Bestemmingen

Oostende, koningin der badsteden

11:11

Vanaf het water lijkt het alsof de Belgische kust volgebouwd is met een vrijwel ononderbroken gevel van tien verdiepingen hoog. Toch springt Oostende eruit, want hier is de bouwdrift de vrije loop gelaten. Met een hoogte van meer dan 100 meter markeren de 35 verdiepingen van woon­toren Europacentrum de grootste kuststad van het land.

Het is eind september als we de haven van Blanken­berge uit pruttelen en aan een tochtje van 9 mijl beginnen, maar het lijkt nog hoogzomer. De zon brandt in op de flanerende dagjesmensen op het houten staketsel, die toekijken hoe wij met onze Zoef zee kiezen. De zuidwester is iets naar het westen gedraaid waar­ door we lange slagen kunnen maken richting Oostende.
We zijn vroeg vertrokken uit Blankenberge, om gebruik te maken van de stroom die zich met afgaand tij richting het kanaal perst. Met springtij kan dat zo’n 1,5 knoop stroom opleveren. Doordat we de wind van voren hebben, staan er steile golfjes waar we tegenin moeten hakken, maar Zoef vermaakt zich uitstekend. De bouwkranen en flats van Oostende komen snel dichterbij.

Blauwe energie

Vlak voor de haveningang maken we nog een klap naar het noordwesten om vrij te varen van het onderzoeksstation RT1, dat aan alle kanten met kardinale betonning is aangegeven. Het station, een kanariegele 20­voets zeecontainer op een paal, verscheen in 2019 voor de kust en biedt onderzoekers een plek om onder reële omstandigheden nieuwe technologieën uit te testen. De focus ligt op golf­, wind­ en getijdenenergie.
De haven van Oostende profileert zich sowieso als kloppend hart van de energietransitie in België. In 2009 vertrokken van hieruit installatieschepen en arbeiders om het eerste windmolenpark op zee van België te bouwen.
Bij de oplevering een jaar later was Belwind, zoals het park zou heten, het verst op zee gelegen windmolenpark ter wereld. Met de bouw en het onderhoud van offshore wind­molens heeft de haven zich opnieuw weten uit te vinden; vanouds was Oostende een veerhaven, maar in 2013 verdween de laatste veerdienst naar Engeland.

Aanloop

We komen recht voor de haveningang te liggen. Rechts naast het grote havenlicht op de oostelijke havenmuur staat een paal met IPTS­lichten – International Port Traffic Signals – die aangeven of grote beroepsvaart binnenloopt of afvaart. Bij drie keer rood moet je als jacht even wachten; bij groen­groen­wit mag je binnenlopen, maar kun je tegenliggers verwachten.
Het is hoe dan ook een goed idee om port control op mari­foonkanaal 9 te verwittigen van je komst, want de lichten verspringen soms op het laatste moment.
Terwijl we richting de haveningang varen, begint de zee rustiger te worden. Het is weliswaar een wind­tegen­stroom­ situatie, maar erg hard waait het niet, en de Stroombank, die parallel aan de kust ligt ten westen van Oostende, dempt de golven. Bij een harde noordwester is het een stuk minder comfortabel, want dan komen de golven precies tussen de Stroombank en de Wenduinebank doorrollen, zo de havenmonding in. Blijf in dat geval goed uit de buurt van de kop van de Stroombank, die zo ondiep ligt dat er grondzeeën kunnen ontstaan.

Zeilen 03/2022

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Welke rol speelt de Oosteinderadio? Waar dient een spuikom voor? Waar moet je aan denken bij je tochtvoorbereiding? En wat kun je verwachten van het Ostend Sailing Weekend? Je leest het allemaal in Zeilen 03/2022. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 23 maart verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Zie hieronder een sfeerimpressie van de haven in Oostende:

En hoe verloopt de grote mosseltest?

 

Omslagfoto en foto: Klaas Wiersma
Tekst: Joris Westerveld

Last modified: 21 maart 2022
Sluiten