Onderhoud & klussen

Je boot in de singels; let hier op

Weet jij waar de hijsbanden geplaatst moeten worden?

10:07

Het is bij elke hijsbeurt weer fijn om te zien als de boot veilig op de bok staat of weer lekker in het water ligt. Gelukkig weten de kraanmachinist en de rest ven het hijsteam heel goed waar ze mee bezig zijn. Ook wij als booteigenaren kunnen adviseren over waar de hijsbanden geplaatst moet worden.

Al op de werf worden de hijsstickers op de boot geplaatst. Ga op vooraf na of deze op de juiste plaats zitten. Als je niet precies meer weet waar je de stickers moet plaatsen, bijvoorbeeld als ze zijn vervaagd, kun je de belangrijkste punten terugvinden in het keuringsboekje van de boot. De plakkers zullen je al een heel eind de goede richting in helpen. Het is ook belangrijk dat je goed weet waar je roer, saildrive/schroefas, kiel, log en dieptemeter zich bevinden.

Bootkraan of bootlift

Er zijn meerdere mogelijkheden waarmee de boot uit het water kan worden getakeld, bijvoorbeeld met een bootlift of een bootkraan. “Bij een bootlift wordt er gebruik gemaakt van singels (hijsbanden) die om de romp heengaan,” vertelt kraanmachinist Edwin. “Ik heb op meerdere havens hijswerkzaamheden uitgevoerd en met allebei de manieren ervaring. Het voordeel van een bootlift is dat er wordt gehesen met vier onafhankelijke haken waardoor je het schip perfect recht op de bok kunt zetten.”

Bij een bootkraan wordt er gebruik gemaakt van één haak (hijsblok) waar alle singels naar toe gaan. “Om het gewicht beter te verdelen wordt er vaak gebruik gemaakt van een evenaar. Een evenaar is een soort vierkant rek waar vandaan kettingen naar een hoger gelegen punt gaan. Dit zorgt voor meer stabiliteit en dat de krachten beter verdeeld kunnen worden op de romp. Om zo’n evenaar te plaatsen, moet het achterstag los.”

 

Blauwe Pinquin in een bootlift

Voorste en achterste singel

“Bij een zeilboot moet je ervoor zorgen dat de voorste hijsband ter hoogte van de mastvoet zit. De achterste singel moet je achter de saildrive of schroefas plaatsen. Meestal is dit ca. 0,5 à 1 meter vanaf de kajuitingang richting de spiegel. Op het moment dat vier takels ongeveer even hoog hangen als er spanning op staat, weet je dat de singels goed zitten. Als er verschil in hoogte te zien is, zit je met de achterste singel vaak te ver naar de kiel toe en moet die meer naar het roer worden verplaatst. Bij een doorlopende kiel moeten de banden trouwens anders worden geplaatst, dan bij een reguliere kiel.”

Tijdens de hijswerkzaamheden mogen er geen mensen aan boord zijn. Edwin: “De last is er niet op ingericht om mensen te hijsen en niet gekeurd om personen te takelen. Daar zijn weer aparte certificaten voor nodig.”

En verder…

Verder hadden Zeilen-collega’s nog de volgende tips:
– Houd ook rekening met de stootrand. Sommige (smalle) kranen hebben de neiging deze te beschadigen. Je kunt eventuele schade voorkomen door een hardhouten blok (verpakt in een doek) tussen de romp en de hijsbanden te plaatsen.
– Knoop de hijsbanden aan elkaar, zodat je zeker weet dat deze niet van de boot af kunnen glippen.
– Zorg dat er zo min mogelijk aan dek rondslingert, bijvoorbeeld stootwillen en lijn. Dit kan in de weg zitten.

© Roos Bähr

Omslagfoto: © Roos Bähr

Tags: Last modified: 24 oktober 2022
Sluiten