Al jaren ben ik donateur van de Reddingmaatschappij. Eigenlijk vind ik dat elke zeiler dat moet zijn; uit de statistieken blijkt dat het leeuwendeel van de acties erop is gericht zeilers in veiligheid te brengen. Bovendien kunnen de redders onze steun goed gebruiken. Gemiddeld komt de KNRM in de vakantieperiode driehonderd keer per maand in actie. Dat is drie keer zoveel als in de overige maanden. In de zomer van 2011 kwamen zo 2400 mensen behouden aan wal.
Al jaren ben ik donateur van de Reddingmaatschappij. Eigenlijk vind ik dat elke zeiler dat moet zijn; uit de statistieken blijkt dat het leeuwendeel van de acties erop is gericht zeilers in veiligheid te brengen. Bovendien kunnen de redders onze steun goed gebruiken. Gemiddeld komt de KNRM in de vakantieperiode driehonderd keer per maand in actie. Dat is drie keer zoveel als in de overige maanden. In de zomer van 2011 kwamen zo 2400 mensen behouden aan wal.
Ingrid Schrik voerde voor de KNRM een onderzoek uit onder 32 zeilers. Uit haar bevindingen – een samenvatting staat de juli-editie van De Reddingboot, het magazine van de KNRM – blijkt onder andere dat de redders best wat strenger mogen zijn. Als je door eigen schuld in de knoei komt, mag je ook opdraaien voor de kosten, vinden de deelnemers aan het onderzoek. Een van de ondervraagden vond ook dat “het niet zo kan zijn dat je 50.000 euro uitgeeft aan een boot, maar geen honderd euro over hebt om de KNRM te steunen”. Daar valt niets tegen in te brengen, want met de donaties en vooral dankzij de inzet van talloze vrijwilligers houdt de KNRM een moderne vloot in de vaart. Die schepen dreigen nu echter door de hoge brandstofkosten in de problemen te komen. Een voorbeeld. Een kleine reddingboot gebruikt tijdens een actie al snel zestig liter per uur. Bij een grote boot gaat het om pakweg 200 liter. Alles bij elkaar opgeteld betekent dit, dat de KNRM in 2012 meer dan zes ton (600.000 euro) kwijt is aan brandstof. De organisatie en de mensen erachter kennende zal een boot altijd uitvaren als de nood aan de man is. Maar we kunnen als zeilers wel een helpend handje toesteken door naast onze jaarlijkse donatie een extra bedrag over te maken. Zodat de boten kunnen bijtanken.
Nog even terug naar het onderzoek. De ondervraagden vinden dat de KNRM best wat zichtbaarder mag zijn in de media. Dat hebben we bij deze geregeld. Die extra donaties gaat ook lukken, maar dat hebt u zelf in de hand.
Cees van Dijk,
hoofdredacteur
Gepubliceerd in Zeilen 8-2012
Last modified: 20 juli 2012