Conclusie
De Titan 910 is een goed ontworpen, goed zeilende en stevig geconstrueerde boot. Aan de buitenkant is hij uitstekend afgewerkt. Het beslag is keurig gemonteerd en uitgelijnd, maar de dekuitrusting is minimaal. De salon met zijn ruimbemeten banken en goede kussens spreekt ons aan.
Hedendaagse standaardvoorzieningen als een douche, warm water en een koelelement in de koelbox zijn optioneel. De poging tot isolatie van de motor is prijzenswaardig, maar het resultaat blijkt nihil. De havenaccommodatie zoals de hutten in de voorpiek en het achteronder zijn krap bemeten.
En daar zit een anachronisme; de sfeer en de voorzieningen onderdeks ademen de geest van eenvoud, eigen aan de zelfbouw hechthouten multiknikspanten uit de jaren zeventig en tachtig. Er zijn onzes inziens maar weinig zeilers die daarnaar terugverlangen.
Tenslotte de prijs. Uiteraard hebt u daarvoor een stevig gebouwd hechthouten schip van goede kwaliteit, waarop u tijdens de bouw nog invloed uit kunt oefenen. Voor dit bedrag koopt u echter ook een twee meter langer, volledig uitgerust product van een moderne bootfabriek. Dat ligt niet aan de materiaalkosten, verzekert men ons, maar aan het aantal manuren dat voor de constructie en afwerking van de boot nodig is. Als dat waar is, lijkt ons voor de jachtbouw in hechthout weinig toekomst meer.
Specificaties
Titel | |||
---|---|---|---|
Een traditie voortgezet | Nummer | Jaargang | |
08 | 2003 | Merklogo | |
Merk | Type | ||
Titan 910 | onbekend | Testomstandigheden | |
Wolderwijd, Wind NO 2/3 | Fotograaf-foto | ||
Tekening | |||
Ontwerp | Bouw | ||
Satellite Yacht Design/ Kees van de Stadt | Jachtwerf Van Workum | Leverancier Nederland | Leverancier Belgie |
Titan Yachts / Cabra Yachting | onbekend | Lengte romp | Lengte waterlijn (Lwl) |
9.10 | 8.20 | Rompmateriaal | Breedte romp (Bmax) |
onbekend | 3.12 | Kielsoort | Diepgang Standaardkiel |
onbekend | 1.60 | Diepgang | Waterverplaatsing | Ballast (Kielgewicht) | Masthoogte boven waterlijn |
onbekend | 3.1 | 1250 | 13.56 | Aandewinds zeiloppervlak | Bijgeleverde zeilen |
onbekend | Grootzeil, fok | I | J | P | E |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Motormerk | Motortype | Motorvermogen | Motortoevoeging |
Yanmar | 1GM10 | 9.1 | onbekend | Inhoud brandstoftank | Inhoud watertank | Inhoud vuilwatertank |
50 | 85 | onbekend | Douche | Hutten | Slaapplaatsen | Slaapplaatsen maximaal |
onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | Stahoogte bij luik | Stahoogte bij hoofdschot |
onbekend | onbekend | Prijs vanaf | Prijs-vanaf-toevoeging | Standaardluxeprijs | Standaardluxeprijs-toevoeging |
129500 | onbekend | 150000 | onbekend | Specificatietoelichting |
De standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. Hierin zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs standaard aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaard-luxeprijs berekend. Hier zijn de volgende extra’s berekend: 2-cilinder motor, buiskap, zeilhuik, rolreefinrichting fok, GPS, marifoon + antenne, verwarming, ankerbeslag met rol, anker, ketting en lijn, windset, koelboxelement, boiler + warmwater kombuis, douche in natte cel + afvoerpomp, walaansluiting en acculader, extra service accu, starre giekneerhouder, genuarails, genualieren op kuiprand, lazyjacks, 3 blads klapschroef. Boouuwwppakket. De Titan 910 kan als bouwpakket worden geleverd. Romp en schotten zijn dan compleet en u kunt de boot zelf afbouwen en schilderen. De werf levert afzonderlijke pakketten voor motor, beslag, tuigage, elektra, sanitair en zeilen. Afbouwpakketten totaal: €84.675 |