Actueel

Hand aan de ploeg

10:33

Op het moment dat ik dit schrijf, staat Nederland bijna in zijn geheel op zijn kop. Reden? De plannen van het nieuwe kabinet en de berichten over het ‘koopkrachtplaatje’. Bij dergelijke termen krijg ik overigens al snel allergische aanvallen, maar de praktijk lijkt er op neer te komen dat elke Nederlander de komende tijd stevig moet gaan inleveren. Hoeveel? Dat zal pas duidelijk worden als het ‘plaatje’ wordt ingekleurd.

Op het moment dat ik dit schrijf, staat Nederland bijna in zijn geheel op zijn kop. Reden? De plannen van het nieuwe kabinet en de berichten over het ‘koopkrachtplaatje’. Bij dergelijke termen krijg ik overigens al snel allergische aanvallen, maar de praktijk lijkt er op neer te komen dat elke Nederlander de komende tijd stevig moet gaan inleveren. Hoeveel? Dat zal pas duidelijk worden als het ‘plaatje’ wordt ingekleurd.

Een lange inleiding om een bruggetje te slaan naar de Hanseboot. Ruim tachtigduizend bezoekers kwamen eind oktober naar deze watersportbeurs in Hanzestad Hamburg. Ik nam een kijkje in de hallen van de Hamburger Messe en zag opvallend veel boten uit Polen en uit de Baltische Staten. Opmerkelijk vond ik het aantal kleinere en trailerbare boten. Ook bijzonder waren de talrijke aanbiedingen van financieringen. Bij vrijwel elke tentoongestelde boot stond een bord met een verleidelijk laag bedrag. In een eerste oogopslag wat verwarrend, maar het ging om maandelijkse kosten als de betreffende boot wordt aangeschaft met een lening. Voor de beeldvorming: de bedragen lopen uiteen van enkele honderden tot een paar duizend euro per maand. Werden boten door 
buitenstaanders vaak in verband gebracht met zwart geld, nu lijkt de link naar de schuldencrisis gemakkelijk gelegd.

Minstens zo opvallend vond ik het Glazen Huis. Daarin werkte een aantal vaklieden aan het opknappen van verschillende boten. Het publiek kon alles op de voet volgen en op een nabijgelegen podium kregen de toeschouwers tekst en uitleg over de wijze waarop zij een bijna afgeschreven boot weer als nieuw te water kunnen laten. Rond het ‘aquarium’ stonden de resultaten van de noeste arbeid opgesteld. Gedateerde, maar aansprekende modellen die er na lang en hard werken weer als nieuw uitzagen. Belangrijkste investeringen: passie en tijd. Voor degenen die geen moeite hebben de hand aan de ploeg te slaan, omdat ze niets liever willen dan zeilen in een eigen boot, zijn er gelukkig nog steeds voldoende mogelijkheden. Zonder zich diep in de schulden te steken.

Cees van Dijk, hoofdredacteur

Gepubliceerd in Zeilen 12-2012

Last modified: 23 november 2012
Sluiten