Moet hij nu leeg of vol tijdens de winter? De brandstoftank. Vaak is er niet eens te kiezen voor leeg, want hoe krijg je dat voor elkaar net op het einde van het seizoen? Het idee om rondjes in de haven te gaan varen totdat de tank leeg is, zal geen enkele zeiler aanspreken. Bovendien komt dan met de laatste brandstof veel vuil dat onderin de tank zit mee in de brandstoffilters en raken ze verstopt.
Voltanken is de beste optie. Er is dan zo min mogelijk kans op condensatie en dus water in de tank. Immers waar brandstof zit, kan geen lucht en geen water zitten. Ook is de bacteriegroei veel minder. Deze bacteriën groeien graag op de grens van diesel en water. U krijgt dan zogeheten sludgevorming in de tank en dat levert het volgende seizoen problemen op. Om dit alles te voorkomen, moet u eveneens het water uit het brandstof groffilter laten lopen. Ook hier is door de combinatie van diesel en water de kans op condensvorming en bacteriën aanwezig.
Het voltanken heeft een bijkomend voordeel: U bent dan meteen weer klaar voor het volgende seizoen. Misschien met de heftig stijgende dieselprijzen niet eens een slecht idee.
Tank schoonmaken
Hebt u het idee dat de diesel in de tank erg vervuild is? Dan is het beter de tank helemaal leeg te pompen en schoon te maken. Zodat u volgend vaarseizoen met een schone lei kunt beginnen. In de meeste dieseltanks zit een mangat, zodat u er goed bij kunt. Als u net nog gezeild hebt, is het handiger eerst een paar dagen te wachten, zodat het vuil naar de bodem kan zakken. Pomp alle diesel uit de tank en schraap de binnenkant van de tank goed schoon, bijvoorbeeld met een plamuurmes. Gebruik bij voorkeur geen chemicaliën, omdat deze de lasnaden kunnen aantasten. Als de tank weer schoon is, kunt u hem weer afvullen met diesel.
Tags: motor Last modified: 19 maart 2021