Motor

Vervuilde tank geeft veel ergernis

14:01

Zwarte rook, een slechtlopende motor bij stationair toerental en het idee dat de motor te weinig vermogen levert en te traag op gang komt. Dergelijke signalen waarschuwen u voor een vervuilde tank.

Vervuilde tankHet eerste tastbare bewijs zit in het brandstoffilter: een geelbruine vieze drab. Voor de diesel is er geen doorkomen meer aan. Dan wil de motor wel stoppen.

Meer dan de helft van alle problemen met een dieselmotor worden veroorzaakt door vervuilde diesel. En áls de motor uiteindelijk stopt, is dat nooit op een geschikt moment. Nee, dat gebeurt bij het invaren van de sluis of bij het aanleggen in de box.

Nader onderzoek wijst uit dat niet alleen het filter verstopt zit, maar ook de leidingen. Een moeizame inspectie van de tank leert dat deze zwaar vervuild is. Op de bodem heeft zich een dikke drab afgezet.

De oorzaak van de vervuiling is de troep die meekomt bij het tanken. Stof, blaadjes en zelfs het water van een regenbui bij het tanken. Hierdoor loopt de kwaliteit van de diesel snel terug. Overigens is het normaal dat bacteriën groeien in dieselolie: diesel wordt door de brandstofpomp onder hoge druk naar de verstuivers geleid. Het deel dat niet nodig is voor de verbranding, loopt terug naar de tank. Door de compressie in de brandstofpomp wordt de brandstof warmer. Als deze verwarmde diesel via de retourleiding terugloopt in de koudere voorraad in de tank, ontstaat mogelijk condensvorming op de tankwand. Deze waterdruppeltjes komen uiteindelijk in de diesel terecht.

Warmte en vocht vormen samen een ideale omgeving voor bacteriën. Ze voelen zich thuis en als bedankje maken ze een slijmerige substantie. De bacteriën moeten net als alle organismen hun ontlasting kwijt en dat doen ze in de diesel.

Op een gegeven moment is de smurrie zo dik dat filters en leidingen verstopt raken, of erger: de brandstofpomp krijgt het te zwaar met de vervuilde dikke diesel. Ook de verstuivers kunnen slecht tegen vervuiling en water. De vervuiling zit dan al door het hele systeem.

Oplossen bij de bron

Wanneer u onderdelen vervangt als gevolg van een vervuilingsprobleem, maar verder niets aan het probleem zelf doet, dan is het een kwestie van tijd voordat het probleem zich herhaalt.

Let er bij het tanken op dat u dat doet bij een vulstation waarvan u kunt verwachten dat er redelijk wat wordt getankt. De kans bestaat namelijk dat u al vervuilde diesel tankt door letterlijk het onderste uit de kan te halen. En daar zit de prut.

Wees ook alert op regen: zorg dat er geen water in de tank verdwijnt. Het toevoegen van een anti-algenmiddel kan veel problemen voorkomen.

Prut scheppen

mangat2

De grote uitdaging zit in het schoonmaken van een vervuilde tank. Voor een hoop schepen zal dit lastig zijn. Vaak is de tank onbereikbaar weggestopt. Zeker als de tank vast is ingebouwd en een onderdeel van de constructie is. Als dan ook nog een mangat ontbreekt, wordt het erg lastig om goed bij de vervuiling te komen. Begin met doorspoelen: voeg een anti-prutmiddel toe en pomp de diesel weg in een jerrycan. Laat de diesel in die jerrycan een paar dagen bezinken en hergebruik het bovenste deel voor een volgende spoeling (voorzichtig afgieten). Als na een aantal malen spoelen nog steeds prut meekomt, zit er niets anders op dan de tank drastisch schoon te maken en een gat in de tank te zagen. Als u dan toch moet zagen, maak dat gat dan gelijk groot genoeg om in de toekomst gemakkelijk toegang te krijgen tot de tank. Schep de prut op en schraap ook de aanwezige verharde troep eruit.

Maak de binnenkant van de tank goed schoon. Zorg ervoor dat er geen resten in de tank achterblijven van de poetsdoeken of van andere schoonmaakmiddelen.

Na het schoonmaken: de tank weer dichten, verse diesel erin, alle filters in het brandstofsysteem vernieuwen, het systeem op druk brengen en starten. Het is een smerige klus maar het plezier van een betrouwbare motor maakt veel goed.

 

Tags: Last modified: 28 april 2021
Sluiten