De tweede etappe van de Volvo Ocean Race is afgelopen zondag van start gegaan. De vloot is aan het begin van een 7000 zeemijl lange reis naar Kaapstad. Ze hebben nog heel wat voor de boeg, van doldrums tot passaatwinden, van weinig wind tot een sterke oostelijke wind.
Sint Helena Hoog
In de vorige editie van de Volvo Ocean Race was de eerste etappe van Alicante naar Kaapstad. De vloot voer toen langs de Braziliaanse kust aan de andere kant van de Zuid-Atlantische Oceaan. Op de Zuid-Atlantische Oceaan bevindt zich namelijk een semi-permanent hogedrukgebied, het St. Helena Hoog. Dit hogedrukgebied blokkeert de directe weg naar Zuid-Afrika. In het midden van dit gebied bevinden zich namelijk windstiltes, zogenaamde doldrums. Door direct op Kaapstad af te koersen vaar je dichter langs St. Helena Hoog en loop je dus meer risico om stil te vallen. Blijf je echter verder weg, dus verder naar het westen, dan maak je meer zeemijlen. Voor de navigators is het dus een uitdaging om de snelste route naar Kaapstad te vinden om de doldrums heen.
Wie als eerst deze editie voorbij de doldrums vaart en welk team het eerst de Kaap gaat ronden, is nog even afwachten, maar een ding is zeker, de VO-65’s zijn niet de eerste die deze route afleggen. Honderden jaren geleden was Batholomeus Diaz de eerste die deze zeeweg bevoer, ook hij kreeg te maken met passaatwinden.
Historische route
In 1487 vertrok Diaz vanuit Lissabon met twee karvelen. Dit zijn scheepstypes waarbij het bootmateriaal aansluitend tegen elkaar wordt geplaatst. Langs de zuidwestkust van Afrika waait een constante oostelijke wind, ook wel passaatwinden genoemd, die er voor zorgden dat de vloot van Diaz moest opkruisen. Diaz besloot daarom om een zuidwestelijke koers aan te houden, van de kust vandaan. Beide schepen kwamen dertien dagen lang in een zware storm terecht. Hierdoor werden ze nog verder mee naar het zuiden gedreven. Na deze heftige dagen, koerste Diaz terug naar het oosten. Na meerdere dagen was er nog geen land inzicht en besloot hij richting het noorden te varen. Daar zette hij op 2 februari 1488 voet aan land bij de Mosselbaai, 242 zeemijl verder dan Kaapstad. Zonder dat Diaz het wist had hij Kaap de Goede Hoop gerond.
Stormkaap
Nadat Diaz in mei 1488 huiswaarts keerde, voer hij, ditmaal bewust, langs Kaap de Goede Hoop. Hij benoemde de kaap tot Stormkaap (Cabo das Tormentas). Later veranderde João II, de koning van Portugal, de naam in Kaap de Goede Hoop (Cabo da Boa Esperança) omdat hij goede hoop had om de zeeroute naar India snel te vinden.
Nu, 530 jaar later, varen de zeven boten van de Volvo Ocean Race dezelfde route naar Kaapstad. De ontdekking die Diaz heeft gedaan over de passaatwinden en zijn tactische keuze om verder de zee op te varen, worden vandaag de dag nog steeds gebruikt.
Monument der Ontekkingen
In Lissabon staat het Monument der Ontdekkingen. Dit monument is ter ere van de vijfhonderdste sterfdag van Hendrik de Zeevaarder. Hij staat voorop afgebeeld met achter hem, aan weerszijde van het monument, 31 andere belangrijke zeevaarders. Zij hebben iedereen hun eigen bijdrage geleverd aan ontdekkingsreizen vanuit Portugal.
Last modified: 20 mei 2021