Promo

Tips voor een zorgeloze zeilvakantie. Zeilplezier verzekerd

12:00

De vakantieplannen zijn gemaakt, de zon schijnt en er staat een lekker briesje. De boot is volgepakt en iedereen heeft er zin in. Drie of vier weken vakantie lijkt heel lang, maar eenmaal onderweg vliegt de tijd. Als alles maar goed gaat. Met deze tips van de watersporters van Nationale-Nederlanden voorkom je dat je vakantie in het water valt bij pech of een ongeluk. En als er dan toch iets gebeurt, helpt het om een verzekeraar te hebben die met je meedenkt. Omdat ze zelf ook watersporters zijn.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met

Het is een zondagmiddag in de zomervakantie. We komen met z’n vieren van Texel,” vertelt Nelleke Kooiman. “Mijn dochter van 15, een vriendinnetje, mijn man en ik zeilen met onze Dehler 34s. Hoewel de zon schijnt, waait het hard; windkracht zes en meer.” Waar anderen besluiten binnen te blijven, doet de stabiele bakstagwind het viertal besluiten om vanaf Texel op de genua naar het vasteland te varen. “Als je het zo uitrekent dat je ook stroom mee hebt vanaf het Wad, schiet het lekker op. Het blijkt een prachtige tocht en tussen de pieren van Kornwerderzand is het tijd om de zeilen te strijken.

De piep van de motor

“Mijn man en ik zijn erg op elkaar ingespeeld, maar de rolgenua is nieuw aan boord en zit nog niet in ons systeem. Nieuwigheid.” Nelleke strijkt normaliter de zeilen, dus ook de rolgenua komt voor haar rekening. Het loopt anders. “Kun jij het doen? Het gaat te zwaar! Vraag ik mijn man. Ik pak het roer van hem over, terwijl de genua pijnlijk staat te klapperen.” Ook manlief lukt het niet om het splinternieuwe, wild slaande voorzeil in te draaien. “Dan hoor ik de piep van de motor. Hij is afgeslagen. Ik probeer hem weer te starten, maar dat lukt niet. Vanwege de harde wind komt de kant snel dichterbij. De genuaschoot hangt overboord en verdwijnt onder de boot. Ik kijk om me heen: geen andere boten in de buurt. Wat moeten we doen?” Een sleep is geen optie en Nelleke stuurt de kinderen naar binnen. “Meer ruimte om na te denken en meer ruimte in de kuip. We proberen het grootzeil te hijsen, maar het is al te laat en de boot waait bonkend en krakend op de basaltblokken.” Van binnen klinkt een kreet: “Mam! Er komt water binnen!” Dochter en vriendin worden aan het hozen gezet. Een uur lang hozen ze.

(c) Ben Rutte

KNRM helpt

“Via de KNRM-app, die ik toevallig net voor de vakantie heb gedownload, vraag ik assistentie. De reddingsboot ligt om de hoek en is snel ter plaatse.” De sleeplijn wordt op één van de kikkers op het voorschip van de Dehler belegd. Die begeeft het onder luid protest. “Daar zijn ze duidelijk niet voor gemaakt.” De KNRM sleept de boot naar Makkum, waar een lokale werf de boot kan kranen. “En dat op een zondagmiddag! Als de boot uit het water komt zien we direct hoe het water binnen kon komen: de schroefas staat uit het lood. Op de romp en aan het roer zijn diverse beschadigingen. We bellen de verzekering, die ons adviseert een taxi te nemen naar onze bestemming Hindeloopen.

In de jachthaven huren we een appartementje, dat, net als de taxi, wordt verzekerd onder de noemer ‘vervangend vervoer’. Onder de noemer vervangend vervoer valt ook vervangend verblijf. We hadden ook voor een vervangende boot kunnen kiezen, maar dat wilden we niet. In Makkum zaten alle accommodaties vol, in Hindeloopen hadden ze door een afzegging wonder boven wonder één plekje.”

