Goed nieuws, je hebt een boot gekocht. Maar om een geregistreerd zeeschip over te nemen, moet je je zaakjes op orde hebben. Het regelen van alle benodigde documenten kan als een donkere bui boven je hoofd hangen na de aankoop van een schip. Zeilen zocht uit wat de rol van de notaris is en hoe het werkt met het overnemen van een Kadaster-registratie. Wat blijkt? De Kadaster-registratie overnemen met hulp van een notaris is duurder dan het schip uit- en opnieuw inschrijven.
Als het schip dat je koopt geregistreerd staat bij het Kadaster, heb je twee mogelijkheden. Je kunt het schip uitschrijven bij het Kadaster (of de verkoper dit laten doen) of je neemt de registratie over. De registratie neem je direct over met hulp van een notaris, of het schip wordt uitgeschreven bij het Kadaster en je schrijft het schip daarna weer in.
Uitschrijven bij het Kadaster
De teboekstelling is eenvoudig te beëindigen bij het Kadaster (‘doorhaling teboekstelling‘). Je zou ervoor kunnen kiezen om dit te doen als je geen plannen hebt om verre reizen met je zeilboot te maken. Bij de rechtbank Rotterdam vraag je een machtiging aan. Hiervoor moet je twee bewijsstukken aanleveren: het (gewaarmerkte) document ‘Eigendomsinformatie Schip’ en het (gewaarmerkte) document ‘Hypotheekinformatie Schip’. Per document kost dit €16. Ook onderteken je het formulier ‘Doorhaling teboekstelling schip’. Vervolgens wordt te teboekstelling beëindigd en staat je boot niet langer geregistreerd in de openbare registers.
Overnemen Kadaster-registratie met notaris
Mocht je wel van plan zijn om op langere zeilreizen te gaan, kan het handig zijn om een Kadaster-registratie te behouden. Dit omdat je hiermee een nationaliteitsverklaring en een zeebrief kan aanvragen waarmee je gemakkelijker verre havens binnenkomt. Echter, het overnemen van de teboekstelling kost meer geld dan het uitschrijven.
Als een schip geregistreerd staat en je wilt de registratie over laten zetten op jouw naam, dien je een notaris in te schakelen. Deze kan de Kadaster-registratie wijzigen en maakt een akte van levering op. De koopovereenkomst wordt (als er geen jachtmakelaar tussenzit) meestal door de verkoper en koper in elkaar gezet. De notaris maakt een akte van levering, checkt of er hypotheek op het schip rust, of de belasting is betaald en loopt de verschillende partijen na. Ook geeft de notaris de gewijzigde registratie door aan het Kadaster.
Je betaalt de notaris €600 tot €1100 voor deze diensten, waarvan de notaris €137 aan het Kadaster overmaakt voor het overzetten van de registratie. Bovenop de genoemde bedragen komen nog de kosten voor het aanvragen van de zeebrief (€183) en de nationaliteitsverklaring (€192). Dit geld gaat naar de Inspectie Leefomgeving en Transport welke deze documenten kunnen leveren.
Zonder notaris toch een Kadaster-registratie
Echter, er is nog een optie. Je kunt het schip uitschrijven bij het Kadaster en daarna weer opnieuw inschrijven. Dan is er geen notaris nodig en bespaar je een paar honderd euro. Een nieuwe teboekstelling kost je €460. Daarbovenop komen nog wel de aparte kosten voor de zeebrief en nationaliteitsverklaring, maar de salariskosten van de notaris vallen weg. Ook is het een langer proces; de wachttijd voor de verschillende documenten en het verwerken van de teboekstelling bedraagt ongeveer acht weken.
Let op: mocht je voor deze laatste optie kiezen, is het belangrijk dat je je documenten goed op orde hebt. Op de koopovereenkomst moeten ‘natte’ handtekeningen staan (d.w.z. met pen). Ook moet er een betaalbewijs aangeleverd worden, zoals een bankafschrift, of de originele bijlbrief. Tot slot vul je het formulier ‘Aanvraag registratie pleziervaartuigen voor een pleziervaartuig dat korter is dan 24 meter‘ in en stuur je een gewaarmerkte kopie van je paspoort of identiteitskaart mee.
Omslagbeeld: (c) Klaas Wiersma
Tags: Kadaster, notaris Last modified: 6 april 2022
Volgens mij is er in het geheel geen notaris nodig.
Wanneer het schip geregistreerd is bij het Kadaster, kan men aldaar verzoeken tot overschrijving, maar dan wel met het bewijs dat het geregistreerde over gaat van de er na overgaat van de huidige eigenaar naar de nieuwe eigenaar.
