Aan de grond lopen kan variëren van een licht gênante grondberoering tot een ernstige noodsituatie die levens in gevaar brengt. Een paar tips.
Als je in de buurt van de kust vaart, kan het wel eens gebeuren dat je aan de grond loopt. Meestal kun je deze situatie zelf of met hulp van een andere boot oplossen. Dat gezegd hebbende: er zijn meer strandingen waar de reddingboot aan te pas komt, omdat er mensenlevens in gevaar kunnen komen.
De verantwoordelijkheid voor de gestrande boot blijft bij de eigenaar en uiteindelijk bij zijn verzekeringsmaatschappij. Verzekeraars kunnen bemiddelen bij sleephulp, en die moet door je verzekeringspolis gedekt worden.
Onmiddellijk doen
• Ga na of iemand gewond is en verleen hulp.
• Controleer op lekkage of andere schade;
controleer of het roer normaal kan bewegen.
• Beoordeel hoe je bent vastgelopen. Is het nodig
om rondom de boot te peilen? Is het opkomend of
afgaand getij?
• Plan hoe je kunt loskomen. Welke kant kun je op?
Zijn er boten in de buurt die je even een sleepje
kunnen geven om je los te krijgen?
• Bel je verzekeringsmaatschappij als je verdere
hulp nodig hebt.
Zeilen 08/2021
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wat kun je bijvoorbeeld doen als je vastloopt met een lange kiel in een zachte bodem? Hoe kun je de spinnakerboom gebruiken? Wat houdt de snelle methode in? En waarom kan vastlopen in de modder zowel goed als slecht nieuws zijn? Je leest het in Zeilen 08/2021! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 25 augustus verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.
Dit verhaal is afkomstig uit de Zeilen veiligheidsgids die 27 oktober verschijnt, in samenwerking met uitgeverij Hollandia.
Het hangt er natuurlijk nogal vanaf wáár en in welke omstandigheden en met wat voor schip je vastloopt. Met een kieljacht aan lager wal met deining kan snel desastreus worden, op een wantij met een platbodem kan een leuke verrassing opleveren.
Ik liep met een Waarschip ooit vast toen ik een groen tonnetje oversloeg bij de Slenk. Omdat wind en stroom me verder de plaat op zouden zetten bracht ik een anker uit. Voorbijvarende motorschepen zwaaiden vriendelijk terug, tot er een begreep dat het niet pluis was. Die haalde me naar dieper water.
Een seizoen later, het Waarschip in groot onderhoud, voeren we het toen nog geel betonde Schuitengat in, dat nog maar net bevaarbaar werd. Met een Vollenhovense bol.
Halverwege bleven we hangen waar een enorme zandtong de geul in bleek te lopen. Daar was het tonnetje weggehaald of onder het zand verdwenen. We maakten er het beste van, langzaam kwam er een prachtige plaat tevoorschijn die de hele zuidwestpunt van Terschelling leek te omvatten. Alsof we zó de zee in konden wandelen. Een prachtige middag