Zeemanschap

Nu in Zeilen: Trimmen op een toercatamaran

12:12

Catamarans zijn snel omdat ze geen zware kielen door het water sleuren voor stabiliteit. Of dat ook geldt voor een compleet uitgeruste toercatamaran met suite op het brugdek en alle luxe aan boord, dat proberen we uit tijdens een overtocht van de Waddenzee naar Zeeland, met zeilend redactiekantoor Double U.

Comfortabel rechtop zeilen, lange reizen maken met alle comfort aan boord: wie de teksten uit de folders voor moderne toercatamarans leest, kan concluderen dat zo’n zeilend vakantieverblijf een
ideale wereldomzeiler is. Die conclusie kunnen we in twee weken niet uitvoerig testen, maar we gaan wel de zee op met Lagoon 40 Double U. De tocht van Den Helder naar de Roompotsluis in Zeeland biedt de mogelijkheid om te ervaren hoe dat zeilt op zee, zo’n dubbelromper met twee badkamers, vier hutten, twee koelkasten, een groot aanrechtblad, espressoapparaat en schuifpui.

Vaarschema

Nieuwsgierig naar de zeilprestaties van de zware cat vertrekken we van de KMJC in Den Helder. Om in het snelstromende Marsdiep de getijstroom mee te hebben gooiden we ’s morgens om acht uur al de trossen los. De wind blijkt westelijker dan de voorspelde noordenwind, maar helaas klopt de voorspelde vier tot zes knopen wind wel. Tegen de wind in varen we met de motor tot iets oost van de Razende Bol en hijsen daar de zeilen.
De zware boot komt nog niet echt op gang in de zwakke wind. Schipper Erik heeft een vaarplan gemaakt voor de tocht naar Zeeland, inclusief een stop bij windmolenpark Egmond en een rondje om een zeewierkwekerij. Eindeloos dobberen bij weinig wind voor de kust van Noord-Holland past echter niet. Erik start de motoren en Double U koerst motorzeilend naar het zuiden langs de Noordzeestranden.

Weinig trimlijnen

Er zijn al weinig trimmogelijkheden op de Lagoon 40, maar de verhuurder heeft die nog verder beperkt. Alles wat niet absoluut noodzakelijk is om met de toercat te kunnen varen, is weggehaald. Zo kunnen eventuele onervaren huurders het ook niet kapot maken. Het val van de keerfok zit in de klem en hangt opgeschoten aan de mast; het blok om het naar lier en valstoppers te leiden is weggehaald. Voor de rimpels in het voorlijk moeten we dus zelf wat verzinnen: we halen een blok van een reeflijn tijdelijk weg en zetten dat onderaan de mast. Zo spannen we toch het fokkenval.

Zeilen 09/2021

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Hoe vergaan de mijlen? Hoe groot zijn de zeiloppervlaktes van het schip? Waarom zijn de neerhouder, voorlijkstrekker of onderlijkstrekker bij het grootzeil niet aanwezig? Wat is de meest effectieve schootvoering bij het trimmen? En hoe wordt teruggekeken op de tocht met trimoefeningen op zee? Je leest het allemaal in Zeilen 09/2021! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 22 september verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto en foto: Eric van den Bandt
Tekst:  Hans Buitelaar

 

Last modified: 1 september 2021
Sluiten