Vliegt het makkelijk in brand, is het veel duurder en kun je je huidige loodaccu gewoon vervangen voor een lithiumaccu uit het schap? Elf vragen én antwoorden over lithiumaccu’s vind je in Zeilen editie 09/2023.
1. Zijn lithiumaccu’s brandgevaarlijk?
Ja en nee. De slechte naam die lithiumaccu’s hebben gekregen als het gaat om brandveiligheid, komt van lithium-polymeeraccu’s. Die accu’s worden bijvoorbeeld gebruikt in drones en in je mobiele telefoon. Apparaten en gadgets met LiPo-accu’s vormen de voornaamste oorzaak van lithiumbranden aan boord, zegt een grote verzekeraar. Deze LiPo-accu’s, met name bij beschadiging of overladen, oververhitten. De hitte versnelt de reactie, die op haar beurt weer meer hitte veroorzaakt. Dat noemen we thermal runaway. Die vicieuze cirkel is vrijwel niet te doorbreken. Mocht je onverhoopt zo’n oververhitting meemaken, dan is je beste kans om zo snel mogelijk het ding overboord te gooien. Sommige brandblussers zijn speciaal voor lithium- accu’s gemaakt en hebben een sterk koelend effect. Bij de nieuwere LFP-lithiumaccu’s is dit risico vrijwel niet aanwezig. Ook de aanwezigheid van een goed Battery Management System (BMS) maakt een lithiumaccu vele malen veiliger.
2. Kun je je loodaccu gewoon vervangen door een lithium ‘drop-in replacement’?
Het kan wel, als je er maar voor zorgt dat je zowel de accu als de rest van het bestaande systeem beschermt. Let wel: een goed BMS beschermt de accu, niet de rest van het systeem. Door de zeer lage interne weerstand van een lithiumaccu kun je die met ontzettend hoge stromen laden; 50 procent van de capaciteit is mogelijk als standaard. (Laden met 100 procent is mogelijk, maar
dat verkort de levensduur van de accu.)
Wil je de accu laden met de dynamo op je motor, dan zul je maatregelen moeten treffen om de dynamo te beschermen. De lithiumaccu kan te veel stroom vragen van de dynamo, waardoor die overbelast raakt en kapot gaat. De dynamo kan ook kapot gaan doordat het BMS de accu ineens los- koppelt van het systeem (bijvoorbeeld om hem tegen over- laden te beschermen). Bovendien moet je bedacht zijn op het afschakelen van de accu als hij ontladen is – meer dan een loodaccu gaat een lithiumaccu echt kapot bij diep ontladen. Je kunt dus echt niet nog éven je marifoon gebruiken als de accu leeg is.
Zeilen 09/2023
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Kun je lithiumaccu’s zelf samenstellen? Hoe zit het met begrippen en afkortingen? Moet je een lithiumaccu altijd volledig geladen houden? Hoe werkt zo’n accu? Hoe lang gaat een lithiumaccu mee? En is dat duur, zo’n lithiumaccu? Je leest het allemaal in Zeilen 09/2023. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 27 september verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.
Omslagfoto: Andreas Lindlahr Eyoty
Tekst: Marinus van Sijdenborgh de Jong
Tags: lithiumaccu Last modified: 18 september 2023