The Ocean Race

De puntentelling van de Volvo Ocean Race

09:33

Hoe het met het wedstrijdreglement van de Volvo Ocean Race zit? Race Director Jack Lloyd schreef het en vertelt erover. De nieuwe One Design-klasse is immers niet de enige verandering voor de editie van 2014-2015.

Hoe minder hoe beter

VOR, de regelsDit wordt de derde Volvo Ocean Race voor de Nieuw-Zeelander, die tevens aan andere prestigieuze zeilevenementen meewerkte. Zo staan de Vendée Globe, America’s Cup en de Olympische Spelen op zijn indrukwekkende palmares.

“We hebben het scoringssysteem dit jaar omgedraaid”, legt Lloyd uit. “Voorheen gebruikten we altijd het zogenaamde ‘high points scoring’ systeem. Dat betekent dat als een team bij een in-port race als eerste van de zeven boten finishte, dat zeven punten opleverde. In een offshore etappe werd die score met vijf vermenigvuldigd, dus een eerste plek leverde dan 35 punten op.”

Hij gaat verder: “Deze editie gaan we voor het eerst over naar het ‘low point scoring’ systeem. Dat houdt in dat de winnaar van een etappe of in-port race een punt krijgt. De nummer twee krijgt twee punten, etc. Bij diskwalificatie of opgave krijg je een extra punt. De punten voor de etappes en in-port races zijn gelijk, dus er vindt geen weging van de wedstrijden plaats.”

“De doelstelling voor de teams wordt nu om in juni de finale in Göteborg met zo min mogelijk punten te halen. Het team met de laagste score wint. Het bijkomende voordeel is dat je aan de hand van het aantal behaalde punten altijd kunt terugzien op welke plaats een boot in die wedstrijd is geëindigd.”

Gemakkelijker berekenen

Deze omwenteling brengt de Volvo Ocean Race in lijn met de rest van de zeilsport. Het wordt veel makkelijker om te bepalen wie er heeft gewonnen als twee teams met gelijke aantal punten eindigen. Daarvoor kan de jury nu haar parate kennis aanwenden en het reeds bestaande boek voor regels in het wedstrijdzeilen raadplegen. We hoeven dat niet meer zelf uit te schrijven.”

Twee aparte series

Een andere verandering ten opzichte van eerdere edities is dat de in-port races en de etappes als twee aparte series tellen. De voordelen van deze opsplitsing van twee totaal verschillende evenementen zijn volgens Jack Lloyd duidelijk: “We hadden altijd al een overall winnaar van de in-port races, dus eigenlijk waren het reeds losstaande series. Als je dit nader bekijkt, betekende dit dat je wel de in-port series kon winnen, maar dat er geen prijs was voor het beste team in de zee-etappes. Als je dit doortrekt, zou je kunnen zeggen dat we meer van de in-port races maakten dan van de offshores. Terwijl we uiteindelijk een offshore race zijn.”

Op de vraag of dat met de vernieuwing het gevaar bestaat dat zeilers de in-port races nu als ondergeschikt gaan benaderen, schudt Lloyd zijn hoofd. “Nee, ze zullen het net zo serieus nemen. De Volvo Ocean Race wordt gewonnen door het winnen van etappes, maar teams kunnen ook op een gelijk aantal punten eindigden. We zijn overeengekomen dat in dat geval de klassering in de in-port series doorslaggevend zal zijn. Oftewel, die wedstrijdserie kan het verschil tussen winnen en verliezen worden.”

Team Brunel. Credit: Sander van der Borch

In-port in zichtveld van publiek

Bovendien verwacht Lloyd dat de korte en intense in-port races populairder dan ooit worden. De boten zullen zo dicht onder de wal racen, dat ze bijna aan te raken zijn. “Het wordt meer een spektakel. Toen ik het overnam, duurden die wedstrijden ongeveer drie tot drieënhalf uur. Dit jaar zal dat richting het uur gaan, dus korter en dichter onder de kant. We gaan de actie naar het strand brengen.”

Gelijke weging

Of een team nou 647 nautische mijlen van Lissabon naar Lorient vaart of 6.487 mijlen in de openingsetappe, beide races wegen even zwaar. Niemand kan zich fouten permitteren. En met opnieuw de IWC Schaffhausen 24-Hour Speed Record Challenge om voor te strijden, hebben de teams een extra reden om hun gloednieuwe Volvo Ocean 65’s op snelheid te houden.

De Volvo Ocean Race is een ultieme test voor elke zeiler. Vaardigheid versus snelheid. Tactiek versus gaspedaal. Ervaring versus enthousiasme. Op de vraag of dat ‘Life at the Extreme’ is, lacht Lloyd: “Schrijvers willen een goed boek schrijven, fotografen willen een goede foto nemen en ik wil gewoon een goede jachtrace neerzetten.”

Foto: Sander van der Borch

Last modified: 22 april 2021
Sluiten