Motor

Gtl en hvo

Ervaringen van gebruikers

11:11

Geen nare diesellucht, zeer beperkte uitlaatstank én veel minder prut in de tank. Brandstoffen als gtl en hvo zijn steeds beter bereikbaar voor de zeiler. We vroegen naar jullie ervaringen.

Eind 2021 deden we een oproep in Zeilen naar aanleiding van een vraag van Robert Grullemans, die met name benieuwd was naar de vermindering van bacteriegroei: wat is jullie ervaring met gtl en hvo? Daarop kwam een aantal reacties met goede verhalen.
Van de krap twintig reacties gaat de helft over Volvo Penta- en Yanmar-motoren, van verschillende leeftijden. Twee derde van de reageerders is expliciet tevreden met de verminderde diesellucht en dito uitlaatstank, het soepeler lopen van de motor en makkelijker starten. Interessant is ook de reactie van professioneel tankreiniger Kees Kingma, die eerder bijdroeg aan onze artikelen over gtl. Hij brengt het nieuws dat Yanmar een van hun motoren heeft volgeplakt met sensors en gtl, hvo en btl heeft getest. Resultaat: onder voorwaarden mogen EN590- en EN15940 genormeerde gtl, hvo en btl worden gebruikt (zie kader, rechtsonder).

Verbruik

Gerben Kalis, in wiens zeilende Hagenaar een Mitsubishi S6S staat, tankt zowel gtl als hvo: “Met gtl kunnen we rustig de motor starten zonder de buren te hoeven waarschuwen.” Hij houdt al 10 jaar nauwkeurig zijn brandstofverbruik bij. Zijn bevindingen staan haaks op het theoretisch hogere brandstofverbruik door gtl en de bevindingen van diverse gemeenten waarvan het wagenpark op gtl draait. Kalis: “De motor gebruikt 8 procent minder brandstof als hij op gtl draait.” Zijn ervaringen vormen overigens eerder uitzondering dan regel; ga je over naar gtl of hvo, dan is wel degelijk een hoger brandstofverbruik te verwachten.

Lekkage

De gevreesde pakking- en afdichtingslekkage gaat aan de meeste mensen voorbij, ook al gebruikten ze gtl al vijf jaar of meer. Drie lezers gaven aan lekkages te ervaren die vermoedelijk zijn veroorzaakt door de overstap van gewone diesel naar gtl.
Nico Brandhorst, wiens Yanmar 3GM draait op gtl: “Na drie jaar begon ik wat te ruiken: diesellucht. Ja, ik had dus lekkerij. De verstuivers lekten langs de schachten en de diesel stond bij de wartel. Ik heb de rubbers gedemonteerd, en gelijk ook maar de brandstofpomp vervangen.” Julius Rozendal bemerkte bij zijn Yanmar 3HM wat zwetende pakkingen, “waardoor ik in de bilge onder de motor wel wat vettigheid heb.” Een havengenoot van Marius de Nijs had bij zijn oude Mercedes OM636 een lekkend filterhuis (van de opvoerpomp) en dito afdichtingen. Dat was “met een beetje aandacht en twee rechterhanden zeer goed te verhelpen.”

Zeilen 04/2022

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wat zijn gtl en hvo voor brandstoffen? Hoeveel milieuvriendelijker is hvo? Wat zijn die geroemde voordelen? En als je een Yanmaz-motor hebt, mag je dan gtl, hvo of bel tanken? Je leest het allemaal in Zeilen 04/2022. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 20 april verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto: © Bertine van Dijk

Last modified: 4 april 2022
Sluiten