The Ocean Race

Volvo Ocean vrouwenteam zoekt sponsor

22:20

De dames van Team SCA moeten voor hun komende Volvo Ocean Race-campagne op zoek naar een nieuwe sponsor. Tijdens de Genoa Boat Show die tot 5 oktober in Italië werd gehouden, zeilde Team SCA voor het laatst onder het contract van de voormalige sponsor. De zeilsters willen graag met elkaar door en zijn dan ook hard op zoek naar een nieuwe investeerder.

Team SCAEen halfuur voordat Team SCA zeilster Carolijn Brouwer vanaf Schiphol naar Australië vertrekt, lukt het nog net om haar te spreken over het wegvallen van de sponsor. “Het is voor de meiden in het team natuurlijk een enorme domper. We hebben nu een race achter de rug en dat willen we graag met elkaar voortzetten. Je komt met elkaar over de eindstreep in Göteborg en dan denk je, nu ben ik er klaar voor.”

“Het zou zo mooi zijn als een nieuwe sponsor het wil oppakken. Als we nu weer twaalf jaar moeten wachten voordat er een vrouwenteam deelneemt aan de race, moeten we weer van voor af aan beginnen. Al slaan we één editie over, dan hebben we weer een achterstand op de mannen.”

Volgens Brouwer is het voornamelijk een gebrek aan ervaring wat in de Volvo Ocean Race het verschil maakte. Het gat tussen de mannelijke en vrouwelijke zeilers is door dit team verder gedicht. Ondanks dat, blijft het overwegend een mannenwereld. “Ook nu zie je dat alle mannen na de Volvo Ocean Race weer in andere teams stappen en gewoon verder gaan. Een aantal van ons team hebben een ander project, maar dat is ook van korte duur. Voor ons is het heel belangrijk dat we bij elkaar blijven. Als team kennen we alle sterke en zwakke punten van elkaar, daar ligt onder andere onze kracht. Het heeft een hele tijd geduurd, maar nu loopt het als een geoliede machine.”

October 4 2013 - Team SCA sailing trials in the English ChannelSCA-campagne overtreft doelstellingen

Voor SCA is de Volvo Ocean Race-campagne zo succesvol geweest dat een aantal doelen ruimschoots zijn voorbijgestreefd. Onder andere het aantal bezoekers bij de Race Village en de mediawaarde van de campagne waren boven verwachting. SCA geeft aan dat het lastig is om deze resultaten te evenaren of te overtreffen in een volgende Volvo Ocean Race-campagne. Met die reden besluit SCA uit de Volvo Ocean Race te stappen. “Het gaat om veel geld en het kan zomaar een halfjaar tot een jaar duren voordat een nieuwe sponsor is gecontracteerd.” Een ding is zeker volgens Brouwer: “Een sponsor heeft gegarandeerd succes, dat hebben we samen met SCA bewezen.”

 

Tags: Last modified: 20 mei 2021
Sluiten