Overigens is het aanvragen van een registratie en het verkrijgen van een Zeebrief niet zo ingewikkeld. Ook qua tijd valt dat mee. Wij lieten onze boot ook registreren op deze wijze en was snel geregeld. Dan ben je daarna verzekerd van een gerust gevoel, immers nu is officieel vastgelegd dat het schip aantoonbaar van jou is en de Nederlandse vlag mag voeren.
Geen gedoe meer met dat papiertje van de Watersportbond.
Geachte botenverkopers/kopers.
op zich is het verhaal over het bekomen van een zeebrief goed en duidelijk.
Maar als je niet alle papieren hebt kan het een moeilijke weg worden die ik nu zelf ondervind.
In 2007 heb ik een zeilboot gekocht bij een botenmakelaar en bleek het papierwerk tot 2021 in orde te zijn ( verschillende ICP aanvragen goedgekeurd)
Bij het aanvragen van een zeebrief was de koopovereenkomst niet voldoende en moest ik een bankafschrift tonen dat ik deze boot daadwerkelijk betaald had terwijl er in de koopovereenkomst stond dat de boot alleen wordt overgedragen als de financiële middelen waren overgemaakt.
Nu kon ik na 15 jaar geen bankafschrift meer tonen van de overschrijving.
Navraag bij de bank om een kopie van deze overschrijving te krijgen liep op niets uit omdat de bank maar 8 jaar hun administratie bewaart.
Overleg gehad met een notaris en ook zij moeten een bank overschrijving hebben.
Het Kadaster gaf mij tekenen dat ik geen zeebrief kon krijgen omdat ik geen bankafschrift kon tonen.
Nu kan ik wel mijn verzekering en havengeld papieren tonen en dat ik deze boot al 15 jaar in bezit heb, maar deze wordt niet geaccepteerd.
In januari een bezwaarprocedure gestart maar tot op heden nog geen enkele reactie gehad van het kadaster.
m.a.w , zorg dat je daadwerkelijk alle papieren in orde hebt anders kan het een lange weg van ergernis worden.
Henny v Maastrigt
Ik kocht mijn schip in 2008. Ik heb bij mijn bank, abnamro, een kopie van de bankafschriften kunnen opvragen. Kostte meen ik 10€.
Bezint voor ge begint.
Het wordt nog ingewikkelder als je een jacht in het buitenland koopt. In ons geval een Hanse 445, die wij vorig jaar april in Port Napoleon hebben gekocht via een erkende Franse Jachtmakelaar. Het schip stond geregistreerd in Corsica onder de Franse vlag. Omdat wij inmiddels wisten dat het verkrijgen van een Nederlandse vlag(zeebrief) op korte termijn niet mogelijk was, vanwege de grote achterstand bij het Schepen Kadaster in Rotterdam door ICP verwikkelingen en Covid-beperkingen, bood de makelaar aan om het schip onder de Franse Vlag te houden. Echter na de definitieve koop bleek dit toch ingewikkelder dan ons werd voorgehouden. We moesten namelijk een officieel adres hebben in Frankrijk om ingeschreven te kunnen worden in het Affaire Maritiem in Toulon (Frans Register). Uiteindelijk hebben wij een tijdelijk adres verkregen op het kantoor van de makelaar. Toch heeft het nog drie maanden geduurd voordat wij de officiële papieren kregen.
Hoewel het volgens de makelaar geen probleem zou zijn om zonder officieel eigendomsbewijs de Middellandse Zee te bezeilen, werden wij 11 uur na het verkrijgen van de juiste papieren, door de Franse Douane aangehouden en gecontroleerd. Gelukkig bleek toen alles in orde.
Omdat de inschrijving in het Franse register tot 31 december 2021 liep, hadden wij ondertussen een aanvraag tot registratie ingediend bij het Nederlands Schepenkadaster in Rotterdam, om zo een Nederlandse Zeebrief te kunnen krijgen. Omdat wij in deze stad wonen, konden wij zelf de benodigde documenten fysiek aanleveren zonder een vaststellingsverklaring van een notaris. Koopovereenkomst, bankafschriften en scheepsdocumenten werden aangeleverd op het kantoor van het Kadaster. Alleen moesten wij binnen 30 dagen na inschrijving in het Kadaster bewijs- met natte handtekening- leveren dat het schip was uitgeschreven in het Franse Register. Het speelde allemaal rond de kerstdagen, dus dat werd nog een hele uitdaging. Zeker in Covid-tijd! Uiteindelijk lukte het om het document, één dag voor het verstrijken van de deadline, per koerier uit Frankrijk bij het Kadaster te bezorgen. Eind goed al goed zou je denken, maar helaas.
