‘s werelds succesvolste bouwer van dagzeilers Saffier Yachts brengt een 46-voets kajuitjacht op de markt, de Saffier SL 46. “Nee, dit is geen dagzeiler meer. Het is een performance cruiser,” zegt Sales Director Kay Heemskerk. Een toerwedstrijdjacht. “Dus we hebben de huisstijl ook aangepast. De ondertitel world class daysailors dekt de lading niet meer.” Maar liefst vijf exemplaren zijn er vanaf tekening verkocht. “En de eerste gaat in juni te water.”
Luxe en zeilkwaliteiten
De letters SL in de modelnaam Saffier SL 46 staan voor Saffier Luxury. Handelsmerk van de nieuwe boot: compromisloos in zeilkwaliteiten, ultieme luxe en ongeëvenaard in stijl en comfort. Voordat het eerste exemplaar klaar is, valt natuurlijk nog niet met zekerheid te zeggen of die beloftes ook realiteit geworden zijn, maar gezien onze ervaring, de reputatie en de palmares van Saffier, is er geen woord teveel beloofd. Toch: een kajuitjacht is geen dagzeiler, dus we behouden een gezonde kritische blik op het resultaat.
Wat is het?
De Saffier SL 46 is de eerste Saffier in decennia die standaard met een zeereling is uitgevoerd. De boot voldoet aan CE-categorie A en is dus ‘gewoon’ een zeegaand kajuitjacht. De boot beschikt over een extreem grote kuip, een relatief ver naar achteren geplaatste mast en een slanke kajuitopbouw. Aan het formaat van de kuip is extra aandacht besteedt. Saffier spreekt van een outdoor living room, waar plaats is voor de volledige bemanning en waar je, door gebruik van L-vormige banken, ook rond de kuiptafel kunt zitten in plaats van alleen maar tegenover elkaar.
Bijbootgarage
Zoals gebruikelijk bij Saffier komt alle bediening samen bij de stuurpositie, zodat de boot eenvoudig door één persoon te zeilen is. De stuurpositie is ongeveer in het midden van de kuip geplaatst. De ruimte achter de roerganger is flexibel in te delen. Dat wil zeggen: de boot is verkrijgbaar in een MED- en een NORTH-uitvoering. De MED-uitvoering beschikt over een laag achterdek, dat dient als verlengstuk voor het zwemplatform. Bij de NORTH-uitvoering is die ruimte omgetoverd tot bijbootgarage, zodat de bijboot gebruiksklaar kan worden opgeborgen.
Vier- of zespersoons
Benedendeks is de boot voorzien van twee of drie tweepersoons hutten. Stuurboord achter kan naar wens als multifunctionele ruimte worden ingezet. De eigenaarshut kan met eigen sanitaire ruimte of met kastpartij en wastafel worden uitgevoerd. Een L-vormige kombuis, toiletruimte, navigatietafel en reguliere indeling salon zijn standaard.
Zeileigenschappen
De boot beschikt over een relatief grote keerfok, zodat je ook met een knik in de schoot nog profijt hebt van de voordriehoek zonder zeil te hoeven wisselen. Gebruik van een code 0 of een gennaker ligt overigens in de lijn der verwachting, zeker gezien de relatief lange vaste boegspriet. Met een aandewinds zeiloppervlak van 118 vierkante meter komt de slechts 10,9 ton zware 46-voeter gemakkelijk vooruit. Voor de liefhebbers: de verhouding zeiloppervlak/waterverplaatsing (SA/D) is 23,81. Een getal van 20 of 21 is zo’n beetje gemiddeld voor een snel toerjacht, terwijl een puur toerjacht rond de 18 of 19 uitkomt. De boot is voorzien van torpedokiel en enkel roer en kan optioneel met een koolstof mast worden uitgevoerd.
Grote stap?
De succesvolle IJmuidense werf verhuisde vorig jaar naar een grotere locatie in dezelfde plaats nadat ze uit hun jas waren gegroeid. Intussen varen er over heel de wereld Saffiers rond. Hoewel de werf ook een 37-voets Saffier bouwt, is de stap naar 46 voet behoorlijk groot. “Dit model is ontwikkeld na vragen uit de klantenkring,” zegt Heemskerk. “Meerdere mensen zochten een grotere boot van 45 à 46 voet en zeiden: we willen wel bij jullie blijven, maar jullie hebben niet wat we zoeken. Daarom zijn we uitgekomen op deze boot.”
De Saffier SL 46 is verkrijgbaar vanaf 701.800 euro inclusief 21 procent btw en valt daarmee in het hogere segment.
Specificaties
Lengte over alles 14,90 m
Lengte romp 13,75 m
Breedte 4,45 m
Diepgang 2,20 m
Waterverplaatsing 10,9 ton
Zeiloppervlak 118 m2
Vanafprijs (incl. 21% btw) 701.800 euro
Prachtige schepen en geweldige zeilers
Ik verwacht dat dit schip geen uitzondering zal zijn.