Actueel, Nieuws

Mischa Heemskerk: ‘Vliegboten in opmars’

12:52

Mischa Heemskerk over vliegbotenDinsdagavond gaf catamaranzeiler Mischa Heemskerk een lezing over vliegboten en vleugelzeilen. In het clubgebouw van de WatersportVereniging Braassemermeer – van waaruit tijdens het paasweekend ook de internationale Easter Regatta plaatsvindt – sprak hij voor zijn eigen vereniging. Ook niet-leden waren welkom. Marinus van Sijdenborgh sprak Heemskerk voor Zeilen.

Duizendpoot

“Mensen raken nog wel eens in de war door alle verschillende dingen die ik doe”, zegt Heemskerk, die betrokken is bij meerdere projecten. “Maar al die dingen zijn ook wel met elkaar verbonden.”

A-klasse

Mischa Heemskerk op A-cat foto Richard GladwellHeemskerk zeilt voor zichzelf en als ontwikkelaar voor het DNA Design Team mee in het A-klasse circuit, waarbij in eenpersoons catamarans wordt gevaren. Hoewel uitgerust met voortstuwing van ‘ouderwets’ zeildoek, zijn de appendages zo gevormd dat de boot kan vliegen. Heemskerk werd in 2012 wereldkampioen in de A-cat. “De dingen voor DNA doe ik op projectbasis. Ik lever data en feedback voor de finetuning van hun A-cats.”

C-klasse

Daarnaast zeilt hij ook in de tweepersoons C-klasse catamarans voor Team Hydros. “Wat er aan de basis staat van Team Hydros? De Zwitserse bank Lombard Odier heeft een vermogen van 120 miljard en ze vonden het nuttig dat wij konden zeilen”, antwoordt Heemskerk tijdens de lezing op een vraag uit het publiek.

“Nee, zonder gekheid. De bank ondersteunt technologische ontwikkeling. ‘Do more with less’ is de filosofie van de bank. De data die wij leveren over het gebruik van de wing (het vleugelzeil red.) wordt bijvoorbeeld gebruikt voor windmolenparken. De rotorbladen van de eerste molen vangen alle wind, maar alle molens erachter krijgen vuile wind. Met de juiste kennis en het juiste ontwerp kun je de achterste molen in plaats van bijvoorbeeld 50 procent van zijn maximum op 80 procent van zijn maximum laten draaien.”

GC32

GC32 afbeelding thegreatcup.comHeemskerk is naast zijn activiteiten in de A- en in de C-klasse ook nog druk met de GC32, een catamaran die specifiek ontworpen is voor het Great Cup wedstrijdcircuit. Het Great Cup-circuit is in het leven geroepen als reactie op de introductie van de Nacra 17 en de ontwikkelingen bij de 34e America’s Cup. De GC32 biedt amateurzeilers ook de mogelijkheid wedstrijden te zeilen in catamarans met draagvleugels. De GC32 is uitgerust met conventionele zeilen en is daardoor gemakkelijker te tuigen en te zeilen dan catamarans met een vast vleugelzeil. De S-vormige zwaarden maken vlucht mogelijk. “We zeilen met de GC32 al bijna drie keer sneller dan de wind”, zegt Heemskerk.

Vliegende boten in opmars

Dat er steeds meer vliegende boten op het water verschijnen is volgens Heemskerk onvermijdelijk. “In de jaren ’70 en ’80 waren ze er volop mee bezig. Zelfs de marine had draagvleugelboten. Om de een of andere reden zijn ze daarna een tijd weggeweest. Nu zijn ze weer terug. Onder andere door de aandacht voor Hydroptère en de America’s Cup.”

Vliegende monohulls?

Krijgen we straks dan ook vliegende monohulls? Kleine zwaardbootjes als de Moth zijn reeds voorzien van draagvleugels. Op de Hiswa in de RAI heeft u, weggestopt achter de zeilsimulator, een met draagvleugels uitgeruste Laser kunnen bewonderen. “Op een Laser kun je nog veel doen met je lichaamsgewicht. Op een zwaardere enkelromper heeft dat minder effect”, volgens Heemskerk. “En je blijft zitten met je richtend moment. Op een brede catamaran is die veel groter en kun je veel meer zeil zetten. Met meer zeil kan een boot sneller varen en komt hij makkelijker uit het water.”

Aan het eind van de lezing vraagt iemand Heemskerk nog even terug te keren naar de eerste dia van zijn presentatie, waarop een traditionele klipper te zien is. “Of die ook kan vliegen? Met een lange arm en een zwaar gewicht komen we een heel eind denk ik”, lacht Heemskerk. “Als iemand in wil investeren tenminste.”

Foto voorpagina ADimages

Last modified: 18 april 2014
Sluiten