Bestemmingen

Voormalig horecagastheer op de haven in IJmuiden

Zeilen gaat op zoek naar de mensen achter de havens

11:11

Sander Broxterman (39) is sinds twee jaar werkzaam als havenmeester bij Marina Seaport IJmuiden. Ervoor werkte hij in diverse strandtenten, dus het gastheerschap is de IJmuidenaar niet onbekend. Het was tijd voor wat anders en daarom koos hij voor deze job aan de andere kant van de duinen.

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
“Dat ligt eraan of het zomer of winter is. In de zomer zie je mijn collega Nick en mij over de steigers lopen voor de havenrondes, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Dat zijn lange dagen, maar het valt mee als je het vergelijkt met de dagen die ik in de horeca draaide. Om zeven uur in de ochtend de steigers op en genieten van de meeuwen, het windje en het zonnetje dat opkomt, vind ik het mooiste moment van de dag. In de wintermaanden houden we ons vooral bezig met het onderhoud. Onze haven bestaat sinds 1994 en sindsdien proberen we steeds wat te moderniseren. Je komt telkens weer iets tegen en dat moet natuurlijk worden aangepakt. We zijn alles in één: van elektricien tot kraanmachinist.”

Wat vind je van je carrièreswitch?
“Ik ben eigenlijk een horecagastheer op de haven. Ik houd van mensen en van de verschillende karakters die daarbij horen. Dat komt hier prima tot z’n recht. Sommige bootgasten zijn lang op reis geweest en zijn best in zichzelf gekeerd. Ik vind het dan een uitdaging om ze uit die cocon te halen. Ik hoor altijd graag alle verhalen van onze gasten.”

Wat maakt het werk op deze haven onderscheidend?
“We zijn een zeehaven, dus dat vergt aardig wat onderhoud. Getijde, stroming, zout en weerselementen eisen allemaal hun tol. De onderhoudswerkzaamheden stoppen nooit. Dat maakt het hier tot een dynamisch bedrijf en dat vind ik juist erg leuk. Daarnaast is er altijd wind. Sommige schippers vinden het daarom weleens moeilijk om aan te meren. Dat komt omdat we hier in een windhoek zitten en ook te maken met stroming. Deze twee gaan weleens tegen elkaar in en dat maakt het lastiger. We staan altijd paraat om te assisteren. Roep ons op via het marifoonkanaal en we komen eraan met een bootje om een handje te helpen.”

Wat voor passanten ontvangen jullie hier vooral?
“Er komen hier heel veel soorten schepen binnen. Ook veelal zeewaardige jachten en bijvoorbeeld werkboten die voor onderhoud komen. Ik denk dat de gemiddelde afmeting hier groter is, dan de boten die je bijvoorbeeld op het Markermeer ziet varen. We beschikken over 600 ligplaatsen, waarvan we 300 hebben verhuurd aan vaste liggers. In de zomer ligt het hier meestal vol, maar we sturen nooit iemand weg. We vinden altijd wel een geschikt plekje. Wat ook leuk is, is dat veel vertrekkers zich hier voorbereiden op hun wereldreis. Dat zie ik steeds vaker gebeuren. Daar is het hier ook een ideale uitvalbasis voor, want we kunnen hier tot zestig ton uit het water hijsen en we hebben een overdekte loods waar je aan je schip kunt werken. Onze haven dient eigenlijk als start- of eindpunt van een tocht, ongeacht dat naar Engeland, de Azoren of Texel is. We zeggen mensen gedag en een tijd later horen we als een van de eersten de reisverhalen. Dat vind ik super. ”

Tags: Last modified: 21 januari 2022
Sluiten