Van klein kajuitzeiljacht tot meterslang schip; zeilboten heb je in allerlei soorten en maten. Wij zeilen, testen en fotograferen het hele jaar door allerlei verschillende typen boten; van gloedjenieuw tot al decennia geliefd en van solozeilers tot wedstrijdbakken met een uitgebreide bemanning.
Nu zijn we benieuwd naar waar jullie, Zeilen-lezers, zelf in varen. Wat is eigenlijk de populairste zeilboot van Nederland?
Heb je een eigen zeilboot? Vul hieronder het merk, type, lengte en bouwjaar in en laat het ons weten! En als je ons graag meer over je geliefde boot zou vertellen, laat dan vooral ook je e-mailadres achter.
Last modified: 13 juli 2023
De Aloa 27 past mij bijzonder goed. Vanwege de diepte van 1.45m, de hoogte van 12m., heel geschikt voor het vaargebied, dat zijn meestal de Nederlandse binnenwateren. Vanwege de indeling waarbij er bijvoorbeeld geen maststeun in de kajuit staat en het feit dat de boot gemakkelijk alleen te zeilen is maar ook goed ruimte biedt aan vier personen.
Inderdaad,leuke boot.
Veel gezeild rond Corfu met Aloah charters
De Aira22 is voor mij de perfecte dagzeiler. Ik zeil op de Friese meren. De boot is ook prima alleen te varen met de zelfkerende fok en de elektromotor. Leuk is ook dat je een van de snelsten bent en ook nog comfortabel. Het is een soort GT onder de zeilboten.
Ik heb een Jullien Micro Challenger 5.50. Is dit de enige van Nederland?
In ieder geval tot nu toe de enige met deze boot die gereageerd heeft!
Comfort. Hoef met mijn 1,97m lengte niet gebukt door de boot te lopen. Luxe achteruit met een heerlijk tweepersoons bed. Zeilt ook nog eens sneller dan verwacht. Heel blij mee. Een boot om nog vele jaren van te genieten.
Sinds anderhalf jaar een Albin Vega uit 1978, veel aan opgeknapt en verbeterd. Heb mede door het klussen een grote waardering voor de zeer degelijke constructie. Diepgang, strijdbare mast en zeileigenschappen spreken mij aan. Absoluut zeewaardig en ruimte voor 4 personen.
Vorig voorjaar (2022) hebben wij onze nieuwe aanwinst op Sicilië gekocht. Een Dufour GL 445. Ze was in het bezit van een Frans koppel die meer van hun kleinkinderen wilden gaan genieten. Vorig jaar zomer hebben we haar in 6 weken naar Nederland gevaren. Onze éérste oceaan-reis. Hiervoor hadden we alleen op de meren en de Waddenzee gevaren.
Het werd een geweldige en soms ook spannende tocht. We zijn niet helemaal schadevrij in Nederland aangekomen
(onderweg is onze kotterstag gebroken) maar wat zijn we er onwijs trots op dat we het “gewoon gedaan” hebben!!
De boot is geweldig! We genieten van haar met volle teugen! We hebben afgelopen maanden een hoop werk verricht, zodat ze weer topfit is!
(Instagram @sognobagnato)
Dat klinkt als een goed begin van meer zeilavonturen! Welke bestemmingen staan er op de planning met jullie Dufour?
Sinds 2019 ben ik eigenaar van een Marieholm IF uit 1974. Het is een boot met een mooie klassieke lijn. As ik over de meren zeil gaat er standaard een duim omhoog en wordt er een compliment gegeven. De boot is mosgroen van kleur wat zich onderscheidt van andere boten. De Marieholm IF is een ontwerp uit 1968. Het is een zeer degelijk gebouwde langkieler van 2300 kg, 7,85 lang en 2.20 breed. Door zijn kiel vaart hij zeer stabiel en ook met veel wind rechtdoor zonder loefgierig te zijn. Ik zeil veel solo op de boot en ga dan bijvoorbeeld een weekje over het IJsselmeer naar Friesland. Dit type boot is zeer populair in Nederland onder toerzeilers en er worden ook veel klassewedstrijden mee gezeild. Er is een actieve vereniging met liefhebbers van deze boot.
