Het dondert en het bliksemt op de stille oceaan. Zeker voor Team Brunel was het gisteren eventjes spannend. Het team werd namelijk geconfronteerd met een behoorlijke onweersbui. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen en is er ook geen schade geleden.
Na zes dagen op zee bevindt de Volvo Ocean Race-vloot zich halverwege etappe vier ter hoogte van de Salomoneilanden. Twee boten varen minder dan vijf mijl achter de koploper, Vestas 11th Hour Racing. Turn The Tide on Plastic vaart als tweede en het Nederlandse Team AkzoNobel als nummer drie. De vloot moet nog zo’n 3300 mijl zeilen voor ze bij de vierde stopover in Hong Kong aankomen.
Optie A of B?
De afgelopen 24 uur hebben de achterblijvers een flinke inhaalslag kunnen maken ten opzichte van de voorkant van de vloot. De leiders raceten in minder stabiele omstandigheden, waardoor de achterste de kloof konden dichten. De komende dagen staan de teams wederom voor een lastig dilemma. Zeilen ze eerst een stuk noord of zetten ze meteen koers richting het westen? Belangrijke beslissingen die van grote invloed kunnen zijn op het klassement. Eerder in deze etappe hebben de teams ook al een keuze moeten maken wat betreft de koers die zij wilden volgen.
Oost west, thuis niet al te best…
Aanvankelijk werd gedacht dat Team Sun Hung Kai/Scallywag het deze etappe goed zou doen. Dit gezien het feit dat de thuishaven van de boot zich in Hong Kong bevindt. Helaas vaart het team, met Nederlandse zeilster Annemieke Bes aan boord, als laatste van de zeven. Zij varen ruim 33 mijl achter de koploper. Oost west, thuis niet al te best… De strijd is nog niet getreden, want de VO65’s moeten nog ruim 3300 mijl afleggen voor ze in Hong Kong arriveren.
1. Vestas 11th Hour Racing +0.00
2. Turn The Tide on Plastic +2.00
3. Team AkzoNobel +3.5
4. Dongfeng Race Team +5.8
5. MAPFRE +6.1
6. Team Brunel +9.6
7. Team Sun Hung Kai/Scallywag +33.1
Wil je de race volgen? Klik dan hier voor de tracker!
Drones: Team AkzoNobel vs. Dongfeng Race Team:
Omslagfoto: Yann Riou/Volvo Ocean Race
Last modified: 20 mei 2021