Nieuws, Wedstrijden

Nieuwe schipper, nieuwe dromen voor de Malizia- Seaexplorer

Malizia – Seaexplorer blijft strijden onder nieuwe vlag

12:00

Malizia - Seaexplorer during the speed runs of the Défi Azimut in Lorient. 24/09/2023 (c) Vincent Curutchet I Défi Azimut
Beeld: Vincent Curutchet I Défi Azimut

Na twee wereldomzeilingen en zes trans-Atlantische oversteken krijgt de IMOCA Malizia – Seaexplorer een nieuwe bestemming. Boris Herrmann draagt zijn boot over aan Francesca Clapcich en haar team, met als doel: de Vendée Globe van 2028. 

De overdracht werd op 20 maart 2025 bekendgemaakt in Lorient. Clapcich neemt de boot over na The Ocean Race Europe en begint daarna aan een vierjarige voorbereiding op de solo non-stop wereldomzeiling. 

Francesca Calpcich infront of the Malizia - Seaexplorer, a boat she is planning to take to the start of the Vendée Globe 2028 powered by 11th Hour Racing
Beeld: Marie Lefloch / Team Malizia


Bewezen boot, nieuwe campagne 

De Malizia – Seaexplorer, ontworpen door VPLP en gelanceerd in 2022, blijft in de vaart. De boot viel bij de introductie op door de gesloten cockpit en de opvallende spoon bow. Sceptici kregen ongelijk: in The Ocean Race 2022-23 wist Team Malizia een achterstand van 500 mijl goed te maken en won de langste etappe dwars door de Zuidelijke Oceaan. 

Francesca Clapcich onboard 11th Hour Racing in The Ocean Race 2023
Beeld: Amory Ross / 11th Hour Racing

Clapcich neemt het roer over. Ze won eerder The Ocean Race met 11th Hour Racing en was actief in de America’s Cup en de Olympische Spelen. Met deze campagne mikt ze op deelname aan de Vendée Globe — en op samenwerking met wetenschappers en organisaties rond duurzaamheid en gelijkheid. 

Wat verandert?

De boot krijgt een nieuwe naam, maar blijft herkenbaar. De duurzame missie (klimaatbewustzijn, oceaanonderzoek) wordt voortgezet. Technisch blijft Team Malizia betrokken voor ondersteuning. Daarmee blijft een moderne, beproefde IMOCA actief binnen de vloot. Dat betekent meer concurrentie en ervaring binnen de klasse, en daarmee ook spannendere races om te volgen richting de Vendée Globe 2028. 

beeld: Jean Marie Liot / Team Malizia

Herrmann blijft aan boord als mentor

Boris Herrmann blijft ook na zijn tweede Vendée Globe, waarin hij in januari 2025 als twaalfde finishte na 80 dagen op zee, actief binnen Team Malizia. Hoewel hij de Malizia – Seaexplorer heeft overgedragen aan Francesca Clapcich, blijft Herrmann betrokken als technisch adviseur en mentor. Zijn ervaring speelt een belangrijke rol bij de verdere ontwikkeling van het team en de voorbereiding op nieuwe races.

Photo sent from aboard the boat Seaexplorer - YC de Monaco during the Vendee Globe sailing race on November 27, 2020.
Beeld: Boris Hermann – foto verzonden tijdens de Vendee Globe 2020

Eerste races

Na de officiële overdracht stapt Clapcich snel het wedstrijdveld in: in oktober 2025 start ze solo in de Transat Café L’Or, van Le Havre naar Martinique. Daarna volgen meer IMOCA-races om kwalificatie en ervaring op te bouwen. 

Lees hier over team Malizia in ‘The Ocean Race.’ of de weg van Hermann in de Vendée Globe.

Cover beeld: Vincent Curutchet I Défi Azimut

Tags: , , , , , Last modified: 29 April 2025
Sluiten