De meeste mastproblemen kun je vanaf het dek oplossen. Maar soms ontkom je er niet aan: iemand moet omhoog. Dat brengt risico’s met zich mee, zeker tijdens het varen. Met deze 9 tips ga je zo veilig mogelijk de mast in.
Advertentie
Veilig de mast in
Gebruik een klimgordel, daar kun je namelijk niet uit vallen; ook al hang je op de kop. Een bootsmanstoeltje is alleen voor het gebruik in de haven.
Draag ook boven in de mast een zwemvest.
Neem een val om te hijsen en een extra val als borglijn.
Gebruik niet de snapshackle van de val, die kan opengaan.
Maak de klimgordel vast met een dubbele, teruggestoken achtknoop (achtknoop in de bocht), laat de knoop controleren door iemand anders. Een paalsteek is minder veilig om te gebruiken.
Zet het val in de valstopper als de klimmer boven is en zeker het val op de lier.
Laat iemand bij het val blijven. Het gebeurt dat een bemanningslid later aankwam, niet wist dat er een persoon in de mast hing en het val losmaakte.
Neem een geschikt mes mee naar boven om je in geval van nood los te kunnen snijden.
Draag een helm als de boot heftig beweegt op de golven. Je kan gemakkelijk tegen de mast, zaling of verstaging klappen.
Zeilen, het mooiste zeilbad van de Benelux. Elke maand vol belevenissen van zeilers, tips, praktijk, techniek, zeemanschap, zeevaartkunde, meteo en avontuur.
De Paalsteek is niet veilig, in de bergsport wordt deze niet meer gebruikt.
Als er geen spanning op staat kan deze spontaan los raken. Een lus met achtknoop steken is wel veilig, is lastiger en kost meer tijd. Als er toch voor een paalsteek gekozen wordt dan borgen met een 1/2 steek.
Gebruik een lifeline met 2 haken zodat je de zalingen veilig kan passeren. Zonder lifeline wordt je als een zak botten heen en weer geslingerd tegen de mast etc.
Tip 7 verdient enige nuance.
Vaak neem je gereedschap mee de mast in om een probleem op te lossen.
Als dat naar beneden valt, bv een schroefsleutels, dan kan dat direct dodelijk zijn, zelfs met een helm op.
Sta dus nooit onder de man die in de mast bezig is.
Heb regelmatig beroepshalve boven in masten gezeten.
Maar het belangrijkste veiligheid advies mis ik hier.
Voor dat je de mast ingaat, testen van het hele zooitje.
Dat wil zeggen;
De val waarmee je omhoog wil vastzetten op een sterk punt aan dek, dan de halende part van de val op de lier zetten en volle kracht op het lierhendel zetten.
Als er dan niets loskomt of breekt, kun je veilig omhoog.
Ik ben nooit met twee vallen tegelijk omhoog gegaan.
Dat is levensgevaarlijk, want als je weer naar beneden wilt en het droppie beneden is jouw uitleg al vergeten.
Dus nooit aan twee vallen omhoog.
Ik gebruikte wel altijd een korte lifeline met snapshackle om mijzelf boven in vast te zetten. De kans dat er een padvinder beneden de val losgooit is ook redelijk groot.
Laatste advies, spreek van te voren hand signalen af met degene op dek want bij harde wind helpt schreeuwen niet.
En mijn laatste advies, als je echt de mast in moet,
Kijk eens of er een verkeersbrug is in de buurt.
Vaar daar heen en doe het klusje vanaf de brug railinfrastructuur.
De Paalsteek is niet veilig, in de bergsport wordt deze niet meer gebruikt.
Als er geen spanning op staat kan deze spontaan los raken. Een lus met achtknoop steken is wel veilig, is lastiger en kost meer tijd. Als er toch voor een paalsteek gekozen wordt dan borgen met een 1/2 steek.
Gebruik een lifeline met 2 haken zodat je de zalingen veilig kan passeren. Zonder lifeline wordt je als een zak botten heen en weer geslingerd tegen de mast etc.
Bel de KNRM voor een heli, ZEILERS met motorpech doen dat ook ….
Tip 7 verdient enige nuance.
Vaak neem je gereedschap mee de mast in om een probleem op te lossen.
Als dat naar beneden valt, bv een schroefsleutels, dan kan dat direct dodelijk zijn, zelfs met een helm op.
Sta dus nooit onder de man die in de mast bezig is.
Heb regelmatig beroepshalve boven in masten gezeten.
Maar het belangrijkste veiligheid advies mis ik hier.
Voor dat je de mast ingaat, testen van het hele zooitje.
Dat wil zeggen;
De val waarmee je omhoog wil vastzetten op een sterk punt aan dek, dan de halende part van de val op de lier zetten en volle kracht op het lierhendel zetten.
Als er dan niets loskomt of breekt, kun je veilig omhoog.
Ik ben nooit met twee vallen tegelijk omhoog gegaan.
Dat is levensgevaarlijk, want als je weer naar beneden wilt en het droppie beneden is jouw uitleg al vergeten.
Dus nooit aan twee vallen omhoog.
Ik gebruikte wel altijd een korte lifeline met snapshackle om mijzelf boven in vast te zetten. De kans dat er een padvinder beneden de val losgooit is ook redelijk groot.
Laatste advies, spreek van te voren hand signalen af met degene op dek want bij harde wind helpt schreeuwen niet.
En mijn laatste advies, als je echt de mast in moet,
Kijk eens of er een verkeersbrug is in de buurt.
Vaar daar heen en doe het klusje vanaf de brug railinfrastructuur.