Maandag 17 oktober om 13.00 uur klonk in Workum het startschot van de 43e Strontrace en Beurtveer. De 10 deelnemende schepen van de Strontrace brengen een symbolische lading gedroogde koemest naar Warmond en nemen bloembollen mee terug. Over het gehele traject is het gebruik van de motor niet toegestaan. Terwijl het kwik bij de start nog bijna twintig graden celsius aangaf, krijgen de deelnemers het komende etmaal te maken met een zeer wisselvallig en vooral veel kouder weerbeeld; de herfst is gearriveerd.
Voor het eerst over de Noordelijke Ringvaart
De zuid-zuidwestelijke wind zal in de loop van de middag ruimen naar het westen en noord-westen. Voor het grootste deel van de vloot zal dit behoorlijk slecht uitpakken wat betreft de bezeilbaarheid van de ringvaarten, waardoor er veel gejaagd en geboomd zal moeten worden. Daar bovenop komt nog een kapotte brug bij Hillegom, waardoor de schepen niet door de westelijke ringvaart kunnen varen en vanuit Haarlem komend bij Cruquius de Noordelijke Ringvaart op moeten varen. De route is daardoor 30 kilometer langer geworden. “De aandrijfmotor van de brug is op zondag kapot gebrand, waardoor de brug niet meer open kan. Het is in 43 jaar nog niet voorgekomen dat de hele vloot over de Noordelijke Ringvaart -Vijfhuizen, Zwanenburg en Sloten- moet uitwijken voor een kapotte brug”, aldus de wedstrijdleiding van de Strontrace. “Veel schippers vinden het spannend, want het is onbekend gebied voor velen. Dat maakt het ondanks dat de tactische keuze tussen de Oostelijke- en Westelijke Ringvaart is weggevallen wel weer uitdagend voor de deelnemers en interessant voor de volgers.”
De wedstrijden zijn te volgen op ttsr.zeilvaartwarmond.nl, ttbv.zeilvaartwarmond.nl en www.zeilvracht.nl
Tags: strontrace, Video Last modified: 18 maart 2021