The Ocean Race

Mark Turner: ‘8 boten wordt lastig’

17:40

The Boatyard, Lisbon, Portugal.

Nog maar een paar weken en dan begint Leg Zero. Een reeks voorbereidingstochten die verplicht zijn voor de deelnemende boten van de Volvo Ocean Race. Ook de beroemde Fastnet Race is verplicht. De zeven boten zijn ook inmiddels ingeschreven. Maar wacht even, zeven?

Race-ready

Toen Zeilen in januari de Volvo Ocean Race boatyard bezocht in Lissabon, Portugal, werd ons verteld dat alle acht boten zouden gaan varen. Dat zijn de zeven boten die ook de vorige editie van de oceaanrace voeren, en de nieuw gebouwde Volvo Ocean 65 AkzoNobel. Maar één van die zeven boten staat nog op de kant. Helemaal ‘race-ready’, klaar om te gaan, maar nog zonder team. Hoe zit dat?

(c) Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Over een aantal maanden start de race al, en het kost veel tijd, geld en moeite om een team van de grond te krijgen. Dat beaamt Mark Turner. Hij is CEO van de Volvo Ocean Race en legt het uit. “Het wordt heel krap om binnen korte tijd nog een team klaar te hebben. Maar de boot is volledig race-ready en klaar om te gaan. Dat zagen we ook met Team Brunel; binnen een week nadat de handtekening was gezet, was het team up and running. Het zou gaaf zijn als het lukt om acht boten aan de start te hebben. Het zou voor het eerst in 20 jaar zijn dat er weer acht boten aan de race zouden meedoen. Voor het laatst was dat tijdens de 1997/98 editie van de race, de laatste keer dat de race de ‘Whitbread’ heette.”

Eenheidsklasse

Sinds afgelopen editie wordt de race gezeild met de VO65, de eerste eenheidsklasse in de geschiedenis van de race. De bouw en het onderhoud van de boten ligt bij de organisatie van de race. Dit zou het goedkoper en makkelijker moeten maken voor een team om in de race te stappen. Maar waarom ligt er dan toch nog een boot zonder team? Mark: “Als het geen eenheidsklasse zou zijn geweest, dan was er nog steeds niet heel veel verschil in wanneer de teams klaar waren om te zeilen. Het duurt heel lang om een boot te laten ontwerpen, te bouwen, en voordat je eindelijk zeilt, ben je jaren verder. Het is gewoon een kwestie van geld. De eenheidsklasse is een erg goede zet geweest. De boten worden door ons klaargemaakt en ze kunnen zo het water op.”

Om op zo’n korte termijn nog fondsen bij elkaar te krijgen is erg lastig, maar niet onmogelijk

– Mark Turner, CEO Volvo Ocean Race

Er zijn ongeveer zes partijen die geïnteresseerd zijn in de laatste, achtste boot, de oude SCA. Recent werd bekend dat onder andere een Ghanees team interesse heeft, maar ook dat Nieuw Zeeland en China samen kijken naar de mogelijkheden. Om op zo’n korte termijn nog fondsen bij elkaar te krijgen is erg lastig, maar niet onmogelijk. Hoe groot is de kans in dat het nog gaat lukken? “Ik denk tussen de 10 en 99%”, zegt Mark lachend.
Voor het mogelijke achtste team is het vrijwel onmogelijk om nog met kwalificatieraces als de Fastnet mee te doen. Dat team moet dan wel een andere kwalificatie van 2500 mijl zeilen.

De Brunel met sticker. (c) Richard Edwards, via Facebook

Stickers

Een van de nadelen van de late inschrijvingen is het uiterlijk van de boot. Volgens de planning had begin juni de laatste boot in de verf moeten zitten. Toen waren er nog maar vier teams bekend. Voor Team Sun Hung Kai/Scallywag werd een uitzondering gemaakt, die boot werd nog professioneel in de verf gezet. Wel is aan de boeg van die boot goed te zien dat de boot daarvoor al klaar gemaakt was in het wit.

Er bleven nog drie boten over zonder ‘paintjob’. Team Clean Seas en Brunel kwamen nadat de paintcrew de kwasten al had schoongemaakt. Om die boten toch te voorzien van enige herkenbaarheid worden ze gewrapped; een grote sticker van voor tot achter zorgt voor wat kleur op de boot. Het is minder mooi en gaat sneller kapot, maar het wel snel en goedkoop. Weegt zo’n sticker niet meer dan verf? De boten wegen 12,5 ton per stuk. De marge tussen de boten is 40 kilo, en dat is eenderde procent. “Het verschil is niet significant,” zegt Mark. “Hooguit een paar kilo. De sticker beslaat niet zo’n groot deel van de romp, alleen het stuk boven het water. Je zou het kunnen gaan verven, maar dan mis je waardevolle tijd op het water. Het heeft geen impact op het eindproduct en voor de race worden de boten in Lissabon nog gecheckt en worden de verschillen gecompenseerd.”

Planning voor de boten

– Woensdag 2 Augustus: Cowes Week & Round Isle of Wight Race

Het verschil met een geschilderde boot is groot. (c) Amalia Infante/Volvo Ocean Race

– Zondag 6 Augustus: Start Rolex Fastnet Race
– Woensdag 9 Augustus: Aankomst Rolex Fastnet Race
– Donderdag 10 Augustus: Vloot vertrekt uit Plymouth
– Vrijdag 11 Augustus: Vloot komt aan in St. Malo
– Zondag 13 Augustus: Vloot vertrekt uit St. Malo
– Woensdag 16 Augustus: Vloot komt aan in Lissabon
– Maandag 18 September: controleperiode begint in Lissabon
– Zaterdag 30 September: controleperiode eindigt in Lissabon
– Zondag 8 Oktober: Start proloog Race Lissabon–Alicante
– Donderdag 12 Oktober: Aankomst proloog Race in Alicante

 

Last modified: 20 mei 2021
Sluiten