijgen. Dit kan onder andere door middel van de (storm)fok…
Zo werkt het
Je bevestigt de hals- en schoothoek van de fok aan de boot en viert de val. Zo ontstaat er een zak op het water waar de man of vrouw in kan dobberen. Echter kan het moeilijk zijn om hierin te komen. Hiervoor zou een pikhaak uitkomst kunnen bieden om de persoon in het water goed te positioneren.
Doordat het voorlijk een andere lengte heeft dan het achterlijk hangt de zak scheef, waardoor iemand er op ongemakkelijke wijze uit zou kunnen glijden. Dit probleem kan worden opgelost door het achterlijk iets in te korten tot je een min of meer symmetrisch zeil hebt. De man overboord blijft nu veel beter in de zak liggen en aan de val kan hij of zij naar binnen worden getrokken.
Alternatief
De manier van iemand aan boord krijgen met de fok is best tijdrovend en niet erg comfortabel, maar het werkt wel. Zeker met een rolfok is deze methode niet voor de hand liggend. Een vergelijkbare maar betere wijze om iemand aan dek te krijgen is aan de hand van de MOB-Mat (€439,00). In het blad leggen we uit hoe die werkt en laten we ook nog andere alternatieven zien.
Rectificatie: In Zeilen nummer 10 wordt een bedrag van €339,00 voor de MOB-Mat genoemd, maar dit is onjuist. De bovengenoemde prijs (€439,-) is juist.
Wil je andere en snellere reddingsmethoden te weten komen?
Je leest het in Zeilen 10! Koop hem hier.
Video: Catch & Lift
Tijdens het testen maakten we ook nog een korte video. Op de video is te zien hoe we een ander hulpmiddel gebruiken. Met het Catch & Lift-systeem wordt de man zonder fysieke inspanning uit het water getrokken. De details lees je uiteraard in onze test.
Coverfoto: Rob Bonte, tekst: Riemer Witteveen
Last modified: 11 oktober 2017
waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan ,zorg dat je schip altijd een zwemtrap heeft aan de achterkant ,dan hoef je al deze rare exercities niet uit te voeren .Ik meen dat een van de eisen van zeewaardigheid ,een zwemtrap is
Jan Lemsom
Heemstede
Helemaal eens met de eerste reactie. En noem die zwemtrap voortaan REDDINGSTRAP, dat is zijn voornaamste functie. Bind er geen bijboot achter en zorg dat de drenkeling de trap zelf vanuit het water kan uitklappen.
Spring in de zomer zelf eens overboord en kijk of je weer aan boord kunt komen. Ik roep dit al jaren, maar mijn roepen helpt weinig. “Ik blijf het toch zeggen hoor”.
En wat dan als de drenkeling gewond, onderkoeld of bewusteloos is? Dan heb je een alternatief nodig. Creatief handelen met behulp van de stormfok vind ik een prima tip.
Ik denk dat het volgende ook kan werken, ALS de gewonde of bewusteloze drenkeling een reddingsvest aanheeft: (1) haal de zeilen in, (2) maak het onderste blok van de grootschoot los en duw de giet over het boord waar de drenkeling ligt (liefst aan lijzijde vanwege minder golven en wind denk ik), (2) bevestig dat aan de ring van de life line op het vest, (3) leg de grootschoot om een lier en lier de drenkeling uit het water. Je kunt de giek naar het midden van de kuip brengen en de drenkeling laten zakken.
Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd maar dat zou op onze Compromis 720 wel kunnen werken. Het vinden en aanslaan van een stormfok (eerst loshalen van de rolfok) zou bij mij teveel kostbare tijd kosten. Ik denk dat er niet één beste methode voor alle scheepstypen bestaat, maar dat je per schip zou moeten kijken (en eigenlijk ook zou moeten oefenen met je zwembroek aan…) wat het beste werkt.