Service

De volgende dag vaart personeel van Jachthaven Hindeloopen de boot van Makkum naar Hindeloopen, waar de boot wordt leeggepompt en op de kant gezet. Het is natuurlijk verschrikkelijk om je geliefde boot zo te zien, maar gelukkig wordt er goed voor haar gezorgd,” vertelt Nelleke. Eenmaal op de kant in de jachthaven kunnen de herstelwerkzaamheden beginnen. “Vanuit het appartementje op het jachthaventerrein kunnen we alles volgen. We hoeven niet eens te wachten op een expert.” Alleen het eigen risico – in het geval van de familie Kooiman 100 euro – moet worden betaald. De rest van de afwikkeling gaat via de verzekeraar. “Elk nadeel heeft z’n voordeel; nu de mast er toch af moet, laten we ook direct de verstaging vervangen. Uiteraard is dat wel voor eigen rekening.” Het toeval wil dat er een bevriend echtpaar in de haven ligt, waardoor ze zich niet hoeven te vervelen als het mooi zeilweer is. “Na een paar dagen is de boot uitstekend gerepareerd en kunnen we onze vakantie vervolgen.”

Leren

“Een domme fout van onze kant zorgde ervoor dat we op de stenen terechtkwamen. Een achtknoop in de fokkenschoot is nu een vast onderdeel van het ritueel voor vertrek geworden. Zo kan de schoot niet door de leiogen overboord schieten. En voortaan hebben we altijd het grootzeil volledig standby staan, ook al zijn we niet van plan om het te hijsen. Had dat onze redding kunnen zijn? Ik denk het niet, maar in een soortgelijke situatie met iets meer ruimte had dat wellicht de schade beperkt.”

Wie krijg je aan de lijn?

“In dit geval was de KNRM al aan het bellen geslagen en was de schade vrij snel duidelijk,” zegt zeilster en teamleider Bootverzekeringen Irene Winkel-de Jager. “Schoot in de schroef met gevolgschade. Dan moet je gewoon de verzekeraar bellen.” In het team Bootverzekeringen zitten watersporters. “Die krijg je dus ook aan de lijn,” zegt Winkel. “Zowel de mensen aan de ‘voorkant’, waar de aanvragen voor verzekeringen binnenkomen, als aan de ‘achterkant’, waar eventuele schadeclaims worden ingediend, zijn experts op het gebied van watersport en zeilen zelf ook.”

(c) Ben Rutte

Experts en snelle afhandeling

Schade-expert Jan Lodewijk Goorhuis van legt uit: “In het geval van de Dehler schakelen we ons schadeherstelnetwerk in. Dat is een lijst van een stuk of 30 bedrijven door heel Nederland waarvan we zeker weten dat ze de schade naar behoren kunnen repareren.” Zijn collega Hans Vink vult aan: “Via internet kunnen deze bedrijven de informatie over de schade, foto’s en de kosten uploaden. Hierdoor zijn we snel op de hoogte van de omvang en kosten. Zij weten dat wij een overzichtsfoto en detailfoto’s nodig hebben en welke gegevens van toepassing zijn. Wij kunnen eventueel telefonisch advies leveren of alsnog besluiten de boot op te zoeken voor nadere inspectie.” Nationale-Nederlanden heeft afspraken met die bedrijven – die overigens gewoon op de website staan vermeld – waardoor de lijntjes kort zijn en er snel kan worden geschakeld. Goorhuis: “De werf in kwestie weet dat de zaak financieel vlot wordt afgehandeld en wij weten dat de reparatie goed en snel gebeurt, zodat de boot voor je het weet weer te water kan.”

(c) Ben Rutte

De voorkant

We hopen allemaal dat je nooit een beroep hoeft te doen op je verzekering, maar voor de zekerheid sluit je hem toch af. Het heet niet voor niets een verzekering. “Dan kom je bij mij terecht,” zegt acceptant Jeroen Oelen, die midden in Amsterdam op zijn zeiljacht woont. “Ik zie het als een manier om je vrijetijdsbesteding veilig te stellen. We kunnen niet iedere boot verzekeren, maar het gros wordt gewoon standaard geaccepteerd, wat voor boot het ook is. De staat van onderhoud is erg belangrijk. Maar ook het vaargebied. Een reis rond de wereld vormt bijvoorbeeld een groter risico. Er blijven altijd risico’s die we helaas niet kunnen verzekeren.”

