Conclusie
Het reclamemateriaal van de Duitstalige folders schept enige verwarring. Begrippen als ‘trailerbaar’, ontwerpcategorie ‘B-Ocean’ wekken verwachtingen die niet waar te maken zijn. Ook de uitroep dat de Café zich helemaal thuis voelt bij zwaar weer, slaat nergens op. Hoewel de berekeningen aantonen dat de boot zich voor zijn lengte nog aardig comfortabel gedraagt in golven, mogen we daar niet teveel van verwachten. Het comfort op kleine boten op volle zee is nu eenmaal vergelijkbaar met dat op een crossmotor op een hobbelige zandweg.Ook gaven we al aan dat het kapseisrisico van een dergelijke kleine, vrij brede en lichte boot aanzienlijk is.
Gelukkig is het folderontwerp van de Nederlandse importeur dat we vlak voor de publicatiedatum van dit nummer toegezonden kregen, iets realistischer. Helaas blijft hij de Café 27 trailerbaar noemen en verzuimt erbij te vermelden dat u dit schip waarschijnlijk niet achter uw auto mag slepen en slechts onder dezelfde wettelijke beperkingen als elk groter en zwaarder schip over de weg mag vervoeren.
Dat doet niets af aan het feit dat de Café 27 een aanwinst is op de Nederlandse wateren. Het is een boot met een moderne sportieve uitstraling, uitstekende lichtweereigenschappen, een opmerkelijke degelijke constructie en behoudens enkele onvolkomenheden, goede afwerking. De technische installatie en de inbouw van de motor zijn uitstekend. De isolatie van de motor laat wat te wensen over.
En dan de prijs. Voor 62,500 euro wordt de boot wel erg kaal geleverd. Andere boten met dezelfde sportieve pretenties in deze lengte, zoals de Bénéteau First 27.7, zijn wat goedkoper en worden vollediger geleverd. Een topper als de J92S is iets groter, maar wordt toch wel weer wat duurder. Wie overweegt deze boot als toerboot aan te schaffen, zou ook even kunnen gaan kijken bij bijvoorbeeld de Etap 26i of de Bavaria 30, die completer en voor minder geleverd worden.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Als een libel over het water | Nummer | Jaargang | |
11 | 2006 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Café 27 | onbekend | Testomstandigheden | |
Ketelmeer, Wind 2/3 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Henry Martinak | Café Yachts | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Coolside Yachting | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
8.30 | 7.93 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
Polyester | 2.85 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.19 / 1.65 / 1.75 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 2.6 | 920 | 13.10 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
68.00 | onbekend | I | J | P | E |
10.662 | 3.291 | 10.212 | 3.600 | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Volvo | 12PS | onbekend | Saildrive | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
40 | 80 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | 2 | 4 | 5 | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
62550 | Vaarklaar, zonder zeilen | 79700 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaardluxeprijs is berekend ten behoeve van de prijsvergelijking. Hierbij zijn alle extra’s berekend, die een andere importeur of bouwer in de standaardprijs verwerkt. Vaak zijn de toevoegingen in uw ogen misbaar. U zult dus in de praktijk minder kwijt zijn dan onze standaardluxeprijsberekening aangeeft. Standaard heeft de Café 29 ondermeer een kompas en waterdruksysteem. Bij deze luxeprijs zijn de volgende voorzieningen als extra’s berekend: stootwillen, landvasten, anker en ankerlijn, ankerlier, rolfokinstallatie, klapschroef, 220V plus acculader, tridata ST60, voetpomp, warmwatersysteem, kuipdouche, vuilwatertank, antifouling, transport naar Nederland, vaarklaarmaken, twee brandblussers, grootzeil, genua en driekleurentoplicht. |