Om een zeebrief te krijgen moet het schip niet allen staan ingeschreven(wat inmiddels was gebeurd) maar ook worden gebrandmerkt. Daarvoor moet een ambtenaar van het Kadaster worden ingevlogen vanuit Rotterdam naar de plaats waar het schip zich bevind. In ons geval Port Napoleon in Port-Saint-Louis-du Rhône, vlakbij Marseille.
Behoudens de kosten voor de Nationaliteitsverklaring (€ 192,00) en de kosten registratie in het Kadaster (€ 605,00) komen daar nog de verblijfskosten (€ 850,00) en de kosten van de vliegticket (facultatief)voor de ambtenaar bij.
Afgelopen week kregen wij bericht van het Kadaster dat de branding voorlopig niet kon worden uitgevoerd vanwege de opgelopen achterstand en dat wij een tijdelijke zeebrief moesten aanvragen bij het Ministerie van Infrastructuur, leefbaarheid en Transport (ILenT). Een medewerker van dit ministerie liet ons desgevraagd weten dat deze aanvraag tussen de 10 en 12 weken in beslag zou nemen. Op mijn dringende vraag hoe ik dan op de Middellandse Zee kon gaan zeilen, zonder geldige Zeebrief, was het antwoord: “ik snap uw probleem maar ik kan er helaas niets aan doen. Mag ik u vragen waarom u zich heeft laten uitschrijven in het Franse register?”
Wij gaan ons dat nu ook afvragen!
Astrid Adelmeijer en Frank Jacobs
Nog een interessant weetje in dit kader: Ondanks dat ILenT je dat probeert wijs te maken, is een meetbrief niet verplicht bij de aanvraag van een zeebrief.
Ik heb bezwaar gemaakt tegen het factureren van een meetbrief. Na een uitgebreide mailwisseling heeft ILenT de communicatie en de incasso gestopt, zonder te bevestigen dat mijn claim correct was.
Wellicht waren ze bang een precedent te scheppen als ze mijn gelijk zouden bevestigen.
Hoi Perjan, Kan je ook aangeven, obv welke officiële tekst je dat denkt?
Heb je bij je aanvraag zeebrief het vakje meetbrief aangekruist?
Ook als je een nederlands (kadaster)geregistreerde boot overneemt die in het buitenland zijn ligplaats heeft kun je dat beter via de notaris doen. Als je hem laat uitschrijven en opnieuw wil inschrijven moet er een inspecteur van het kadaster naar de boot om het nieuwe registratiebewijs aan te brengen. De totale kosten lopen dan al gauw op tot boven de 2000 euro.
Als je in een schip koopt in het buitenland met een Nederlandse Scheepsregistratie en brandmerk, dan kun je deze zonder problemen laten overschrijven in het Kadaster. Tenzij er een schuld (hypotheek) op is gevestigd, de inschrijving eerder is doorgehaald of dat het schip onder ICP is geregistreerd.
In ons geval was het schip onder de Franse vlag in Corsica geregistreerd. Corsica mag dan weliswaar Frans grondgebied zijn, maar de plaatselijke douane is helaas niet bepaald soeverein!
Het ligt er ook aan hoe het schip in Nl bij het kadaster is geregistreerd als binnenvaartschip ( B in het brandmerk) of zeevaart met een door IL&T afgegeven Zeebrief(Z in het brandmerk). Bij koop van een zeiljacht met de B registratie(alleen eigendomsregistratie kadaster) moet de boot uitgeschreven worden door de oude eigenaar. Want als je een als nieuwe eigenaar een zeebrief van IL&T erbij wilt moet de hele procedure opnieuw doorlopen worden, incluis het aanbrengen van een nieuw brandmerk met “Z” registratie door een scheepsdinspecteur uit Rotterdam tegen eerder hierboven vermelde kosten. In ons geval op Lefkas in Griekenland. Tel uit je winst en wat voor bureaucratisch gedoe. Dit zou mi. toch eenvoudiger moeten kunnen binnen EUROPA. Bv. inschakelen lokale notaris oid regelen.
Als het bij het kadaster zo moeilijk verloopt, hoe zit dat dan bij registratie onder de Poolse vlag? Heeft iemand dar ervaring mee? Ik lees op de site van een registratiebedrijf dat de Poolse vlag registratie erg makkelijk schijnt te zijn.