Zeemanschap

De zee als leerschool

Tom heeft een haat­liefdeverhouding met school

11:11

Je wilt een lange tocht zeilen, maar zit nog op school. Dan moet je het doen met die zeven weken zomervakantie, wil je de leerplichtambtenaar buiten de deur houden. Alternatief is een school op zee. Prijzig, zeker, maar een uitkomst voor jongeren die het meeste leren buiten de schoolbanken.

Van jongs af aan zeilt Tom mee op onze kajuit-­catamaran Kiriwiri. In vakanties hebben we de Noord­ en Oostzee uitgebreid verkend. Nu mag er wat hem betreft een flinke schep bovenop: meer (hori)zon, zee, en zeilen. En ook: meer zelf. Kortom, meer avontuur. Als scholier met zeilreisambities word je dan in principe beperkt tot de zeven weken zomervakantie, maar Tom is duidelijk: “Nu wil ik echt op reis.”

Opstappen

Je kunt met de duim omhoog het avontuur opzoeken.
Bij de haven van Las Palmas hangen prikborden vol met enthousiaste oproepen. “Ik kan (nog) niet zo goed zeilen, maar speel graag gitaar en wil ook best proberen te koken.” Het hangt vooral van je vaardigheden af of je aan mag monsteren; de ruimte op het doorsnee gezinszeiljacht is te schaars voor onkundige passagiers. Of van je porte­ monnee, als je voor een overtocht wilt betalen. Websites als Crewseeker.net en Oceancrewlink.com matchen schippers en bemanning voor wie niet op goed geluk op de kade wil gaan zitten.
Maar de zomervakantie valt niet in het seizoen om bijvoor­ beeld de Atlantische Oceaan over te steken. Van oost naar west vertrekken de meeste boten vanaf eind november, van west naar oost juist in de lente. Opstappen voor een oceaanreis is realistischer voor een tussenjaar zonder lesroosters en huiswerk.

Ontsnappen

Tom heeft een haat­liefdeverhouding met school. Hij heeft er zijn maatjes, maar het schoolsysteem past niet helemaal in Tom. Of andersom. Niet dat hij een erkende afkorting heeft, maar zonder duidelijk en praktisch doel is het soms lastig voor hem zich op theorie te concentreren. Het eindexamen ligt nog ver weg, “en daarna gebruik je al die kennis toch nooit meer.” Dan valt het niet mee om uren in de week voor Latijn te blokken. Dat je je daarbij aan alle­ maal regeltjes moet houden en ook moet opletten als een leraar zelf eens niet geïnspireerd is, helpt niet mee. Had ik al verteld dat Tom een jongen is? En een puber?
Maar een Laura Dekkertje doen, op eigen houtje gaan zeilen als je nog leerplichtig bent, heeft zo zijn bijwerkingen. Naast het enorme project om een boot te organiseren en vervol­ gens jezelf en het schip klaar te stomen voor de reis, krijg je ook een leerplichtambtenaar achter je aan. Na de ophef over het avontuur van Dekker ligt er in Den Haag vast een draaiboek klaar voor de volgende ‘losgeslagen jongere’ die snode plannen smeedt om al dan niet op eigen kiel de leerplicht aan zijn zeillaars te lappen. En misschien wel heel terecht.
Maar wat nu als je aan boord van de boot gewoon school kunt volgen? Goed nieuws voor Tom: dat kan!

Zeilen 01/2022

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Voor welke school kiest Tom? Welke voorbereidingen moet hij allemaal treffen? Welke ‘zeilende scholen’ zijn er? Waaruit bestaat Tom zijn schoonmaakles? En waaruit blijkt dat de navelstreng met het thuisfront belangrijk is? Je leest het allemaal in Zeilen 01/2022! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 26 januari verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto en foto: © Tom van Disseldorp, Nienke Schokking en andere deelnemers
Tekst: Tom van Disseldorp en Jasper Themans

Tags: Last modified: 31 december 2021
Sluiten