Meer over deze dit type boot vind je op YouTube, bijvoorbeeld via de volgende link;
https://youtu.be/ETyuQ77E_LA
Wij hebben sinds 2019 een Beneteau Oceanis 40. Deze bevalt ons prima en zeilt goed op zee. Onze ligplaats is op het IJsselmeer maar in de zomer maken we lange reizen naar het zuiden.
Benieuwd naar de populairste zeilboot in Nederland.
Zeilersgroet uit België,
Marc
Ha Marc, ook van onze Belgische lezers horen we graag waar ze in varen!
Na ruim 25 jaar stalen platbodems te hebben gevaren ben ik sinds kort de trotse eigenaar van een Allures 45 met midzwaard en lijkt het de gedroomde combinatie van zeewaardigheid, robuustheid want aluminium, en de mogelijkheid op ondiepe ankerplekken te komen en droog te vallen. Tot zover bevalt het heel goed, deze zomer de vuurdoop naar Scandinavië en daarna wellicht verder de wereld in.
Dat klinkt ideaal. Welke plekken in Scandinavië staan er op de planning?
Grundel 50 voet 30 ton
Een schip met een lang verhaal en indrukwekkende rebuilt en historie.
Zeer sterk en zeewaardig, nu op de azoren en gezeild met vrouw en kids rondom/rondje atlantic.
Origineel een grundel uit 1970 maar tussen 2000 -2020 compleet rebuilt en vernieuwd.
Instagram: @sailingzorra
De populairste?
Als je naar aantallen kijkt: Bavaria.
Fijn dat er zovelen gelukkig mee zijn,
maaruh, niet voor mij.
Wij zijn dolgelukkig met onze Etap 37s. Gekocht van een ouder Belgisch echtpaar in Kortgene, we zijn zelf Zeeuwen, die er alleen mee op het Veerse meer hebben gedobberd. Arme boot, dus meteen na aankoop meegenomen naar onze Oosterschelde waarbij deze meteen goed werd getest. Het leek een paard wat wilde losgaan…..stampen, snuiven en kraken maar wat was het heerlijk. Voor zowel ons als de boot. Ik geloof het echt.
Mijn SWAN40,geweldig varen.
Schrok wakker toen ik bij de gesloten brug aankwam
Richard,
Wij zeilen sedert 1979 een Kelt 620 met nummer 821. Een geweldig schip, snel maar wel gevoelig en komt enorm hoog aan de wind met behoud van snelheid. In de clubwedstrijden lang clubkampioen geweest. Sedert lang vaar ik haar solo, nu hoofdzakelijk op Reeuwijk .
Helaas komen we (kom ik) niet meer naar buiten. Het is ons 4e schip.
de eerste was een kleine BM (ca. 1956) daarna een Valk met een vaste kap die we helemaal hebben opgezeild.
Aansluitend een klein bootje achter de auto, veel mee gevaren op de Grevelingen. Ik hoop nog lang mee te kunnen.
Ach een Kelt 620. Ooit had mijn vader die met zeilnummer 615. We hebben er eindeloos mee gevaren. Fijne boot!
Mooi om te lezen!
Ik heb sinds dit vaarseizoen (2023) een Kelt620 aangeschaft. We zijn haar stukje bij beetje aan het opknappen, het lijnwerk en de verflaag zijn aan wat onderhoud en liefde toe. Tot op heden zeilt ze geweldig, ik ben voornemens er de Nederlandse binnenwateren mee af te stropen, en wat kajuitzeilcursussen te gaan volgen, wie weet durf ik er dan over een jaar of twee ook mee naar buiten..
Sinds 2005 een North Beach 24. En ik wil nooit meer anders. Vaargebied van Friese meren tot Noorse zuidkust. Droogvallen op het Wad. Min diepgang 0,85 en met zwaard neer 1,60m.
