Boten

Boot van het Jaar 2023: Saffier se 24 lite

De boot won het van de Jeanneau Yacht 55 en de Bestevaer 36 SY

11:11

Saffier se 24 lite (c) Laurens Morel

De Saffier se 24 lite heeft de Zeiljacht van het Jaar Innovatieprijs 2023 gewonnen. De boot won het van de andere genomineerden, de Jeanneau Yacht 55 en de Bestevaer 36 SY. Het bleek extreem moeilijk om vanuit de discussie een winnaar te kiezen. Na het tellen van de scores voor design, constructie, vaareigenschappen, innovatief karakter, prijs-kwaliteitverhouding en geslaagdheid van het concept lagen alle scores dicht bij elkaar, maar bleek er toch één unanieme winnaar. De Saffier se 24 lite blonk uit in alle aspecten en verdient daarmee de Zeilboot van het Jaar Innovatieprijs 2023. Een impressie van de dag en de boten.

Drie sterke kandidaten, één winnaar

Tijdens de testvaarten in het weekend voorafgaand aan de Hiswa te Water worden de drie boten in veranderlijke omstandigheden aan de tand gevoeld. De zuidwestenwind brengt buien en 15 tot 25 knopen wind en buien met zich mee. We delen de vierkoppige jury in twee en schepen in op de Jeanneau Yacht 55. Donkere wolken naderen, maar gelukkig beschikt de 55 over een enorme overdekte ruimte van waaruit alle zeilen kunnen worden bediend. Geen zeilpak nodig.

Stuurpositie en vaste buiskap op Jeanneau Yacht 55. (c) Marinus van Sijdenborgh de Jong

Terras aan het water

We zeilen met gereefd grootzeil en de keerfok. De boot laat zich, met dank aan de dubbele roeren, uitstekend sturen. Voor zicht op het grootzeil moeten we even een stapje opzij doen vanaf de stuurpositie – maar ook dat kan droog. Gewoon genieten van de omgeving? We hebben het terras met uitzicht op het water gewoon bij ons. Stuurautomaat aan en op naar de volgende ankerplek! Favoriet: het zithoekje onder de vaste buiskap.

Jeanneau Yacht 55, dit exemplaar zonder hard top (vaste bimini) (c) Gilles Martin-Raget/Jeanneau

Uit het juryrapport: “Het grootste geteste jacht is de 55-voeter van Jeanneau Yachts. Het is een onmiskenbaar moderne boot. De werf heeft goed gekeken naar wat de doelgroep wil, namelijk luxe, ruimte en privacy. De indeling van de boot is innovatief en uniek. Zo hebben de twee gastenverblijven elk hun eigen ingang vanuit de kuip. Dat maakt het gehele voorschip met kombuis en salon tot het domein van de eigenaar. Er is zoveel ruimte aan boord dat de jury sprak van een catamaran met slechts één romp, een monocat. Met deze boot moet het lukken om zelfs verstokte motorbootvaarders enthousiast voor het zeilen te maken.”

Planeren

De Saffier se 24 lite is aan de beurt. Een lichtgewicht boot, waarvan de volgende bouwnummers naar verluid nog zo’n 300 kilo lichter zijn door vacuüminfusie, met genereus zeiloppervlak. Benedendeks kunnen we wel wat droog wegleggen en eventueel slapen, maar verder is het duidelijk: hier is wel een zeilpak nodig. We hijsen de zeilen en kruisen op door de vaargeul. We zitten heerlijk op het randje en ondanks de helling is de boot met twee vingers te sturen. Stokpaardje van Saffier: “roerdruk betekent weerstand en dus snelheidsverlies.” Overstag gaat makkelijk met de keerfok.  Met de keerfok gaat dat gemakkelijk. We bombarderen een van de vaargeulboeien tot bovenboei en hijsen de gennaker. De zuidwester stuwt de golven in onze rug, perfect om te planeren. De eerstvolgende vlaag duwt de boot naar 11 knopen snelheid. Fantastisch!

De Saffier se 24 lite zeilt heerlijk. (c) Laurens Morel

Draadloos

Terug aan de wal – motorvermogen op afroep beschikbaar door de elektromotor – kijken we even naar de verdere uitwerking van het concept. Deze boot is voorzien van optionele koolstof mast en giek, PBO verstaging en is draadloos gemaakt. Sensors in de masttop met zonnepanelen, ingebouwde zonnepanelen voor het voeden van de voorstuwing en oplaadbare instrumenten maken de boot eenvoudig.