Als gastheer aan de poort komt Oelen vaak dezelfde vragen tegen. “In Nederland is er bijvoorbeeld geen verzekeringsplicht voor een pleziervaartuig zoals dat voor een auto geldt. In sommige andere Europese landen is dit wel het geval.” Oelen adviseert om in ieder geval het aansprakelijkheidsrisico te verzekeren. “Natuurlijk ben ik blij met iedere klant, maar ik meen het serieus. Op de gewone aansprakelijkheidsverzekering (AVP) is daarvoor namelijk veelal geen dekking. En in het geval van een schade met letsel bij de tegenpartij, kan het schadebedrag flink oplopen.” Een andere vraag die regelmatig de revue passeert gaat over de bijboot. “Die is in de meeste gevallen meeverzekerd, tenzij de boot langer is dan de breedte van het ‘moederschip’ of als-ie sneller kan dan 20 kilometer per uur.” Een veelgestelde vraag die niet een twee drie te beantwoorden is: wat kost het? Dat is geheel afhankelijk van onder andere de leeftijd van de boot, het vaargebied en de dagwaarde. “Ben je eenmaal verzekerd, dan kun je met een gerust hart op pad!”

Wel of niet vergoed?

“Het is belangrijk om te weten wat wel en niet wordt vergoed,” zegt Irene. “Natuurlijk moet je dat per claim bekijken, maar als het valt onder ‘regulier onderhoud’, dan wordt het waarschijnlijk niet vergoed. Denk aan onderdelen die versleten zijn of periodiek vervangen moeten worden. Dat soort dingen wordt overigens wel veel geclaimd. Wat we zeker vergoeden, zijn motorschades, aanvaringen, storm, brand, diefstal en inbraak.”

Schadeloos

“Als verzekeraar willen we het liefst dat iedereen zo schadeloos mogelijk vaart,” stelt marketeer Bootverzekeringen Dineke Polman. “Dat levert de zeilers een onbezorgde en veilige tocht op en dat kost ons niets. Wij zijn transparant en zorgen ervoor dat klanten vooraf weten waar ze aan toe zijn door heldere voorwaarden. Daarom kader je van te voren zo duidelijk mogelijk af wat je wel en wat je niet verzekert. In principe wil je je verzekeren voor dingen die je zelf niet zomaar kunt bekostigen. Mijn advies zou dan ook zijn om je eigen risico daarop af te stemmen.”

“Sommige mensen verwachten dat normaal onderhoud of slijtage ook door de verzekering wordt vergoed,” zegt Polman, “maar een verzekering is alleen voor incidentele schades of gebeurtenissen, voor zaken die je niet verwacht.” Waar sommige klanten dus iets te snel naar de telefoon grijpen, zijn er ook veel gevallen waarbij niemand aan de verzekering denkt. “Ik heb zelf wel eens gehad dat het deurtje van de kajuitingang overboord woei,” vertelt Polman. “Ik had al helemaal bedacht wat een vervanging dan zou kosten, totdat iemand suggereerde dat de verzekering het misschien zou dekken. Dat bleek gewoon het geval!”

(c) Hans Vink

Zeker van zeilplezier

Veel schades die worden geclaimd, hadden voorkomen kunnen worden. “Het is heel makkelijk om te denken ‘het oliepeil was de vorige keer prima’ of ‘het koelwater komt er vast wel uit’,” zegt Branchemanager en kajuitjachtzeiler Hans Vink. “Dat is mens eigen. Dingen waarvan je eigenlijk wel weet dat je ze moet nalopen – en die meestal ook in de handleiding staan – waarvan je denkt: ‘dat zit wel goed’.” Collega Jan Lodewijk Goorhuis valt hem bij: “In 99 van de 100 gevallen zit het ook wel goed, maar je moet wel 100 keer controleren om die ene keer dat het misgaat op te merken.” Vink: “Het is een kleine moeite, maar levert een groot genoegen. Zeilplezier verzekerd.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Nationale-Nederlanden

Omslagfoto: Ben Rutte

Tags: , , Last modified: 21 oktober 2021
Sluiten