Onderhoud & klussen

Hoe repareer je een lekkend raam?

08:39

Kleine moeite, groot plezier. Veel klussen aan boord zijn niet ingewikkeld, als je maar de juiste materialen, gereedschappen of aanpak hebt. Jachtexpert Olav Cox toont hoe je een lekkage aan de ramen repareert.

Veel polyester boten uit de jaren tachtig hebben opgeschroefde kunststof ramen. Zo ook mijn boot Urgje . Destijds was zo’n raam een relatief goedkoop alternatief, maar helaas zijn ze behoorlijk lekkagegevoelig. De afdichting bestaat uit een laag kit die – dwars door het kunststof heen – in de loop der tijd door zonlicht wordt aangetast en op den duur loslaat van het raam. Dit is niet alleen zichtbaar aan de luchtbellen tussen het kunststof raam en de kitlaag, maar ook aan de lagen siliconenkit die vorige eigenaren rondom het raam hebben gesmeerd.

Uv-bestendig

Dat het afdichtend effect van dit soort badkamerkit aan boord maar van korte duur is, blijkt uit de lekkages binnen. Tijd dus om de ramen te demonteren en te voorzien van een nieuwe afdichting. Om van het geklieder met kit af te zijn werk ik zelf graag met zelfklevend EPDM celrubber stroken van veertig millimeter breed en vier millimeter dik. Dit materiaal is veel uv-bestendiger dan neopreen. Het idee is om de brede zwarte stroken precies rond het gat van het raam te plakken. Door de boutjes van het raam voldoende aan te draaien wordt het celrubber iets ingedrukt en sluit het waterdicht af. Daarna hoef je alleen nog maar het celrubber dat onder het raam vandaan steekt voorzichtig af te snijden en het raam is voor de komende jaren weer waterdicht. Mocht het ooit nodig zijn, dan zal demontage geen problemen opleveren.

Hoe ga je te werk?

1. Dikke lagen siliconenkit rond het raam duiden op lekkageproblemen. De luchtbellen vooraan tussen de korte kant van het raam en afdichting zijn goed zichtbaar.

2. Na het losdraaien van de schroeven komt het raam gelukkig zonder moeite los.

3. Onder de laag kit is nog een laag half vergaan schuimrubber aanwezig. Iemand heeft blijkbaar al -eerder een poging gedaan om het raam weer -waterdicht te krijgen.

4. Alle kitresten zijn zorgvuldig verwijderd. Gelukkig is schilderen niet aan de orde; anders zouden restanten van siliconenkit waarschijnlijk voor problemen hebben gezorgd.

5. De stroken EDPM celrubber plak ik bij de hoeken eerst over elkaar heen. Door dan in één keer door beide lagen heen te snijden krijg je een precies passende aansluiting.

6. De gaatjes voor de boutjes maak ik met een holpijpje. Of dit echt nodig is betwijfel ik; doorprikken met een priem werkt waarschijnlijk net zo goed.

7. Het raam zit op zijn plek; de stroken celrubber zijn overal breed genoeg.

8. Alle boutjes zijn geplaatst. Voor de zekerheid heb ik in de gaatjes zwarte kit gesmeerd (toch nog wat -ge-klieder). Overtollige kit verwijder je eenvoudig met babydoekjes.

9. Draai de boutjes niet te strak aan, maar wel zo ver dat het celrubber gelijkmatig wordt ingedrukt. Het overtollige cel-rubber naast het raam heb ik voorzichtig afgesneden en verwijderd.

Dit artikel komt uit Zeilen 05/2021. Wil je vaker handige klustips lezen? Abonneer je dan hier op Zeilen!

Lees ook: Spoor kleine lekkages op in 8 stappen

Tekst en foto’s: (c) Olav Cox

Tags: Last modified: 11 november 2021
Sluiten