De Saffier is vrijwel draadloos uitgevoerd. Geen boordaccu, geen walstroominstallatie. (c) Marinus van Sijdenborgh de Jong

Uit het juryrapport: “De Saffier se 24 lite is het kleinste model uit de Speed en Elegance-lijn van Saffier. Het is een serieuze speelboot en tegelijk een boot waar je met vier man een nachtje op zou kunnen doorbrengen. De zeileigenschappen spelen de hoofdrol, naast de snelle, stoere en moderne uitstraling. Innovatief is de gedachte over stroomgebruik aan boord. Er is geen boordstroom, alle instrumenten zijn mee te nemen om thuis op te laden. De zonnepanelen zorgen voor het opladen van de elektrische aandrijving. Ook is de Saffier se 24 lite makkelijk trailerbaar, wat een enorm vaargebied opent. En het zeilen is met deze 24-voeter een feest voor jong en oud.”

Wel water over dek, maar bemanning blijft droog. (c) Marinus van Sijdenborgh de Jong

Je leest meer over de Saffier se 24 lite in Zeilen 10/2023, die eind september verschijnt.

Compacte kwaliteit

De laatste testvaart is met de aluminium Bestevaer 36 SY. Het regent pijpenstelen en het waait flink, maar daardoor laat een Bestevaer zich niet afschrikken. Voor de gelegenheid is ontwerper en gedeeld eigenaar Gerard Dijkstra ook aan boord. De boot zo duurzaam mogelijk gebouwd en uitgerust – een sterk punt waar de werf ten onrechte niet veel nadruk op legt. Deze boot is uitgerust met een Oceanvolt elektromotor, die onder zeil weer energie genereert. Zowel de kiel als het aangehangen roer zijn opklapbaar, zodat de boot een minimale diepgang heeft van 70 centimeter en eenvoudig kan droogvallen.

Op z’n plek op de Hiswa te Water 2023 (c) Marinus van Sijdenborgh de Jong

Beschut

We hijsen de eveneens van gerecyclede materialen gemaakte zeilen (Elvström Ekko) en wenden de steven richting Amsterdam. Nieuwe buien dienen zich aan. Overal op de boot zijn eenvoudige, praktische en zeewaardige oplossingen aangebracht. We voelen de korte, steile golven van het Markermeer op deze koers goed, maar de boot geeft geen krimp. Met de verlenger in de hand kunnen we van onder de overkapping sturen, maar in het dekhuis(je) zijn ook twee prachtige plekken met goed uitzicht naar voren. Leve de stuurautomaat!

Buien aan de horizon. (c) Marinus van Sijdenborgh de Jong

Waterhoos?

Onder een van de donkere wolken vormt zich een trechter, die langzaam naar het wateroppervlak toe kruipt. Geen boot die dat beter zou kunnen hebben dan deze, maar we draaien toch om, voor een prachtige lopende wind huiswaarts. Onder enkel gereefd grootzeil en de fok, met bakstag en bulletalie aangetrokken, zeilen we met 8 knopen terug naar Lelystad op deze solide alleskunner. Prachtig!

Uit het juryrapport: “De Bestevaer SY 36 is het kleinste jacht uit de Bestevaer lijn die door Gerard Dijkstra is ontworpen. Deze SY 36 is niet bedoeld voor oceaanoversteken, maar ontworpen om droog te kunnen vallen en kortere zeilreizen te maken. De boot is innovatief in zeer veel details. Duurzaam zijn met name het gebruik van gerecycled aluminium de elektrische aandrijving en de zeilen van hergebruikte kunststoffen. De jury omschreef het als een compact jacht waarin een leven lang zeilervaring is verwerkt. Als je aan boord van deze boot stapt, lijkt het alsof de tijd even is stilgezet. Maar wel op een zeer mooi moment.”

(Hiswa) Boot van het Jaar Prijzen

De Zeiljacht van het Jaar Innovatieprijs is een prijs voor een nieuw model zeiljacht dat na september 2022 beschikbaar is gekomen op de Nederlandse markt. Het jacht moet voldoen aan diverse criteria, waarbij innovatie zwaar meeweegt.

Kay Heemskerk (l) ontvangt de Zeilboot van het Jaar Innovatieprijs 2023 uit handen van Zeilen-redacteur en jurylid Marinus van Sijdenborgh de Jong. (c) Ben Rutte

Voor deze prijs bestond de jury naast de Voorzitter Arjen Rahusen en secretaris Alex Hoeve uit vier juryleden: Marinus van Sijdenborgh de Jong van Zeilen, Paul van den Keybus van het Belgische blad Varen, Epco Ongering van boottesten.nl en Bert Bosman van IVA Business School.

De prijs is een van de vijf die worden gegeven in het kader van de (Hiswa) Boot van het Jaar-verkiezingen. Naast de Zeiljacht van het Jaar Innovatieprijs zijn er ook prijzen uitgereikt voor sloepen & tenders en motorjachten, is er een Start Up- en een Oeuvre-award uitgereikt. De Oeuvreprijs ging dit jaar naar jachtontwerper Gerard Dijkstra.

 

Tags: Last modified: 4 september 2023
Sluiten