In 2022 heb ik een FF65 zelf afgebouwd. Werkelijk een mooie ervaring om zelf bezig te zijn en het scheepje te zien groeien. Ben zeer druk geweest met dit Coronascheepje, we hadden toch niets anders om handen. Veel steun gehad van de werf die de romp casco heeft gemaakt. Resultaat is een fantastisch zeilend schip met echt mooie looks, een echt hoofden draaiertje!
Een Etap 22 uit 1978. Een bekende bescheiden klassieker. Voldeed in Corona tijd als thuiskantoor vanwege goede ruimte om in te werken en waarmee we in 2021 eerste werden met de dinsdagavond wedstrijd serie bij ZV Het Y in Durgerdam. Ook de Zuiderzeeregatta werd gewonnen. Absoluut onbeminde maar door ons o zo geliefde praktische en snelle budget SW ‘racer’ van Belgisch/Nederlandse bodem.
Wij varen met een Westerly Centaur op het wad vanuit Lauwersoog. Deze Westerly is niet de meest sportieve zeiler maar wel een hele ruime droogvaller en dat is precies wat wij leuk vinden: zwerven over Lauwersmeer en wad + Noordzee en ankeren/droogvallen waar we willen, met respect voor de omgeving. En je kan ‘m makkelijk alleen varen. Met een zonnepaneel erop en toiletzakjes ipv spoelwc zijn we zelfvoorzienend en hebben we geen haven nodig. Een droogvallende Ovni lijkt me geweldig maar tot ik daar geld voor heb voldoet onze Centaur prima. 😉
Wij varen nu bij de Azoren in onze Wauquiez Centurion 40S. Doel is om het ‘rondje atlantic’ te maken zonder tijdsdruk. Bij het grote publiek een onbekende boot. Wat ons bevalt aan deze boot is dat t’ie ingericht is voor 2 mensen (twee cabins), met douche en grote diepe bakskist waardoor bijv onze fietsen ook mee kunnen. Verder staat de boot qua degelijkheid en inventiviteit van bouwen op ‘Scandinavisch niveau’. Wat op de lange afstanden ook telt is dat het een snelle boot is. Gemiddelden van 6,5/7 knp bij 15 tot 19knp wind is ‘gewoon’. Staat de code zero erbij dan nog met gemak een knp erbij! Bij een oversteek scheelt dat dagen!
Tot slot is het qua design een boot die ook vandaag de dag niet misstaat. Kortom een ‘beauty’!
Mijn man en ik hebben 3 jaar geleden het schip van mijn ouders overgenomen. Zij hebben 30 jaar met dit schip mooie reizen (vooral richting de Oostzee) gemaakt. Het betreft een aluminium KOOPMANS 33ft met bouwnummer 98. Ik was 16 toen mijn ouders dit schip kochten. Toendertijd was dit een behoorlijk groot schip, terwijl we tegenwoordig één van de kleinere zijn. Naast een stukje emotionele waarde is het schip oerdegelijk en sterk gebouwd. Mijn man en ik zijn afgelopen zomer ook voor het eerst naar de Oostzee geweest en dit beviel ons ontzettend goed. Natuurlijk is het voor mijn ouders ook erg fijn dat hun vertrouwde en geliefde schip door ons overgenomen is en dat wij er net zo van genieten als zij ooit deden. Mijn vader vaart ook nog regelmatig mee met zijn 78 jaar, maar dit is dan ook een watersporter in hart en nieren. Al met al zijn wij ontzettend blij met en trots op ons prachtige mooie vrij unieke schip waar we regelmatig complimenten over ontvangen!
Als wedstrijdzeiler vaar ik (na de Schakel, Solo, Kolibri en een Waarschip 660+) met de DragonForce 65. Iedere woensdag en Zondag, het hele jaar door varen we wedstrijden, zolang er geen ijs ligt.
De boot is met ca. 85000, één van de grootste eenheidsklasse ter wereld,
slechts 65 cm lang en de stuurman blijft aan de kant met een zender.
Het gevoel van varen blijft wel gelijk aan de ‘grote’ boten. Steeds meer bekende zeilers kom ik in deze klasse tegen.
Heel leuk om te doen en een nieuwe boot met zender kost nog geen €300.
En eh …. het zijn géén speelgoedbootjes !