Navigatie

AIS als uitkijkpost

22:55

De AIS WatchMate is een waardevolle toevoeging aan boord bij wedstrijd- zeilers, langeafstandzeilers en vertrekkers. Het zuinige, radarachtige beeldscherm maakt AIS-gegevens van andere schepen bij u in de buurt zichtbaar.

De AIs WatchMate maakt de verbinding van het AIs-systeem (ontvanger of transponder) aan een laptop met navigatiesoftware of een kaartplotter overbodig. Dus waar het energieverbruik aan boord van dergelijke apparatuur tijdens lange zeereizen een probleem kan zijn, biedt de WatchMate een goede oplossing.

Aansluiting

De WatchMate wordt aangesloten op het AIs- systeem aan boord. of dit nu alleen een AIs- ontvanger is, met een – al dan niet ingebouwde – gps of een AIs-transponder maakt niet uit. De WatchMate beschikt over een ingebouwde multiplexer, die de koppeling tussen de data- stromen van AIs en gps in goede banen leidt. Bij een AIs transponder, die standaard een ingebouwde gps heeft, is deze koppeling over- bodig en worden beide apparaten direct op elkaar aangesloten.

Het apparaat wordt zonder de benodigde aan- sluitmaterialen geleverd. er zit weliswaar een multiekabel in de doos, maar stekkers voor koppeling met de transponder ontbreken. Dit is natuurlijk geen onoverkomelijk probleem, maar enige ervaring met het solderen van connectors is dus wel handig.

Werking

eenmaal aangesloten geeft het apparaat een goed beeld van de om u heen varende schepen die AIs-signalen verzenden. Hij neemt daarbij uw eigen koers en positie als uitgangspunt. Zodra een schip de door u ingestelde alarmzone binnenvaart, klinkt er een waarschuwingssignaal. In dat geval hebt u in één oogopslag de afstand en het tijdstip van het dichtste punt van nadering, de Closest Point of Approach (CPA).

Bij het bekijken van de CPA op het beeld- scherm is het handig om voor de optie ‘koers boven’ te kiezen. nu ziet u niet de werkelijke koersen van de schepen rondom u, maar enkel die in relatie tot uw koers. Zo is het dus veel gemakkelijker te visualiseren hoe hun koersen zich verhouden tot uw koers.

een andere functie, die u beter niet op zee kunt activeren, is het wegfilteren van stilliggen- de of voor anker liggende schepen. Deze wilt u uiteraard ook zien bij slecht zicht of mist, om een aanvaring te voorkomen.

In de praktijk

Tijdens onze zes maanden durende reis over de noordzee en de Atlantische oceaan sloten we de Watchmate direct aan op de AIs-transponder. Varend op de noordzee en het Kanaal maakte de enorme hoeveelheid aanwezige schepen met AIs dat het alarm bijna continu afging. Wij waren in het begin van de zeereis dan ook steeds weer bezig met het bevestigen van alle CPA-alarmen van de diverse schepen. Het appa- raat is echter slim genoeg om het alarm weer te doen laten afgaan bij een hernieuwd risico.

op groot water, bijvoorbeeld de Golf van Biskaje en de Atlantische oceaan, bewijst het apparaat echt zijn nut. Wanneer het alarm daar afgaat, dan vaart er ook wat. Wij hadden het alarm ingesteld op twaalf mijl. Dat gaf ons zelfs bij zeer snel tegemoetkomende schepen ruim de tijd om te zien welke actie we moesten onderne- men. Uitwijken of koers houden, gevaar of niet? Kortom, het bracht enige rust aan boord.

Conclusie

Vooral voor de lange zeilreis is de Watchmate een prima aanvulling op de elektronische navigatiemiddelen. Het apparaat kost 399 euro en verbruikt, inclusief transponder, minder dan één Ampère. op drukke vaarwateren is de beste WatchMate echter nog altijd de zeilmaat of de schipper op wacht buiten in de kuip, uitkijkend over de horizon. Want die zien ook de schepen zonder AIs-uitrusting en daar zijn er nog altijd meer van dan met AIs. •

Last modified: 22 april 2021
Sluiten